Režie:
Jaroslav PapoušekKamera:
Jiří ŠámalHrají:
Ondřej Havelka, Miroslav Macháček, Marta Vančurová, Petr Haničinec, Eva Vidlařová, Michaela Kudláčková, Eugen Jegorov, Jiří Bartoška, Jitka Asterová (více)Obsahy(1)
Do psychiatrického sanatoria Sluneční dvůr nastupuje nový pacient. Je jím středoškolský profesor češtiny Robert Kilian, trpící depresívní neurasteníí, která se u něj projevuje chorobnou nerozhodností. Jeho největší problém momentálně je, že neví, jestli se má oženit se svou dívkou. Brzy se seznamuje s ostatními pacienty, léčebným řádem i zdravotnickým personálem. Ti se zase seznamují s ním a jeho okřídlenou větou Pojďte, budeme na sebe hodní! Za dobu pobytu se u Kiliana vystřídají tři terapeuti, z nichž každý má naprosto odlišné léčebné metody: první je zastáncem terapie zdravým vzduchem a psychodivadla, další se naopak pokouší vzbudit v pacientovi zdravý vztek. Nakonec přichází mladá doktorka Březinová, a ta Roberta neodolatelně přitahuje (oficiální text distributora)
(více)Recenze (49)
Chvílemi se mi sice zdálo, že Cesta je až moc podobná na Dobré holuby (které ovšem Papouškův film předcházel o dva roky), ale budiž. Havelkovi sedne role Roberta jako prdel na hrnec, perfektní Macháček, Jegorov, Vančurová a Nohýnek jen doplňují trefné obsazení. Konec je možná trochu useknutý, ale dá se přijmout. ()
Vynikající O. Havelka v československém úsměvném filmu z prostředí psychiatrického sanatoria. Hlavní hrdina je středoškolský učitel českého jazyka Robert Kilián trpící chorobnou nerozhodností. Film J. Papouška mapuje jeho působení v sanatoriu od příchodu po odchod, pochopitelně včetně všech léčebných procedur, lékařů a pacientů. Kilián se velmi brzy projeví jako dobrosrdečný člověk, pro něhož je charakteristické jeho dětinské rozdělování na lidi hodné a lidi zlé a také jeho pacifistická věta, kterou neustále opakuje, až ji proslaví po celé léčebně. Ve vedlejších rolích bych ocenil v prvé řadě E. Jegorova, který rozhodně zaujal v roli hlučného správce sanatoria. Dále považuji za výraznou J. Andresíkovou jako bývalou herečku s evidentní psychickou poruchou. Zatímco P. Haničinec jako Kiliánův první ošetřující lékař překvapil svým milým a nebývale lidským projevem, M. Macháček nebyl tak výrazný jako ve své pozdější podobné roli v Dobří holubi se vracejí. Bohužel dle mého názoru druhá půle filmu nedokázala udržet vysokou kvalitu, přibývalo hluchých míst a zbytečných postav (J. Bartoška). Přesto film hodnotím vysoko, neboť vedle kvalitních výkonů řady herců mohl nabídnout též zajímavé prostředí duševně chorých. ()
"Vy dobře víte, že tu nesmíme navazovat žádné erotické vztahy!" Film tak debilní (ovšem naprosto úmyslně), až je neskutečně zábavnej. Vlastně se divím, že tento snímek není kultovní a nezná ho mnohem více lidí. Předpoklady pro to rozhodně má. Havelka se pro takovou roli skutečně hodí, dále bych vyzvedl třeba paní Andresíkovou. Jitka Asterová se zde nahá houpe na kruzích před dabérem otce Mulcahyho. Co chcete víc? Vřele doporučuji. ()
Robert o svém věku nelhal, skutečně mu bylo třicet, a stejně tak pravdu mluvila doktorka Březinová, i filmový věk Marty Vančurové korespondoval s jejím lidským. Panoptikum města šíleneckého podle Jaroslava Papouška, sestavené z charisma Petra Haničince, hereckého mistrovství Miroslava Macháčka, člověčismu Eugena Jegorova a vlně sympatií vyvolávané pozdějším nezapomentelným ťuňťou Jiřím Oulickým Ondřeje Havelky. ()
Tohle mohla být komedie ve stylu Monty Pythona jako vyšitá, vše ale zazdil střih který mi příšerně nesedl, a hudba. Havelka excelující, Macháček zklamání, ale ve své roli nemohl více předvést. Vančurová krásná. Ve výsledku je to takový horší Homolka a tobolka. Možná by to spravila pilulka... ()
Galerie (2)
Photo © Filmové studio Barrandov
Reklama