Reklama

Reklama

Zločiny Velké Prahy

(seriál)
Česko, 2021, 11 h 3 min (Minutáž: 63–69 min)

Režie:

Jaroslav Brabec

Kamera:

Pavel Berkovič

Hudba:

Jan Ponocný

Hrají:

Jaroslav Plesl, Jiří Langmajer, Denis Šafařík, Lenka Vlasáková, Sabina Rojková, Darija Pavlovičová, Lucie Žáčková, Miroslav Táborský, Jiří Bartoška (více)
(další profese)

Epizody(10)

Obsahy(1)

Dne 1. ledna 1922 došlo ke sloučení centrální Prahy s třiceti osmi městy a obcemi, které ji obklopovaly. Vznikla tak Velká Praha a pražská státní policie začala pracovat tam, kde dosud působilo jen četnictvo. Byl to prostor méně bohatý a vznešený, ale o to pestřejší a živější. Velká Praha byla tvořena nejen klasickou městskou zástavbou, ale i vesnicemi, lesy, zemědělskými statky, továrnami, bohatými vilami i chudinskými slumy. Hlavní postavou je inspektor Budík, muž velmi lidský, zmítaný nectnostmi i slabostmi, nicméně také mimořádně bystrý, všímavý a především schopný velké psychologické exhibice, kterou se vyznačují slavní detektivové. Zmítá se ale územím Velké Prahy - ani městem, ani venkovem - odsunutý z centra města bank, restaurací, divadel, která tak miluje. Stále elegantní se brodí v blátě a hnoji předměstí a soustřeďuje svůj mozek na nečekané zkratky a obraty. (Česká televize)

(více)

Recenze (110)

Cheeter 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Na tenhle seriál jsem se dost těšil. Ze začátku byl zklamáním. Úroveň prostě nebyla valná. Později naštěstí úroveň vzrostla, byl to nakonec nenáročný zážitek. To, co oceňuji je snaha to propracovat co nejlépe, pokud jde o dobové reálie a ukázání jejich rozmanitosti a složitosti. Za to určitě pochvala. Ale aby to bylo dobré i celkově, tak tomu ještě dost scházelo. ()

rt12 

všechny recenze uživatele

Co bylo cílem : Navodit vážnou a seriózní podívanou kriminálních příběhů v prostředí První republiky.Co jsme dostali: Úpornou snahu vynikajících herců vymačkat alespoň nějaké zdání detektivky. Tato snaha nebyla schopna přelstít nezajímavý scénář, který se rozbíhá několika směry a tím vždy okleštila daný díl. Tuto rozevlátost děje nebyl schopen bohužel ukočírovat ani režisér. Výsledek PEL -MEL: červená knihovna střídající se s naivními až nudnými detektivními příběhy. ()

Reklama

marhoul 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Rohypnol za dáčo, bezkrevné, jak přívěsek impotenta. Neviděla jsem všechny díly, na to se mám příliš ráda, a z toho mála, co mě potrefilo, se mi jako ucházející zdály dva. Výprava hezká, obsazení celkem také, jako kulisa k četbě, prosím. Jo a aby nedošlo k mýlce, nijak neadoruji videoklipové, pestrobarevné potřeštěnosti hodné grand malů, dokonce jsem si díky tomuto počinu začala po letech zase dávkovat Hříšné lidi a Poirota a dlužno dodat, že jsem jejich kvalitám opět přišla na chuť. V tomto unylém seriálu mě nejvíc těšila Lucie Žáčková, která je děsně fajn a přirozeně rozzáří i tunel. S Pavlou Beretovou to jsou v současnosti dvě sympatické šikovnice, které krásně hrají, baví mě se na ně dívat, kterých na obrazovkách a plátnech není nikdy dost. Ostrava!!! ()

rikitiki odpad!

všechny recenze uživatele

Kostymérky a rekvizitáři si museli dát obrovskou práci, ale příběhy z časů rady Vacátka jsou zoufale nudné, někdy překombinované a nepřesvědčivé, táhnou se jak smůla. Téměř žádnou roli nehraje vesnicko-městský charakter nově připojených městských částí, případy by se většinou mohly odehrávat téměř kdekoliv.  Velkou část času zabírá i prapodivné soukromí policistů. ---- Překvapuje mě silně monarchistické smýšlení většiny postav, kdy téměř každý vzdychá po mocnářství a nová republika je prezentována jako semeniště korupčníků a podrazáků. Rodinné poměry v policejních rodinách jsou šílené, jeden nechává děcko vychovávat prostitutkou – protože za první republiky neexistovaly chůvy, že? Druhý policista má dcery, jak z noční můry – jedna se peleší ještě před maturitou, druhá přestupuje všechny zákony, na které narazí. Tam už jen chybělo, aby za pomoci komunistů sestrojily pekelný stroj a poslaly ho TGM jako dárek k 28. říjnu. Je to celé nesmyslné a nepravděpodobné. Zatím bych to dala za **. ----- Co odebralo i tohle mizerné hodnocení je upoceně lascivní přístup k ženám, který má režie, kamera a i scenárista. Téměř všechny ženy jsou tady kriminálnice, děvky nebo podvádějí manžely. Žádná z nich neexistuje jinak než ve spojitosti s mužem – to i v Hříšných lidech města pražského byly ženy soběstačnější! Navíc neznámo proč, všechny okamžitě letí na vypelichaného policistu a téměř se mu dobývají do poklopce. Ještě to zazdí kamera několikerým šmíráckým pohledem do výstřihu nadržených žen. Tohle je fakt odpad! SHRNUTÍ: Kterak se pronudit nesmyslnými soudničkami. Ovšem, na pletení je to dobrý podkres. Asi by se u toho dalo i vařit nebo cvičit. ()

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

Já budu asi jeden z mála těch spokojených, vážně se mi to líbilo, ale pozor, neznamená to, že by Zločiny byli bez chyb, jsou tam a některé jsou tak nepochopitelně hloupé, že by je neudělal ani Jaromír Soukup (když by se teda rozhodl natáčet Kriminálku JS). Největěí problém je nevyváženost scénáře, některé díly jsou výborně vypointované, někde člověk ví od prvních minut, co a jak, pokud v životě pár detektivek viděl/četl (hned první část), někde je zas divácké trapno nad tím, jak je nepochopena dobová technologie (opravdu se v roce 1922 nedalo fotografovat v paparazzi stylu v lese, aniž by si vás někdo všiml, opravdu, opravdu ne) a vrchol je v ukrytí inkriminujícího důkazu na fikané místo, kde je to schované asi stejně, jako bílá myška v hadím hnízdě. Další mínus je to, že některé díly hrozně odnášejí fakt, že se natáčí ve dvou světnicích a jedné louce, naštěstí některým dílům byl dán vyšší rozpočet. Co mě ale bavilo neskutečně je hlavní postava inspektora Budíka, který je ideálním protikladem lidových charakterů inspektora Vacátka, nebo četníka Arazima, naopak je to muž distingovaný, uměřený a ne úplně nadšený z nových poměrů - a to je hrozně fajn změna a jako bonus naprosto přesné herectví páně Plesla dodává výsledku na genialitě. Ano, vzhledem k přerývavé kvalitě jednotlivých epizod to u mě hraničí s označením guilty pleasure záležitosti, ale pořád jsem spokojen a pokračování ve stejné atmosféře bych se vůbec nebránil. ()

Galerie (182)

Zajímavosti (61)

  • Vojáky si zahrála rota Nazdar z Klubu vojenské historie a členové klubů historických hasičů. Přes zajištění za pomoci pyrotechniků byly neplánovaně zničeny pouliční lampy. (Česká televize)
  • Na začátku hovoří inspektor Budík (Jaroslav Plesl) s policejním agentem Nováčkem (Denis Šafařík) o tom, že šlechtické tituly zrušil 10. prosince 1918 prezident Masaryk. Zrušilo je zákonem 61/1918 Sb. Revoluční národní shromáždění, Masaryk nebyl v tu dobu ještě ani v Československu, jelikož do vlasti přijel až 21. prosince. (VN85)
  • V epizodě můžeme zaslechnout cizí slova jako: „plezír“ – to je zkomolenina německého Pläsier, tedy potěšení. Další slovo je „Wenzelsplatz“, německé pojmenování pro Svatováclavské náměstí, tak se totiž jmenovalo dnešní Václavské náměstí. Slovo „štráfek“, pravděpodobně z německého slovesa streifen, tedy dotknout se, zasáhnout – jednalo se o pojmenování frajera, štramáka, sekáče. Pak tu máme slovo „lábuž“ ze slova labužírovat, původem ze staročeského labuziti – mlsati. (sator)

Související novinky

Finále Plzeň je! Od 25. do 30. září

Finále Plzeň je! Od 25. do 30. září

15.09.2020

Ačkoli je podzim, Finále Plzeň je! I přes složité jarní období se organizátoři rozhodli největší plzeňský filmový festival nezrušit, ale pouze přesunout. Během šesti dnů včetně prodlouženého víkendu… (více)

Reklama

Reklama