Reklama

Reklama

Kde rozhoduje síla nad myšlenkou, je třeba bojovat jiným způsobem... Osudy legendárního španělského hrdiny jedenáctého století, Rodriga Diaze de Vivar přezdívaného El Cid, inspirovaly režiséra Anthonyho Manna k natočení jeho idealizovaného životopisu. Legenda o muži, který ve své době prokázal nejen hrdinství při obraně vlasti jako vojevůdce vojsk krále Kastílie, Leónu a Asturie, ale také nečekanou toleranci náboženskou a rasovou, je klasickým zástupcem výpravné kinematografie své doby se vším, co k ní patří – velkorysé davové scény s tisíci statistů, nádherné exteriéry i interiéry Španělska, velkolepá kamera Roberta Kraskera i dechberoucí hudba Miklóse Rózsy. Hereckému obsazení dominuje Charlton Heston v roli Cida a Sophia Lorenová jako jeho nedosažitelná láska Jimena. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (123)

Pecival 

všechny recenze uživatele

Zbytečně rozvleklý velkofilm s hodně nevyváženým tempem a poměrně nepřesvědčivými hrdiny. A zatímco Heston dostane styl aspoň ke konci s vousem a jizvou přes ksicht, Sophia Loren je nemožná jak na začátku tak nakonci (pravda na začátku víc). Trochu nevyužitý komparz, kromě závěrečné bitvy jenom staticky někam de, stojí nebo provolává slávu. Po řežijní stránce si s tím šlo určitě lépe vyhrát. Musím ale přiznat, že závěrečná scéna je úžasná - dokladem budiž, že si ji pamatuji když jsem ten film viděl před 20 lety jako dítě. Lepší tři. ()

classic 

všechny recenze uživatele

Režisér Tony Mann pôvodne nakrúcal predchádzajúceho SPARTACUSA s KIRKOM DOUGLASOM,vo filme je Mannova vízia len zopár minút,potom narýchlo producent Douglas zohnal náhradu,s ktorým sa už poznal,a to Stanley Kubrick,ktorý tomu dal svoj štýl,a tým pádom sa zaradil medzi režisérsku smotánku. Tony Mann sa z toho docela rýchlo spamätal a napráva si chuť s El Cidom,španielskym hrdinom,a pritom so sebou berie strihača zo Spartacusa,Roba Lawrenceho,aj kameraman Rob Krasker má vehementné skúsenosti na filme noir,The Third Man,za ktorý si prevzal cenu akadémie,alebo hudba Miklós Rózsa,ktorý pracoval na kolosálnom 11 cien ovenčenom Ben-Hurovi,kde si zahral legendárny HESTON,kde vidím,že tohoto chlapíka to musí baviť sa ponárať do fyzicky náročných úloch,pre ktoré sa stal nesmrteľným hrdinom strieborného plátna! EL CID je jedným z tých výpravných,kolosálnych veľkoprodukcii,ktorý je menej známy ako napríklad prepadák CLEOPATRA,ktorý zbrzdil produkciu týchto spektáklov,pričom sa po čase zaplatil.Taktiež menej známy ako LEANOV LAWRENCE OF ARABIA,či spomínaný Ben-Hur,o ňom už padla reč. Povedal by som,že El Cid má výborných hercov,klasika CHARLTON HESTON a SOPHIA LOREN,ostatných hercov až tak nepoznám...Mňa najviac fascinuje OBRAZ zaplnený veľkým množstvom komparzistov a štatistov,že viem,že nepoužívajú počítače,všetko je to reálna akcia vízie režiséra,ktorý musí mať veľkú predstavivosť,koordinátor,ktorý rozmiestní kamery po veľkej ploche a zakričí AKCIA! a ja sa kochám výpravou,kostýmami,kamerou,hudbou...,lebo som si istý,že potreba navštíviť tieto plnohodnotné 50 roky a začiatok 60 rokov,keď sa rozmohol monumentalizmus je pre cinefilov geniálnou exkurziou do doby,keď sa na tieto historické veľkofilmy používala reálna akcia,ktorá v čo najväčšom plátne vzbudzuje stále obdiv aj po toľkých rokoch! Díky LEAN,DEMILLE,KUBRICK,MANN a ďalší... ()

