Režie:
Christopher NolanScénář:
Christopher NolanKamera:
Wally PfisterHudba:
David JulyanHrají:
Guy Pearce, Carrie-Anne Moss, Joe Pantoliano, Mark Boone Junior, Jorja Fox, Stephen Tobolowsky, Harriet Sansom Harris, Thomas Lennon, Callum Keith Rennie (více)Obsahy(2)
Začne to fotografií a vzkazem na ní: "Zab ho!" A od té chvíle se odvíjí tajemný a drsný příběh Leonarda. Jeho žena byla napadena, zavražděna a on si skoro nic nepamatuje. Jeho krátkodobá paměť je pryč. Leonard se ale musí pomstít. Okamžitě jde po vrahovi. Aby nějak kompenzoval výpadky paměti, všechno si fotí, cvaká spouští na svém Polaroidu jako blázen a podstatná fakta si nechává tetovat na tělo. Story je vyprávěna zvláštním způsobem. Každá důležitá filmová scéna končí tam, kde předchozí začala, a tak musíme být pozorní, abychom ten zvláštní propletenec dějů a potkávajících se postav dobře vnímali. K hlavnímu hrdinovi se přidávají další - ukecaný Teddy a barmanka Natalie. Všichni jsou s vraždou nějak propojeni. Ale pořád se nám do mysli vnucuje klíčová otázka: Je skutečně vrahem John G, jehož jméno má Leonard vytetováno na prsou? (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (1 530)
Memento je snímek, jehož hlavní zbraní je krom dobrých hereckých výkonů a neméně dobré režie hlavně kvalitní, promyšlený a originální scénář. Příběh dostává na svém koncii třetí - myšlenkový - rozměr, za což si ho cením ještě více, než pro šokující rozuzlení zápletky. Memento je filmem divácky přístupným, hodnotným, zajímavým a nutícím k přemýšlení, ale zároveň je třeba podotknout, že jeho nejsilnější zbraně jsou pouze jednorázové. Jako ty injekční stříkačky s inzulínem. Pozor na předávkování.______25. 2. 2008 po zralé úvaze přehodnocuji na plný počet - tenhle film si prostě zaslouží vypíchnout z masy čtyřhvězdičkových záležitostí. ()
Filmu jsem se vyhýbal a neměl jsem chuť vidět, ale jsem rád, že jsem o tak inteligentní podívanou nepřišel. Film vůbec nenudil, přes svou složitost byl náramně zábavný, napínavý a Christopher Nolan mě ani minutu nenechal, abych zabloudil myšlenkami jinam. Naleznete zde i zábavné situace a závěr mě naprosto šokoval. Už pěknou dobu tuto bombu nemohu dostat z hlavy a tak hodnotím 5 hvězdičky... ()
Vypravěčská paráda, kde je obrácená forma narace prostředkem, nikoliv účelem. Nolan ve své první zámořské štaci dává k dobru své oblíbené propriety (muž po ztrátě manželky stále nosí na ruce snubní prsten) a dráždí jednoduchou a úspornou filmařinou, kde hrají prim postavy a děj, jehož sledování je pro diváka náročným sportem, kde i chvilková nepozornost bere body. Fascinuje mě, jak i přes vědomí „dobrého“ konce Nolan skládá působivě dílky skládačky k sobě, přičemž reverzní forma vytváří napětí ještě silněji, než tradiční chronologie. Chce se mi říct, že kdo by to byl řekl, že tentýž člověk jednou natočí nejosobitější komiksovou trilogii a bude si moci dovolit točit velkolepé sci-fi bez používání zelených pláten, ale… zpětně mi to připadá jako promyšlená cesta cílevědomého filmaře, stejně jako tenhle film. ()
Napoprvé tedy "jen" 4*. A co mě osobně mrzelo nejvíc, ani konec (začátek?) mi bohužel nepřišel tak neskonale originální a zajímavý, jak mi všichni slibovali. Minimálně několik málo scén pořád nechápu. A i když jsem si pomalu psala poznámky, pořád mám pocit, že mi napoprvé řada věcí unikla. U Mementa si neodpočinete, pořád musíte být ve střehu, abyste pochopili proč, co, kdy, kde, jak se vlastně stalo. Dlouho pro mě žádný film nebyl takový záhul na mozek. ()
Zcela nepochybně ojedinělý a zajímavý tvůrčí počin, jenž se ovšem v mém případě asi poněkud minul účinkem. Rozhodně nechci tohle dílko nějak zatracovat, ale prostě mi ten děj přišel naprosto fádní a nijak překvapivý, přičemž JEDINÉ, čím snad mohl film zaujmout, bylo opačné pořadí scén, takže se začalo vpodstatě od konce. Ale tohle (byť trošku jinak zpracované a hlavně puštěné kompletně pozpátku) jsme viděli už v českém Happy-endu, kde to aspoň tvůrci dovedli do absurdna. Tady se člověku znesnadňuje úloha tím, že scéna běží normálně, ale další scéna nenavazuje na děj, nýbrž mu předchází. Divák tak musí být stále "ve střehu" a pamatovat si, čím vlastně předešlá scéna začala, aby pochopil souvislosti. To by mi ale ani tak nevadilo, jako již zmíněný fakt, že je to (podle mne) opravdu to jediné, co lze na filmu vyzdvihnout. ()
Galerie (40)
Photo © 2001 IFC Films
Zajímavosti (42)
- Vedľa Leonardovho (Guy Pearce) auta pri moteli môžeme vidieť Nolanovu bielu Hondu Civic. (Niles)
- Stejný motel se objevil i ve filmu Sedm životů (2008). (R´Hell)
- Ve speciálních edicích DVD z UK a USA je možné příběh sledovat vedle běžné verze také v chronologickém sestřihu. (Rominator)
Reklama