Tvůrci:
Tony GilroyHudba:
Nicholas BritellHrají:
Diego Luna, Genevieve O'Reilly, Stellan Skarsgård, Kyle Soller, Denise Gough, Adria Arjona, James McArdle, Rupert Vansittart, Joplin Sibtain (více)VOD (1)
Série(2) / Epizody(24)
Obsahy(2)
V nebezpečných časech se Cassian Andor vydává na cestu, která z něj udělá hrdinu Povstání. (Disney+)
Videa (6)
Recenze (233)
První řada je o 4x třech epizodách, budu tedy brát hodnocení po čtyřech blocích (po epizodách komentáře přímo u nich): 1a) ** velice nudný rozjezd, zmatený a nezáživný, který dostane spád až v poslední třetině. Andor se chová jako debil a prakticky VEŠKERÉ jeho idiocie vedou k eskalaci děje. Tedy, kdyby se choval chytře, neděje se nic. 1b) **** O dost usazenější a s jasným cílem. Andorovi idiocie z první trojky mají (jak jinak) přesah až sem (za mě zbytečný, drama šlo vystavět i jinak). Díky obsazení Genevieve O'Reilly perfektně funguje propojení na Rogue One a Epizodu III. Velmi chytrý scenáristický tah. 1c) *** Třetí trojice je ve znamení “imperiálního koncentráku” a dalšího propojení na Rogue One. Celkově je to 50:50 v nudných debatách na imperiálních večírcích (okolo senátorky) a neokoukaného prostředí onoho “koncentráku”. Prakticky cokoliv tam funguje a je dost škoda, že nebyl primární náplní této trojice (první epizodu doslova zabil klábosením a vše se dohánělo v tom posledním a NEDOŘEŠILO!). 1d) *** Tím, že se koncept trojic minule rozsypal je poslední skupinka divný neidentifikovaný slepenec, který se snaží dohnat co se dá. Utíkáme z vězení, řešíme pohřeb, konverzace senátorky, čachry překupníka. Prostě guláš, který je z poloviny fantastický a z poloviny nudný. První řada jako celek: *** Za mě jako celek je Andor zcela zbytečný počin. Prakticky je to o tom, že v první epizodě udělal 3 nelogické debility a celou řadu za ně nese následky. Z celých 12ti jsou solidní 3-4. Zbytek si hraje na drama a není nijak moc záživný (tedy možná maximálně pro hard-core fanoušky SW universa). ()
Rogue One mi svého času přišel jako nejzajímavější příspěvek do Star Wars od Návratu Jediho. Andor je seriálová pecka, která mě chytila (od třetího dílu) a už nepustila, protože má skvěle napsané a zahrané postavy a funguje ve všech prostředích, v nichž se odehrává. Teprve po jeho zhlédnutí mi naplno došlo, jak prázdný a zbytečný byl Obi- Wan. ()
První sezonu Mandaloriana jsem před pár lety shrnul větou, že takto bych si představoval do budoucna kvalitní, důstojné a autentické Hvězdné války. S pevným, léty prověřeným jádrem bez pokusů o otáčení vesmíru naruby a o podvratné směřování, ale zároveň vždy ve více či méně odlišném úhlu, s novým hávem, v neprozkoumaném prostředí, žánru. Djin Darin naneštěstí v třetí sérii (všechna čest, že mu přesná muška a vize vydržela aspoň ty dvě sezony) částečně i vlivem nepovedeného spin-offu nedokázal potřetí zopakovat šťastné přistání, půlku času se motal vesmírem jak opilý a na konci tak zůstala i přes několik zajímavějších epizod a momentů v ústech pachuť z nenaplněných ambicí (a unikajícího oleje :-). Novější Ahsoka dopadla vícemně stejně, s rozdílem, že celou tuhle cestu včetně momentu, kdy si člověk začal myslet, že udělá pro tento vesmír něco opravdu důležitého a zásadního, aby se následně ukázalo, že stále, stále chybí dostatečně promyšlený a komplexní plán, absolvovala během jedné série. Proč tohle vše píšu - abych teď mohl napsat, že jsem si díky Andorovi znovu uvědomil, že jádro jakékoliv planety, hvězdy, galaxie, jakéhokoliv vesmíru, je důležité a musí se k němu přistupovat s úctou a se správným pochopením jeho vnitřního fungování a logiky, ale rozhodně nemusí být pevné. Vlastně možná by