Obsahy(1)
Z amerického Oregonu přilétá na pražskou Ruzyň emigrant Vlastimil Reiner (Jiří Schmitzer), válečný veterán a bývalý politický vězeň. Je mu už hodně přes osmdesát, je připoutaný na invalidní vozík a do značné míry odkázaný na pomoc ostatních. Proto na něj už na letišti čeká Antonín (Ladislav Mrkvička), dávný kamarád z protikomunistického odboje. Záhy vyjde najevo, že Vlasta přijel do Česka uskutečnit poslední misi svého života. Chce vypátrat a zabít komunistického prokurátora Václava Mráze, kterého porevoluční soudy nedokázaly nebo nechtěly za jeho zločiny z 50. let potrestat. Vlastimil přemluví Antonína, aby mu s akcí pomohl. Tonda si vypůjčí od vnuka starou obytnou dodávku a upraví ji tak, aby se v ní mohl Vlasta pohybovat. Oba starci vyrážejí na pro ně velmi obtížnou cestu za odplatou. (CinemArt)
(více)Videa (4)
Recenze (355)
Já teda chápu, že to je jakože o hodně starých lidech, ale to přece ještě neznamená, že to musí být za každou cenu natočený jako zpomalený film.. To má být jakože větší art, když dlouze, staticky a opakovaně sledujeme starce co se někam belhá, nebo jen zmateně přešlapuje na místě? Vždyť by stačilo více se ponořit do těch postav.. dodat tomu nadhled/vtip (ne nutně nějakou prvoplánovou řachandu).. nebo třeba jen nějakej soundtrack který by to dynamicky provázal... Není to průser ale ten obrovskej potenciál (jak herecký, tak námětový) je prostě nevyužitý.. ()
Po skonu Ladislava Mrkvičky jsem si Staříky pustil na jeho počest. A celou dobu obdivoval herecké mistrovství jeho samotného a Jiřího Schmitzera. Je to smutné, bolestivé, kruté, nespravedlivé, až z toho zabolí nejednou u srdce. Jsem moc rád, že takový film vznikl, a že panu Mrkvičkovi přinesl poslední velkou roli, u níž hrál až na dřeň. Pomalé tempo mi nevadilo, naopak mi paradoxně připadalo, že se o pomalosti ani hovořit nedá, že směřujeme neustále k velkému dramatu a rozuzlení, ačkoli přitom sledujeme dlouhé záběry, mlčení či přípravu na finální akci. ()
Staříkům bych velice rád hvězdičku přidal, to by ale musel být scénář napsán tak, aby devadesátiminutovou stopáž utáhl. A právě to se tvůrcům nepodařilo. Téma bylo výborné, oba představitelé hlavních rolí dokonalí, dramatická linka na mě fungovala parádně (zarputilost podplukovníka Reinera byla naprostou lahůdkou) a zdálo se, že u mě projde i pomalé tempo, jenže... Příliš často se objevovala místa bez děje, měl jsem pocit, jakoby někdo zoufale natahoval sedmdesátiminutový scénář na požadovanou hodinu a půl. Myslím, že to byla velká škoda a že to snímku zbytečně ublížilo. ()
Pro diváky neznalé kontextu to bude nejspíš jen snímek mající bizarní rysy černé, ve svém vyznění téměř až skandinávsky pojaté hořké komedie, pro mne, který ještě zažil komunistickou totalitu a to svinstvo, co tu panovalo v 70. a 80. letech, je to film roku, kde se dá najít vše podstatné - nulové vyrovnání se se zločiny komunismu, nepotrestání prakticky žádného komunistického zločince (s čestnou výjimkou Miroslava Štěpána), nedůsledný a ve výsledku naprosto nefunkční institut lustrací, kontinuitu socialistického právního řádu a její personální následky atd. atd. Příběh se zdá být bizarní a nepravděpodobný, o to zoufalejší je fakt, že jde o skutečnou událost, konkrétně pokus válečného hrdiny Pravomila Raichla zabít bývalého komunistického prokurátora a soudce Karla Vaše, kterého naše porevoluční justice, coby důsledek kontinuity socialistického právního řádu a ponechání ve funkcích všech socialistických soudců a dokonce i prokurátorů (i vojenských!), nebyla schopna odsoudit ani k symbolickému trestu - viz naprosto zdrcující a mrazivý dokument Vrahem z povolání - Utrpení soudce Karla Vaše (který by měl být promítán ve všech školách). Formálně jde rovněž o překvapivě vysoký nadstandard - vynikající herecké výkony (což souvisí s dobře provedeným castingem), především čistě fyzické herectví Jiřího Schmitzera, přesná upozaděná režie, chytře a vtipně napsaný scénář, cíleně pomalé tempo, celý snímek silně minimalistický s komorním neokázalým vyzněním... Opravdu nečekané filmové překvapení! ()
Vida, ujasněný koncept, důsledně omšelá estetika, radikálně pomalé tempo v duchu GerontoSympathy for very slow mr. Vengeance, uhlídaný herecký tón a na čele všeho Schmitzer, který vede svůj vozejček s průrazností tanku. Dušek navazuje na to nejlepší z jeho dokumentu K oblakům vzhlížíme, na rozdíl od mnoha dokumentaristů, co začali koketovat s hraným filmem, ale nelavíruje na hraně. Díky spolupráci s Ondřejem Provazníkem mají Staříci soudržný filmový ksicht, zralé záběrování a slušný tah na branku, který se vyhýbá doslovnosti – ale ani náhodou jízlivosti. Je to road movie s jaterními skvrnami i správně žlučovitý obraz společnosti, která se cyklí v minulých křivdách a neschopnosti se jakkoli vypořádat se zločiny minulosti. Hlavně je to ale konečně film, který nemusí soutěžit v paralympiádě "na český poměry dobrý". Prostě dobrý. Že se to ve Varech nedostalo do hlavní soutěže je bezmála skandál. Třeba Omerzuovo Všechno bude to přejíždí jak obytný Avie obrubníky. ()
Galerie (22)
Zajímavosti (26)
- Ve filmu nenajdeme jinak běžné filmové scény, kdy spolu herci mluví tváří v tvář. Může za to téměř půlmetrový výškový rozdíl mezi Schmitzerem a Mrkvičkou. (sator)
- Ladislav Mrkvička měl původně hrát postavu prokurátora. (Duoscop)
- „Téměř všechny obtížné scény hráli pan Mrkvička i Schmitzer sami, s výjimkou těch, kde šlo opravdu o život. Zejména pan Schmitzer má rád fyzické výzvy, které může překonávat a my jsme mu v tom rádi vyšli vstříc. Film tím získal na fyzičnosti a autenticitě,“ uvedl z natáčení Ondřej Provazník. (SONY_)
Reklama