Režie:
Ang LeeScénář:
Emma ThompsonKamera:
Michael CoulterHudba:
Patrick DoyleHrají:
Emma Thompson, Alan Rickman, Kate Winslet, Hugh Grant, James Fleet, Harriet Walter, Gemma Jones, Elizabeth Spriggs, Robert Hardy, Greg Wise, Imelda Staunton (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Anglie Jane Austenové, Anglie konce 18. století, Anglie se svými tradicemi, společenskými třídami a neporušitelnými pravidly. Dívky z dobrých rodin měly před sebou jasně narýsovanou budoucnost: dobře se vdát a být svým manželům tichou a věrnou oporou. Pokud ovšem to dobré jméno bylo jejich jediným majetkem, jediným věnem, nebyla ta budoucnost ani zdaleka tak jistá a přímočará. Což mají brzy poznat i Elinor i Marianna, které musí – i se svou matkou a nejmladší Margaret – po otcově smrti opustit rodinné sídlo, jež podle zákona připadne prvorozenému synovi z prvního manželství. Elinor a Marianna se od sebe liší tak, jak se vůbec dvě dcery jedné matky lišit mohou. Rozumové, společenské a disciplinované Elinor schází vášnivá citovost, mladší Marianna má naopak dost upřímných citů, ale nedokáže se ubránit prudkým výlevům vášní. Obě však musí dozrát, obě musí pro svůj další život najít rovnováhu mezi rozumem a citem… Román Jane Austenové "Elinor a Marianne" byl (v první osobě a v dopisech) napsán v r. 1795 poté, co se Austenová zamilovala do Thomase Lefroye, irského právníka, který byl v rodině na návštěvě. (Vztah – jak typické pro tehdejší dobu! – přerušili rodiče, protože živobytí mladého muže záviselo na dobré vůli příbuzných). Později jej autorka přepracovala na vyprávění ve třetí osobě a s dialogy, publikován byl ale až v r. 1811 pod názvem "Rozum a cit". Scénář je autorským debutem herečky Emmy Thompsonové, která za něj získala Oscara, Zlatý glóbus i Cenu newyorských a losangelských filmových kritiků. Režie byla svěřenu tchajwanskému režisérovi Ang Leeovi, který za film získal Zlatého medvěda na Berlínském filmovém festivalu. Kromě toho získal film i jednotliví jeho tvůrci řadu dalších mezinárodních ocenění. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (407)
No, srovnávat nemůžu, protože jako obvykle knižní verzi neznám :-) Hned od začátku jsem měl strach, jestli se na mě nepovalí kopec patosu od začátku až do konce (produkce USA/VB nedělá dohromady dobrotu); leč s patosem jsem se setkal až k úplnému konci. Ano, takových filmů o vztazích v 19. století nejen v Anglii tu je spoustu (1 příklad za všechny buď Jana Eyrová, kterou jsem zhlédl nedávno). Ale film nebyl až zas tak přeslazený, příběh zajímavý i na svou nepříliš optimální délku, místy tu byl i humor. Hereckých hvězd tu bylo spustu; zaujala mě rozhodně Emma Thompsonová, která se nakonec spravedlivě dočkala svého štěstí (přece jenom být vrbou a ještě neustále něco řešit za jiné není žádná slast), dále Hugh Laurie, který oplýval krásným cynismem, ale jak došlo na vážné věci, ukázal se jako muž činu a nakonec Alan Rickman, který ač neustále odmítán, se nakonec dočkal svojí vytoužené. Věřím, že si film najde příznivce, kteří ho podarují plným počtem, z mého pohledu to vidím na 4*. ()
No ja asi nebudu zrovna vhodnej divak techhle adaptaci Jane Austen, protoze ty problemy hlavnich hrdinek, ktery obnaseli hlavne sehnani partneru a podobne, me nijak nedojimaly, ale naopak desne rozesmivali. Postavy se trapi, zamilovavaj se, resi problemy atd. a ja se celou dobu skvele bavil a kolikrat i zasmal. Na druhou stranu, aspon me to bavilo, protoze jinak by asi sledovani historicky romantiky trvajici 130 minut bylo znacne otravny. Ale abych se jen nevysmival Austenovy, Lee to velice dobre natocil, kostymy a kulisy jsou velmi povedeny a herecka sestava je libova, jedinej, kdo to tak trochu rusi, je Grant, kterej se vetsinu casu tvari jak hovadko a dela, ze nad necim strasne premejsli. Takze jak to hodnotit, abych fandil hlavnim hrdinkam, citil s nima a podobne, to ani omylem, ale skvele jsem se bavil, takze ty 4* dam. ()
Jane Austenovú som nebola schopná čítať a pravdepodobne to už nikdy neskúsim. No vydarene sfilmovaná kostýmovka so skvelým hereckým obsadením je tá forma Jane Austenovej, ktorá sa mi páčila. Citlivo, takmer až psychologicky nasnímaný príbeh, ktorého morálka je už síce zastaraná, ale zápletka sa nemení po storočia. ()
Určené ženám, z pohľadu mužského diváka dosť nezaujímavé. Anglický štýl, anglické frázy, našincovi to nemusí veľa povedať. Keď to len porovnám s Pýchou a predsudkom, príbeh je tam diametrálne lepší, romantickejší, zaujímavejší. Rovnaká autorka, iný román a lepšie prevedenie. Rozum a cit jej proste moc nevyšiel a na plátne vyzerá fádne. Navyše mi Emma Thompson do snímku vôbec nesadla a okrem toho tu bol samý uplakaný cit a žiadny rozum. ()
Anglie na počátku 19. století zobrazena působivě. Pěkný romantický příběh; závěrečný happy end v podobě dvojité svatby a rozpačitého pohledu toho vzadu – Willoughbyho v podání Hugh Granta - si obě hlavní hrdinky za svá martyria s láskou zaslouží. Kate Winstet jde za láskou stejně odhodlaně jako v TitanikuJ A kontrastní jsou ty klevety příbuzných. Vůbec se nedivím, že hlavní hrdinky z těch slepičích řečí rozbolela hlava… ()
Galerie (74)
Zajímavosti (74)
- Pre roly Elinor (Emma Thompson) a Marianne (Kate Winslet) boli zvažované tiež sestry Natasha a Joel Richardsonové. (Arsenal83)
- Dvanásťročná Emilie François v role Margaret Dashwoodovej bola jednou z posledných osôb obsadených vo filme, pričom nemala vôbec žiadne herecké skúsenosti. Emma Thompson ju ale chválila: „Emilie má prirodzenú rýchlu inteligenciu, ktorá informuje o každom pohybe – vytvára v nás všetkých spontánnosť už len tým, že je tam.“ (Arsenal83)
Reklama