dneska po všech těch letech v případě Hvězdných válek mělo být pohyblivé, tekuté vždycky. A pak už záleží jen a pouze na talentu, který začne kolem nového, vláčného jádra stavět. Ale dost bylo chabých metafor. Andor pod taktovkou Tonyho Gilroye, ke kterému se přidali více než slušní scénáristé a herecká skvadra, překypující když ne rovnou věhlasem, tak téměř vždy přirozenou ošlehaností a charismatem, konečně ukázal naplno, jak může i dneska vypadat výborný SW projekt. Je nicméně pravda, že inteligentně a chytře napsaný děj se rozbíhá značně pomalu a to skoro celou první polovinu série a zpočátku se tak staví hlavně na pro diváka SW docela doposud neznámé atmosféře a jemných, někdy až minimalistických hereckých výkonech zdejších hlavních postav v čele s Lunou, O'Reilly, Skarsgardem a výborným, pro mě zcela neznámým Sollerem. Musím říct, že i když mě ten neznámý pocit ze zcela nového úhlu pohledu na život/společnost SW udržoval v pozoru a bavil mě (ať už to byl pohled na špinavý, realisticky pojatý život obyčejného lidu v diktatuře, spolupráci planetárního vedení a impéria se všemi kompromisy, úplatky a kolaborací, nebezpečné a morálně často pochybné snahy o odboj nebo byrokracii a aroganci prolezlé imperiální tajné služby, které si tak podkopávají vlastní nohy), nebyl jsem zvoleným tempem příliš nadšen, scénář místy přes nesporné kvality a jasnou vizi nebyl úplně sebejistý a i ta výprava/celková estetika a design zvlášť v epizodách 4-5 kolísala. Počínaje dějovým a vizuálním infernem v epizodě 6 jakoby náhle tým Gilroye skočil do hyperprostoru spolu s postavami a série všechen předchozí vývoj začala úročit v mistrovském souladu vyladěného scénáře, dechberoucího herectví a dokonale gradovaných, emocemi a napětím napěchovaných scén (tichý rozhovor Mon Mothmy a Tay Kolmy o "charitě" v sedmé epizodě - v tu chvíli jsem si začal být opravdu jistý, že se dívám na něco výjimečného). A ne jeden, ne dva, ale min. tři (možná i čtyři) brilantně napsané monology, které jsou proneseny ústy několika postav, se zapíšou zlatým písmem do dějin SW vesmíru, frančízy a dost možná i televize. Takhle začíná rebelie! 8,4/10 () (méně) (více)
Ako nefanusik Star Wars hladny po niecom, co by sa aspon vzdialene ponasalo na Firefly som sa po oslavnych recenziach a ubezpeceni, ze nemusim poznat kontext ani SW lore do Andora pustil, nech si skratim cakanie na Dune: The Sisterhood. A ako som do toho siel s nizkymi ocakavaniami, tak som po 12 epizodach vysiel spokojny. Hoci Andor zo mna nespravil Star Wars konvertitu, tato Rogue One odbocka, ktora sprvu mala skor moju zvedavost, ziskala moj zaujem a vratim sa i po druhu seriu. ()
Andor je temný a dospělý - ale to už všichni vědí, píšou to všude. Je to konverzačka s pár akčními scénami, rozhodně nic jako Mando, dětem to neřekne nic a dospělé co StarWars vlastně ani moc nemusí to zaujme. A to je ten problém, těžko tohle dílo zařadit a tak si i těžko hledalo diváky. Za mě ale palec nahoru ()
Galerie (320)
Zajímavosti (45)
- Na seriálu pracoval také Tony Gilroy, scenárista a režisér, který stojí za úpravou scénáře Rogue One: Star Wars Story (2016) a jeho přetáčkami. (honzavalusek)
- Schéma scény výslechu Bix Caleen (Adria Arjona) končí úplně stejně, jako scéna s princeznou Leiou (Carrie Fisher) ve Star Wars: Epizoda IV - Nová naděje (1977). (Veskoslav)
- Imperial Security Bureau, zkráceně ISB, je Imperiální Bezpečnostní Agentura, která byla založena galaktickým imperátorem Palpatinem jako tajná organizace pro vymáhání práva, oddaná cíli odhalení a zničení nepřátel nového řádu a Galaktického impéria a udržování stability na imperiálních územích. (Veskoslav)
Reklama