Reklama

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Velkofilm se vším všudy. Charlton Heston byl v kurzu, rozmáchlé historické podívané rovněž, a tak dva roky po legendárním Benu Hurovi vznikl Cid, který se s Wylerovým kolosálním dílem může směle poměřovat. Původně jsem se bál, že bude Cid příliš divadelně pojatý, ovšem je natočený tak výpravně (a tím nemám na mysli jen ty stovky komparzistů), že mě tahle obava opustila chvíli po úvodních titulcích. Charlton Heston je chodící sympatické charisma a pro role čestných drsňáků, kteří vedou lid, byl snad stvořen, Sophii Loren jsem věřil všechny její herecké proměny od beznadějně zamilované dívky přes nenávidějící manželku po znovuzamilovanou ženu, k ostatním hercům (zejména ke královským sourozencům) nemám taky žádnou výhradu… A naprosto skvělý byl Herbert „Všechno to zahraju očima“ Lom. Během bezmála tříhodinové výpravné podívané jsem nenarazil na jedinou minutu nudy, některé scény, třeba fantastický souboj dvou rytířů, si pustím ještě hodněkrát, o Rózsově dokonalé hudbě asi nemá cenu se rozepisovat. Anthonny Mann dokázal najít senzační kompromis mezi romantikou, napětím i akcí, a já bych se vůbec nedivil, kdyby z Cida opisoval Ridley Scott při natáčení Království nebeského.__P.S. A ten závěr! ()

noriaki 

všechny recenze uživatele

Pokud jde o historické velkofilmy, dávám přednost druhoválečným dramatům, nebo sandálovým eposům. Doba El Cida je od obou vzdálena zhruba tisíc let, ale paradoxně mě jeho příběh uchvátil víc, než většina mých oblíbených klasik. Svou práci na tom odvedl především neochvějně spravedlivý charakter samotného hrdiny. Pokud měl někdo zahrát vždy dokonale čestného, udatného a nadpozemsky charismatického velitele, nemohl to být nikdo jiný, než Charlton Heston. Zbytek dojmu dotvořila nezbytně megalomanská výprava a epická hudba. A Sophia Loren, pochopitelně. V pasážích kde Cidem otevřeně pohrdala, z ní šel skoro strach. ()

GilEstel 

všechny recenze uživatele

V zápětí po natáčení Spartaka, které skončilo pro Anthonyho Manna nešťastně, protože ho Kirk Douglas vyhodil a nahradil mladým Stanley Kubrickem, začal tento režisér pracovat na novém výpravném historickém filmu. Byl jím Cid. Co do hereckého obsazení si film v ničem nezadal se Spartakem. Ústřední dvojice Cid (Charlton Heston) a Chimena (Sophia Loren) jsou docela silným lákadlem. Děj filmu je poněkud rozvláčný, zejména jeho první půlka. V delších panoramatických záběrech mě vadila "škubající se" kamera. Nevím, čím to je. Nevyznám se v tom, ale rušilo mě to. Historická věrohodnost snímku je nevýznamná, protože jde o legendu. Právě spekulativní prostor s velkým množstvím interpretací režisér využívá. Některé scény jsou stěží uvěřitelné. (Jako příklad za všechny mohu uvést připevnění mrtvého Cida na koně a jeho následné posmrtné vítězství, kdy se před ním maurská armáda rozestoupila a následně se dala na útěk.) Jelikož ale jejich tematika vychází z hrdinských středověkých písní, nemůžeme se ani na film dívat jako na historickou rekonstrukci, ale jako na záznam legendární události, která byla během staletí španěli trochu překreslena a glorifikována. Cid je symbol hrdiny a cti, který dokázal spojovat národy i náboženství. Dokázal úspěšně řešit problémy, které tehdejší španělskou společnost nejvíce trápily. Byly to vnitřní politické spory a náboženské války. Cid ukázal velkého ducha a pochopení, když nechal vedle sebe žít dříve znepřátelené strany v míru. Nepřátelům, kteří nechtěli sloužit koruně nebo neuznávali dualitu náboženství, dokázal domluvit ať už na válečném poli nebo vlastním příkladem, který lidé chtěli následovat. Charlton Heston se pro roli Cida dle mého názoru velmi hodil a líbil se mi v ní víc než Kirk Douglas v roli Spartaka. Legenda o Cidovi je věc, která jistě stojí za pozornost a film Anthonyho Manna je dobrou příležitostí, jak se s ní seznámit. 66% ()

Galerie (117)

Zajímavosti (9)

  • Meč El Cida "Tizona" je stále možné spatřit ve vojenském muzeu Museo Del Ejército v Madridu. (mac000)
  • Snímek byl v Itálii v sezoně 1961 a 1962 kasovním hitem. (Cucina_Rc)

Související novinky

KRRRnov již podesáté zve na „sedmdesátky“

KRRRnov již podesáté zve na „sedmdesátky“

11.04.2015

Již podesáté přivítá krnovské kino Mír 70 fanoušky festivalu 70mm filmů. O víkendu 17. – 19. dubna 2015 se historickými projektory prožene na dva miliony filmových políček, která v době svého uvedení… (více)

Navštivte Noc v Hollywoodu

Navštivte Noc v Hollywoodu

02.09.2008

A nemusíte daleko. Stačí v sobotu 6. září ve 20 hodin zavítat do Dvořákovy síně pražského Rudolfina. Tam se totiž koná slavnostní koncert filmové hudby A Night in Hollywood. Pod moderátorským vedením… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno