Reklama

Reklama

Pán prstenů: Prsteny moci - Série 1

(série)
Trailer
USA, 2022, 9 h 17 min (Minutáž: 65–72 min)

Epizody(8)

Videa (9)

Trailer

Recenze (152)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Svět Pána prstenů po právu zůstává jedním z nejmilovanějších světů v dějinách popkultury, skvostnosti literárních děl J. R. R. Tolkiena se poté dokázala vyrovnat i filmová trilogie Petera Jacksona. Navazující trilogie Hobit poté sice v součtu na úspěch jedné z nejuznávanějších filmových trilogií všech dob nenavázala, přesto si trilogie Hobit našla dostatek fanoušků, kteří tou dobou žili v tom, že na další adaptace Tolkienových děl i díky přísnému dohledu Tolkienových dědiců jen tak nedojde. Jenže časy se mění, dědic střídá dědice a s ním i přístup k rodinnému zlatu. Netflix měl sice zájem o novou adaptaci známé trilogie, Tolkienovým dědicům se ovšem více zamlouval nápad Amazon Prime o seriálu, který se odehrává v 2. věku Středozemě, tisíce let před události Pána prstenů. Neskutečné produkční náklady, které v rámci 1. série vyšli na 715 milionů dolarů, zároveň ovšem i kontroverze spojená s castingem Afroameričana do role elfa, náznaky o tom, že si seriál na rozdíl od zdrojových materiálů půjde krapet svou vlastní cestou a především obavy ze stran věrných Tolkienovců. Look How They Massacred My Boy? Zas tak lehké to není. Především díky neskutečným nákladům by byl hřích, kdyby Prsteny moci nevypadali epicky. Síla Prstenů moci tak tkví ve fantastickém vizuálu, nadstandartní audiovizuální formě a především ve správně velkolepém soundtracku. Tvůrce hudby k trilogiím Pán prstenů a Hobit Howard Shore sice vytvořil hlavní melodii seriálu, o zbytek soundtracku se ovšem postaral Bear McCreary. Každou další z osmi epizod to poté působí dojmem, že McCreary si váží své pozice a nejen, že výtečně kráčí ve stopách Shorea, ale dodává parádní hudební melodie, které se skutečně díl od dílu zlepšují a zlepšují. McCreary ještě není ve světě filmových skladatelů tolik profláknutý a Prsteny moci dokazují, že je to hřích. Tvůrcům se kouzlo a poutavost světa Středozemě daří bravurně zachytit, Středozem se představuje v období, které několik sérií bez problému utáhne. I když má tedy 1. série seriálu především problém v tempu, kdy se toho v součtu vlastně tolik nestane. Některé postavy se alespoň prozatím dokážou nějak prokreslit, jiné s tím ovšem mají závažný problém. Na stejném principu fungují paralelní linky, kdy jsou některé o poznání záživnější, některé naopak tolik ne. Linku s Hobity (nebo spíše jejich plemenem Chluponohými) nahoru tahá záhadná identita cizince z oblak v podání Daniela Weymana, kdy je ovšem paradoxně linka s Chluponohými časem méně nesnesitelná a více zajímavá. Samotní Chluponozí totiž po čase přestanou být tak děsně nesnesitelní, člověk by ovšem stejně radši v ten moment trávil čas třeba se skvěle vyobrazenými trpaslíky či linku s Númenorejci. J. A. Bayona, Wayne Che Yip a Charlotte Brändström jako režiséři přinejmenším odvedli slušnou práci. Charlotte Brändström si (nejlepší) šestou epizodou ihned vyslouží pozornost, aby jí hned ztratila následující (nejhorší sedmou epizodou), J. A. Bayona nadále dokazuje, že dokáže z audiovizuálu vymlátit maximum a Yip působí jako tvůrce, který umí