Režie:
Oldřich LipskýKamera:
Jaroslav KučeraHudba:
Luboš FišerHrají:
Michal Dočolomanský, Rudolf Hrušínský, Miloš Kopecký, Václav Lohniský, Ladislav Pešek, Naďa Konvalinková, Květa Fialová, Martin Růžek, Olga Schoberová (více)Obsahy(1)
Po čtrnácti letech se sešli režisér Oldřich Lipský a scenárista Jiří Brdečka – tvůrci slavného Limonádového Joea – opět k realizaci další výtečné parodie, tentokrát na rodokapsové příběhy neohrožených hrdinů. V komedii Adéla ještě nevečeřela je tímto hrdinou slavný detektiv Nick Carter, kterého do Prahy pozval policejní komisař Ledvina, aby mu pomohl vyřešit záhadný zločin – zmizení psa hraběnky Thunové. Carter brzy zjistí, že jeho protivníkem je jeho věčný rival, ďábelský botanik, zločinec mezinárodní pověsti hrabě von Kratzmar. Musí se samozřejmě vyrovnat s řadou nebezpečných a důmyslných léček, překonávat „nepřekonatelné“, což slavnému hrdinovi, který je nepřemožitelný, neprůstřelný, nebojácný a neohrožený, nedělá žádné zvláštní potíže. Nevadí mu ani nové, neznámé prostředí, protože jeho společníkem a průvodcem je bodrý komisař Ledvina, který ho neopomene protáhnout pražskými hospůdkami… V komedii, která získala řadu ocenění u nás i v zahraničí, se zaskvěla dlouhá řada výborných herců. V roli velkého detektiva to byl neodolatelný Michal Dočolomanský, jeho českého kolegu hrál Rudolf Hrušínský, role zlosyna byla nezapomenutelnou kreací Miloše Kopeckého. Kostýmy jsou dílem Theodora Pištěka a na animované části filmu se podílel Jan Švankmajer. K úspěchu filmu přispěla i výborná kamera Jaroslava Kučery, který skvěle zachytil půvaby a atmosféru secesní Prahy. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (593)
Film mě v ničem neoslovil. Blbost až na půdu, plytký příběh, nehodící se herecké obsazení, plus záměrně přehrávané herecké party byly taky postupem času nesnesitelné. Mně se na tomhle filmu nelíbilo skoro nic. Lipský natočil celou řadu skvělých filmů, ale tenhle v oblibě nemám. Pro mě zbytečný film. Parodie na laciné šestákové detektivky uhozená od začátku až do konce. Jedinou pochvalu si zaslouží nápad s masožravou rostlinou, ale ta měla sežrat raději všechny tvůrce. 20% ()
K tomu nejlepšímu, co česká kinematografie vyprodukovala, patří trojice parodií velezkušeného režiséra Oldřicha Lipského a scénáristy Jiřího Brdečky. Vedle Limonádového Joa (parodie na westerny), Tajemství hradu v Karpatech (parodie na románový svět Julese Vernea) vznikla jako druhá v pořadí právě Adéla ještě nevečeřela, parodie na levné ,,šestákové" detektivní romány. Spolu se stylizací zrychleného světa němé grotesky, plné gagů a situačního humoru, se ústředním leitmotivem a hlavní estetickou složkou filmu stává dokonalé napodobení dějových klišé brakových detektivek i přidružených pokleslých žánrů (červenou knihovnu například paroduje osudové vzplanutí Nicka ,,Ledviny" Cartera a slečny Květušky Bočkové). Specifickou složkou humoru je humor jazykový - usazení celého filmu do 19. století, doby národního obrození, a s tím spojené použití některých příznakových slov a spojení je nosným pilířem filmu - např. puristické tendence (Nick Carter díky své příručce Česky snadno a rychle hovoří o lučbě a silozpytu...), použití příznakové fráze v běžné řeči (,,Ach, jak jsem rozvrkočena..." ,,Perfidní čmuchale!"), zaměňování slov na základě podobnosti (,,babočka jenerál, dědečku...") atd. K tomu, že film nezestárl, přispěly nemalou měrou také geniální animace a trikové postupy Jana Švankmajera, stejně jako nebývalá výpravnost celého snímku. Stejně tak architektonické a především výtvarné usazení do uměleckého slohu secese. Pro filmové tvůrce, co se týče kostýmů, komparzistů atd., byla 70. a 80. léta 20. století doslova zlatými časy - po ideové stránce tomu bylo samozřejmě naopak. Přesto parodovat ,,západní" pokleslé žánry bylo dovoleno a bavit lid dokonce žádoucí. Vzniklo tak skutečně nadčasové dílo, které baví diváky již několikáté generace. Film, který nezestárl. Výjimečný film... ()
Trochu mi vadí, jak jsou mnohé zaběry tmavé. Ale jinak! "Dar přítele Messra", "Nejslavnější detektiv Ameriky v Praze - To víte, u nás se všechno hned rozkecá." "Ta po nich ale jede!" "Babočka minerál, dědečku!" "Jsem dcera národa Jana Žižky!" Šmarijá, to byla fuška!" Poklad české kinematografie, který vždycky zahřeje u srdce. ()
Joea mám o fous radši, ale i tohle je geniální záležitost. Sice to znám prakticky nazpaměť, ale vychutnávám si atmosféru a skvělé herecké výkony, především Rudolfa Hrušínského a Miloše Kopeckého. Škoda toho velmi spartánského DVD prakticky bez bonusů, bez titulkových sad, bez jakékoli snahy... Adéla by si rozhodně zasloužila vymazlené dvoudiskové vydání plné bonusů, s titulky ve všech světových jazycích atd, atp.... 95% ()
Papej, Adélko, papej. Už jsi dlouho nic nehamala. Ještě, že ten hafík měl skoro metrák...... Jedna z najvtipnejších komédií (paródií) čo som kedy videl. Milé na tom je, že má vymyslený vlastný príbeh (napríklad ako prvé dve časti Bláznivých striel) a tak neparoduje konkrétne scénky filmov (ako to robia už tie dnešné paródie, ktoré parodujú celé filmy). Skvelí herci, hravé nápady, všadeprítomný humor (nadhľad), milé triky a pútavý detektívny príbeh. Adéla ještě nevečeřela by sa mohla smelo rovnať aj so západnou zaoceánskou tvorbou. Je to jednoducho klenot..... Přejme vědě slávy více, nejvíce však botanice. ()
Galerie (34)
Zajímavosti (48)
- Když si jde komisař Ledvina (Rudolf Hrušínský) koupit tlačenku a připaluje doutník liliputánovi, je mu ze sudu vražena uspávací injekce do vyšpuleného pozadí. Přitom je vidět, jak jehla nezajíždí do pozadí komisaře Ledviny, ale dovnitř stříkačky. Správně by po „vytažení z pozadí“ měla jehla opět vyjet do původní polohy, aby byl trik dokonalý. V tomto případě však jehla zůstala zasunutá ve stříkačce. Jinými slovy – před vpichem měla jehla cca 10 cm délky, po „vytažení“ měla asi jen 5 cm. (pjotri)
- Ukolébavku nazvanou „Princi můj malinký, spi!“, kterou zpívá hraběnka Thunová (Květa Fialová) propůjčeným hlasem operní pěvkyně Milady Šubrtové, nesložil Wolfgang A. Mozart, jak je nám ve filmu mylně tvrzeno, ale Bernhard Flies. (cariada)
- Hlavnú úlohu Nicka Cartera (Michal Dočolomanský) si mal pôvodne zahrať Jiří Kodet. Prešiel kástingom i kamerovými skúškami, ale nevošiel sa do kostýmu. Ten bol už ušitý a socialistické zriadenie si nemohlo dovoliť prešívať nákladné kostýmy. (Raccoon.city)
Reklama