Režie:
Sam MendesScénář:
Alan BallKamera:
Conrad L. HallHudba:
Thomas NewmanHrají:
Kevin Spacey, Annette Bening, Thora Birch, Wes Bentley, Mena Suvari, Peter Gallagher, Allison Janney, Chris Cooper, Scott Bakula, Sam Robards (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Britský divadelní režisér Sam Mendes (nar. 1965) se doma i v zahraničí prosadil řadou pozoruhodných jevištních inscenací, mj. slavného muzikálu Kabaret nebo Schnitzlerova Reje (pod názvem Modrý pokoj), a bylo jen otázkou času, kdy si jeho talentu všimnou v Hollywoodu. V roce 1999 mu byl nabídnut scénář Alana Balla Americká krása a Mendes výzvu přijal, určitě i proto, že mu společnost DreamWorks zaručila značnou tvůrčí svobodu. Výsledek předčil veškerá očekávání. Americká krása se stala filmem roku s pěti Oscary na svém kontě (nejlepší film, režie, původní scénář, herecký výkon v hlavní roli – K. Spacey, kamera) a celou řadou dalších prestižních ocenění. Mendesova nečekaně hluboká a působivá sonda pod nablýskaný povrch spokojeného předměstského života si navíc získala i přízeň diváků... Hrdinou filmu je dvaačtyřicetiletý Lester Burnham (Kevin Spacey), který se v náhlém hnutí mysli rozhodne opustit teplé, ale nudné místo redaktora v místním inzertním časopise a dělat jen to, co ho baví. Jeho manželka Carolyn (Annette Beningová), která se snaží udělat kariéru jako realitní agentka, ho už dávno považuje za odepsaného a obdivem k němu neplane ani jeho zasmušilá pubertální dcera Jane (Thora Birchová). Lesterovo okouzlení dceřinou vyzývavou kamarádkou Angelou (Mena Suvariová) a příjezd nových sousedů, zakomplexovaného plukovníka Fittse (Chris Cooper), jeho vyhaslé ženy (Allison Janneyová) a podnikavého syna Rickyho (Wes Bentley), dávají do pohybu sled událostí, směřujících k neodvratnému konci... Mendesovi se podařilo dát Ballovu propracovanému scénáři svébytný filmový tvar (za mimořádné pomoci kameramanského veterána Conrada L. Halla), jehož jednotlivé složky jsou ve vzácném souladu. Mimořádné herecké výkony všech představitelů jen umocňují výsledný dojem. Americká krása je nemilosrdně ironickým portrétem americké posedlosti úspěchem, která, pokud propukne naplno, dokáže zničit všechno lidské, co v člověku je. Není divu, že po úspěchu jeho debutu byla i další Mendesova díla očekávána s nevšedním zájmem. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 664)
Společně s Klubem rváčů můj nejosobnější film. Zatímco ten první tepe hlavně co do podnětnosti myšlenek, Americká krása boduje v emocích. Když jsem ji viděl poprvé v prváku na střední, rozložila mě na několik týdnů a dokázala to při každé další projekci. Dneska už na mě působí trochu jinak, neútočí na základní pocity až přehnané sounáležitosti s hrdiny (což se možná ve čtyřiceti změní), ale jako dokonalý portrét lidí, kteří se rozhodli vzepřít konvencím, mě baví stále a emoce ve mně dmýchá pořád naplno. Vyzdvihovat dávno omleté (Spacey, Conrad L. Hall, Mendes) nemá smysl, snad jen doplním opomíjené (Cooper, parádní hra se světlem v noci) a dodám, že tohle je jeden z těch absolutních ‚top filmů‘ mého života. ()
Americká krása je neuvěřitelně filozofický film hlavně díky hlavní postavě Kevina Spaceye. Tomu se rozpadá manželství a k tomu se zamiluje do kámošky svojí dcery, kterou původně měla hrát Kirsten Dunst. Má to zapeklité, ale když vidím v čem žije ani se mu nedivím. Jeho role se Kevin zhostil naprosto skvěle a je vidět, že do filmu dává všechno a že právě on je ta hlavní hvězda filmu i když kolem něj je početný zástup neméně zajímavých herců a hereček, kteří v jeho životě také nemálo zasáhnou. Na úkor příběhu, který je nabyt zvraty od začátku do konce a hlavně díky muzice, která je překvapivě jednoduchá, ale notně působivá, jsem se prostě musel skvěle bavil. Jediné co bych mohl vytknout tak přílišnou překombinovanost děje. Ale co, je to debut režiséra, který má hvězdnou kariéru zajištěnou a právě tento film ho nakopl do pověstných výšin. Co k tomu dodat? Snad jen to, že pokaždé, když tento film vidím, mám z něj neuvěřitelnou radost, z oné atmosféry, která Vám vnutí sledovat scénu, kde si vítr hraje s plastovým pytlíkem a jinak neuvěřitelně nudná scéná, zde na Vás stejně jako na mě absolutně nechápavě zapůsobí. Za to také může excelentní muzika v podání skladatele Thomase Newmana (Zelená míle, Road to Perdition), ale taky fakt, že režisér to s kamerou a lidmi kolem ní opravdu umí. --- Začínám mí pocit, že narůstá propast mezi tebou a Jane. - Nenávidí mě. - Je jenom tvrdohlavá. - Tebe nenávidí taky. ()
Bezesporu skvěle natočený počin od Sama Mendese, jen to na mě asi nezapůsobilo tolik, jako na ostatní. Je to napsané tak krásně a člověk u toho tají dech. Aby byl film skvělý, musí na tom mít největší zásluhu herecké výkony. Ovšem Kevin Spacey předvedl víc než to, ten tu roli prožíval...75% ()
// Říct mi hned na začátku jak to celé skončí nebylo ani trochu pěkný! Člověk si vytvoří k postavě určitý vztah. Začne jí i fandit. A pak BUM ! Militantní gay tatík vám ji sejme. No ale krom toho to je prý herecký koncert Kevina Spaceyho v brilantní satiře na téma "co dělat se svým životem, když už se zdá, že se nedá dělat nic" (nebo alespoň takhle to píšou ti chytří lidé). Mně stačí, že mě konec doslova zvednul ze židle, takové moje poznávací znamení geniálního filmu. :) American Beauty - 110% ()
Film, který rozbrečel Stevena Spielberga. Mendesova jistá invenční režie, chytrý scenář nemilosrdně tepající do pokrytecké morálky a pokřivených rodinných vztahů průměrné americké rodiny a fenomenální herecké výkony, včetně vedlejších rolí (vynikající CHris Cooper!!) udělaly z tohoto nenápadného filmu zaslouženě filmovou událost roku. Emocionální konec pak jen podtrhuje mimořádný a hluboký zážitek. Když jsme s kamarádem odcházeli z kina domů, skoro jsme nepromluvili ani slovo, jak nás to hluboce vzalo. MUST SEE! ()
Galerie (43)
Zajímavosti (72)
- V původním scénáři byl popsán příběh Franka Fittse (Chris Cooper), kterému zemřel přítel ve Vietnamu – jeho sexuální orientace byla tedy více zvýrazněna. (don corleone)
- Když se Jane (Thora Birch) a Angela (Mena Suvari) dívají na televizi, můžeme v ní vidět klip "Cancer for the Cure" od skupiny Eels. (don corleone)
- Scéna, ve které Annette Bening (Carolyn Burnham) křičí poté, co neprodá dům, byla natočena napoprvé a na jeden záběr. (don corleone)
Reklama