vést jednotlivé scény, především ty dialogové. Na druhou stranu je to ovšem pořád většinu času jen solidně odvedená práce, kdyby tomuto seriálu přeci jen prospěl trochu zajímavější a výraznější uchopení. Takový Miguel Sapochnik by se po chopení těch nejlepších epizod Hry o trůny a Rodu Draka mohl aspoň na chvíli stavit. Právě při srovnávání s aktuálním Rodem Draka mají poté Prsteny moci ten problém, že Prsteny moci sice mají výhodu ve větší velkoleposti, v rámci práci se scénářem a jednotlivý postavami Rod Draka vyhrává na plné čáře. Všechna ta vizuální velkolepost je přeci jen krapet k ničemu, když člověka u Prstenů moci po 8 epizodách ze zhruba 20 hlavních postav zajímá tak jedna čtvrtina. V těch nejzásadnějších momentech ovšem přeci jen emoce fungují, některé postavy se skutečně zdárně a zajímavě vykreslují a minimálně potenciál do budoucna tam jednoduše je. Tempo je do budoucna velký problém, o tom není sporu. Výhoda ovšem je v tom, že tvůrci již dopředu dle svých slov tuší směr, kterým se tento seriál vydá a skončí, dá se tudíž snadno věřit tomu, že tvůrci přesně vědí, co dělají a že rozpočet bude časem vidět víc a víc. Prsteny moci sice vypadají velkolepě jako průměrný blockbuster s 200-milionovým rozpočtem, za tak šílenou částku by ovšem člověk pořád přeci jen čekal krapet víc. Samotní Tolkienovci ovšem budou mít nejspíš problém i nadále. I kdyby se tvůrci chtěli věrně držet materiálů od Tolkiena, například na takový Silmarillion jako takový práva nemají. I proto se tudíž musejí vydat vlastní cestou, která v kdekom vyvolá nádech podivné fanfikce. Je to ovšem automaticky špatně? Už obě trilogie Petera Jacksona nebyli Tolkienovým materiálům úplně věrně (těžko se dá věřit tomu, že by pana profesora Jacksonovy filmy uspokojili), tady se ovšem jde o kus dál. A leckomu jen prostě stačí, že je zpátky ve Středozemi, tvůrci zatím nedělají tak velké přešlapy, které by mohli zničit odkaz původního světa a problém je tak například v tom, že je těžké se bát o postavy, které se dožijí minimálně Posledního spojenectví elfů a lidí. Spousta lidí poté nemůže strpět fakt, že elfa Arondira hraje portorikánský herec Ismael Enrique Cruz Córdova. Backlash ohledně tohoto rozhodnutí nešlo nezaznamenat a v mnoha případech šlo o ten moment, kdy lidé nad seriálem předčasně zlomili hůl. Minimálně je Arondir ovšem jednou z nejzajímavějších postav, které seriál představil. A ano, casting se dá zpochybňovat dle zdrojového materiálu od Tolkiena. Jenže v době, kdy psychopatický šotek se zásobou atomovek má neustále potřebu si něco dokazovat a v době, kdy musíme trpět Petra Fialu na pozici premiéra, je mi osobně jeden černý elf úplně u prdele. Xenofobové všech zemí, vyližte si prdel. Důležitější je přeci jen fakt, že se Tolkienovu poetiku alespoň částečně podařilo přesunout i sem.  Prsteny moci zatím nepatří mezi nejlepší seriály současnosti a pořád se tak úplně nechytá na seriálovou konkurenci v žánru moderních fantasy seriálů, ten seriál má ovšem přesto dost pozitivních aspektů a především není tou tragédií, kterou mnozí předem predikovali. Nyní jen stačí doufat, že až do pár let dorazí 2. série, dosavadní nedostatky zmizí a seriál naplno využije svůj potenciál. Zatím je to pořád jen velmi fajn.... () (méně) (více)

dO_od 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

// Poslední díl velkej dojáček, až jsem měl chuť dát pět, ale první půlka a především odhalení čaroděje mi na jazyku zanechalo až příliš velkou pachuť. K celé řadě asi tolik: Vizuální epičnost a dialogová lyričnost Středozemě se tu neustále mísí s plochostí postav i zápletek a měřítkem, které je místy až šokujícím způsobem miniaturní. Což je u takového díla trochu problém, ještě navíc znásobený faktem, že tvůrci měli prakticky neomezený rozpočet. Těžko říct, do jaké míry to je způsobeno absencí práv, talentu za kamerou, nebo jen nápaditosti, rozhodně je to ale znát. Přesto se povedlo na konci završit mnohé linky daleko lépe, než bych čekal, a finále 1. série tak působí jako opravdové finále. Navíc nemůžu říct, že bych se prostě povětšinu série nebavil. Chybami se zkrátka člověk učí, tak snad si z první řady odnesli všichni co nejvíc, a za pár let dorazí o řád lepší pokračování. Věřit můžu, ne? 6,5/10 ()

Reklama

Shakers 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

1. séria - 65%. Čítal som všetky príbehy zo Stredozeme, milujem Jacksonové trilógie (áno aj Hobita, ktorého po tomto seriály oceňujem ešte viac), no Prstene moci majú ďaleko od dobrého seriálu. Teda, zlý seriál to nie je, akurát je to zlý "Pán prsteňov". Zatiaľ čo knihy mi prišli zaujímavé, toto sa prvé diely dosť vlieklo a ak by som nečítal knihy, tak by som bol v tomto svete úplne stratený a vôbec by som nevedel o čo ide. Chápem niektoré zmeny oproti predlohe, veľa si toho tvorcovia museli aj vymýšľať, keďže druhý vek je popísaný iba v bodoch čo sa stalo, takže o kvalitné dialogy ako Jackson sa scenáristi oprieť nemohli. No prišlo mi, že je tam strašne veľa vecí a dejových liniek naraz a tak nejako si človek nič s toho fantasy sveta nestihol zamilovať. Linka s Hobitmi a jedným s Istari mi prišla úplná zbytočná a celú by som ju vynechal, aby to malo lepší spád. Ďalší veľký mínus je postava Galadriel, ktorá v knihách a vo filmoch pôsobila uveriteľne sympaticky, zatiaľ čo tu som jej nevedel prísť na chuť. Čo sa týka tých vymyslených odbočiek tak je tu hromada vecí, ktorá by tu nemusela byť, alebo ktorá by sa dala spraviť lepšie (tmavú pokožku pleti nekomentujem, keď to zvládol Jackson nevidím dôvod sa prispôsobovať za každú cenu dnešnej dobe, nič proti hercom, tí to zahrali dobre). Napríklad čarodejnice, či čo to bolo, ktoré prišli k hobitom, ani neviem čo vlastne boli a o čo im išlo. Stručne a jasne príbeh je pomalý, zbytočne prehustený a postavy si nedokážu získať vaše sympatie. Čo musím pochváliť, sú kostýmy, masky, vypráva alebo hudba, ktorá je asi to najlepšie čo seriál ponuka. Howard Shore tento krát zložil iba úvodnú znelku pre titulky, no Bear McCreary sa blysol ďalším dobrým soundtrackom, ktorý k seriálu zo stredozeme vynikajúco pasuje. Zopár ľudí čo pracovali na filmoch sa vrátilo aj do tohto seriálu, takže aspoň to pekne vyzerá. Zatiaľ sklamanie, najlepší diel bol asi len šiesty a ôsmy. Som zvedavý čo bude ďalej. Pomaly úvod už máme za sebou, teraz by mali prísť tie zaujímavejšie udalosti. Otázka je ako ich tvorcovia spracujú. ()

VanTom 

všechny recenze uživatele

Uff, těžké nějak sesumírovat své pocity z první sezóny… Jako nejít o tolik milovaný svět (knihy jsem nicméně nikdy nečetl), bylo by to jednodušší, produkčně takto výpravné, líbezné fantasy nenachází moc konkurenci. Po uspávacích prvních dvou epizodách se široce rozmáchlé dějové linky přece jen vyvrbily a k něčemu nasměřovaly, většina postav jakousi osobnost také ukázala (ovšem jen málokterá si získala sympatie – Durin, Nori, celkem Elrond). Jenže "líné", povrchní, divné (třeba krátící se čas elfům kvůli nemocnému stromu vs. mithril?!) nelogičnosti a hlouposti ve scénářích či ostudné zpomalovačky (hořící kůň v E7, šmarjá) chvílemi bolely, to bohužel. Občas, a postupem spíše častěji, se však dařilo vykřesat hezké momenty, hovory, hudební motivy a připomenout náladu Jacksonovy filmové trilogie. Rozhodně nad Prsteny moci hůl nelámu – i když po rozležení zatím nad průměr nepůjdu. ()

Davies182 

všechny recenze uživatele

Strašně tomu chybí důraz na drama. Scénky jsou tam sice pěkné, i herci se snaží a hudba je taky fajn, ale jako by tvůrci zapomněli, že osud Středozemě je hlavně jeden veliký a smrtelně vážný dramatický příběh. Bavilo mě to, ovšem zdaleka nepohltilo tolik jako právě Frodův pohnutý osud, a to jsem nechtěl srovnávat. [Amazon Prime] ()

Galerie (805)

Zajímavosti (31)

  • Elendil (Lloyd Owen) zmíní, že jeho jméno v překladu znamená „ten, kdo miluje hvězdy“. Je to narážka na Earendila, který během Války hněvu plul na své lodi do boje s drakem a nesl s sebou hvězdu. Jde o tu samou hvězdu, jejíž světlo Galadriel (Cate Blanchett) daruje Frodovi (Elijah Wood) ve filmu Pán Prstenů: Dvě věže (2002). (spacemaster)
  • Elrond (Robert Aramayo) a Celebrimbor (Charles Edwards) ve společném hovoru zmíní, že mají tři týdny na práci, která by trvala tři století. Jde pravděpodobně o narážku na to, že v knihách Sauron začal ovlivňovat elfy v roce 1200 Druhého věku a prsteny trpaslíků a lidí jsou vykovány až v roce 1500. (spacemaster)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno