Reklama

Reklama

Vratislav Effenberger aneb Lov na černého žraloka

  • Česko Surovost života a cynismus fantazie Vratislava Effenbergera (pracovní název) (více)
Trailer

Obsahy(1)

Vratislav Effenberger (1923-1986) je nejvýznamnější postavou českého poválečného surrealismu, básník a teoretik, jehož tvorba odráží svébytný přístup k realitě totalitního Československa, ale i nesmlouvavé postoje k celé euro-atlantické civilizaci. Po odchodu Toyen a Jindřicha Heislera do exilu a především po smrti nejvýznamnější osobnosti první fáze surrealismu Karla Teigeho, stává se vůdčí osobou, organizátorem, ale i reformátorem surrealistického hnutí u nás. Zároveň tuto sféru přesahuje svými postoji, které ho v sedmdesátých letech postaví po bok signatářů Charty 77. S hlavním proudem českého disentu však nesplynul, k jeho představitelům přistupoval vždy velice diferencovaně. Vratislav Effenberger patřil vedle Václava Černého, Jana Patočky či třeba Jiřího Koláře a dalších k nejvýraznějším osobnostem české kultury druhé poloviny 20. století, jeho dílo a jeho myšlenkový přínos české společnosti přesto byly po roce 1989 reflektovány jen velice sporadicky.
Třicet let od jeho smrti dovoluje podívat se na jeho tvorbu i osobní život s odstupem a dává i šanci ji vzhledem k novým kontextům docenit. Zároveň ještě stále žije řada nejbližších spolupracovníků a přátel Vratislava Effenbergera, kteří dokážou podat fundované svědectví o „realitě a poesii“ této neprávem opomíjené osobnosti. Součástí této šance je i jedinečný přístup k autentickým dobovým osobním materiálům a pozůstalosti Vratislava Effenbergera. (Cinemart)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (5)

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Potenciál a ambice byly o tolik výš, že nedám ty smířlivé tři hvězdy. Nedokážu se vymanit tomu, jak moc normální ten film je, jak analogicky přímočaře přistupuje ke každé výzvě a uchopuje ji tím nejkonzervativnějším způsobem. Je to strašně strnulé, jakoby bez fantazie. Je to jako pozorovat na vesnickém divadle adaptaci nějaké Havlovy absurdní hry - parta nadšených důchodců a milých lidí simuluje, jak si představují subverzi. 5/10 ()

zencitizen 

všechny recenze uživatele

Velké zklamání a zmařená příležitost. Film by chtěl být portrét Effenbergera jakožto nonkonformní a inspirativní osobnosti druhé vlny českého surrealismu, ale není ničím. Selhává po všech stránkách. Pro někoho, kdo nikdy neslyšel o Vratislavu Effenbergerovi jakožto tvůrci zcela výjimečného a nového pojetí surrealismu (tzv. kritika reality skrze důraz na konkrétní iracionalitu), bude film zcela nesrozumitelný a protivný. Dramaturgicky je tam špatně snad úplně všechno. Místo akcentu na osobnost Effenbergera se film spíš obsesivně zabývá jakousi meta-hrou, a to způsobem jak inscenovat Effenbergerovy pozoruhodné scénáře, které vyšly ve svazku Surovost života a cynismus fantasie. Kdyby se film jmenoval tak,možná by dával větší smysl. Režisér jakoby vůbec nevnímal, že nejzajímavější by bylo nechat proti sobě v konfrontaci zaznít vzpomínky autorů, kteří se podíleli na tvorbě okruhu UDS, a současných surrealistů, kteří ten Effenbergerův odkaz také nějak rozvíjejí. A ukázat, že byl VE inspirativní hned pro několik generací, byť v mnohém jinak a mnohdy i protikladně. Místo toho zapojuje do hry hloupé herce, kteří hrají v toporných inscenacích, ze kterých se ani nepozná, proč vlastně jsou ty scénáře tak zábavné a jasnozřivě popisují úpadkovou epochu po roce 48. Následně pak přihlížíme úmorným debatám o jiné knize Effenbergera - Republiku a varlata, kde si mimo jiné autor bere na paškál Palacha a Hepnarovou, ale divák vůbec netuší proč se proboha mluví o tomto. V čem je přínos toho záhadného Effenbergera? Film v sobě nemá elementární jasno o čem chce vlastně hovořit a Jařab je režisér bez fantazie. Jediné co má trochu smysl jsou archivy Ludvíka Švába a výpověď Effenbergerova syna Jakuba. Navíc začít jaksi pozpátku, aniž by se něco řeklo o českém surrealismu obecně o Nezvalovi, Teigovi, Štyrském - to prostě je proti smyslu surrealistické kontinuity. ()

Reklama

Slarque 

všechny recenze uživatele

Surrealistický dokument mixuje mluvící hlavy, spící hlavy, divadelní inscenaci a hrané scény podle Effenbergerových nerealizovaných scénářů. To všechno při střídání barevného materiálu a zašle působícího černobílého (který ovšem většinou není archivní). Tím vzniká podivuhodný tvar, který mě jako diváka udržoval ve střehu, přestože jsem u většiny vystupujících zjistil, kdo je kdo, až při závěrečných titulcích. Ani režisérovi to nedalo, aby nenarušil čtvrtou stěnu a nevlezl do záběru. Zvláštní zmínku si zaslouží i hudba Jakuba Kudláče, která se na atmosféře snímku podílí výraznou měrou. (Ale proč má film podtitul podle obrazu Evy Švankmajerové jsem nepochopil.) ()

Galerie (25)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno