Režie:
Bertrand BonelloScénář:
Bertrand BonelloKamera:
Léo HinstinHudba:
Bertrand BonelloHrají:
Vincent Rottiers, Finnegan Oldfield, Hamza Meziani, Manal Issa, Laure Valentinelli, Rabah Naït Oufella, Ilias Le Doré, Luis Rego, Adèle Haenel (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Ráno v Paříži. Několik mladých lidí z různých prostředí. Nezávisle na sobě začínají podivný balet v labyrintu metra a ulicích hlavního města. Zdá se, že je vede nějaký plán. Jejich pohyby jsou přesné, téměř nebezpečné. Stahují se k jednomu bodu, obchodnímu domu právě ve chvíli, kdy zavírá. Začíná noc. (Film Europe)
Videa (3)
Recenze (54)
O filmu je lepší předem si nic nezjišťovat, jelikož pak Vás první polovina zcela "semele". Všechno zde funguje na 100%, od atmosféry, přes napětí, konče u pocitu nejistoty, kam parta výrostků míří a co má v plánu. Bohužel, tato skvěle nastavená laťka poněkud zakolísá u poloviny druhé, která s odehrává v obchodním domě. Zde se začne často vyskytovat jev hluchých míst a scén, což kazí jinak dobrý výsledný dojem. Tomu všemu je ale naštěstí konec u finále, které se nese v podobném syrovém a šokujícím duchu jako první polovina. Nocturama na svém důrazném vyznění přidává i faktem, že něco podobného se v Paříží vážně odehrálo. Šokující a vtahující filmařina, kterou vřele doporučuji. ()
Zajímavý film, který od samotného začátku udržuje diváka v jistém napětí, co se z dění kolem nesourodých mladých jedinců vlastně vyvrbí. Střední pasáž v obchodním domě se sice poněkud vleče, ale asi je to nutné k tomu, aby závěrečná dvacetiminutovka měla za přispění patřičně tíživé atmosféry tu správnou razanci. Snímek je celkem jasnou reflexí na žhavé téma současnosti, jež staví proti sobě blahobyt západního světa a imigrační problematiku. Sice klouže lehce po povrchu, nedává téměř žádná vysvětlení, ale kupodivu to bohatě stačí. Ať si každý udělá názor sám. ()
Nalákal mě Vincent Rottiers v anotaci filmu. Jinak jsem se ale dost nudil._____ 1) Tvůrci sázejí na to, že divákovi neposkytnou relevantní informace, ten tudíž neví, co se děje a dohaduje se._____ 2) Snímek nastoluje otázky, na které si musí divák odpovědět sám._____ 3) Velmi se mi nezamlouval konec. Relativizuje vyznění celého snímku a posouvá film do jiného žánru, než se jeví během jeho průběhu._____ 4) Zajímavý koment: Marigold****, SaNcHeZ_cz**. ()
Na úvod je třeba říct, že v Cannes jsou pěkný moče a nyní můžeme k filmu. Dlouhé kamerové jízdy, mlčenlivé postavy, nevyřčené motivace a jen nárazově definované postavy napovídají, že Bonello pracuje se záměrnou odtažitostí, aby vytvořil neuchopitelnou a obecněji aplikovatelnou, bezútěšnou společenskou reflexi. A v určitých aspektech mu to vychází, protože ono odhadování motivací, nemilosrdné chování postav, hermetická klaustrofobie figurínového obchodního centra i problematický policejní zákrok v závěru nepříjemně provokuje a vzbuzuje otázky. Problém však není primárně v tom, že na ně není ochotný odpovídat, a to ani mimo rámec filmu, ale to, že nepochopil, že natáčí čistý thriller a ten, chtě nechtě, má svá pravidla, aby dokázal mít patřičný náraz. Zatímco v mnoha úsecích Nocturama může připomínat Van Santova Elephanta (který je však ve své kategorii "film prostor" někde jinde), tak spíše dojíždí na to samé, co loňská jednozáběrová manýra Victoria, a tedy to, že není schopný nebo ochotný využívat formálních zkratek. Victoria měla ten problém, že prostě musela být jednozáběrová, takže se s tím nedalo moc co dělat, Nocturama se takto rozhodla dobrovolně a proto jakkoli film má veškeré thrillerové propozice (film se odehrává během několika hodin, postavy jsou vytrženy ze svého světa, jednají extrémně a zejména lidsky chybují a nechovají se racionálně, což je vzhledem k situaci ale pochopitelné), odmítá tento žánr přijmout, asi, aby se ve svých očích nedevalvoval. Tím se z něj však často stává nabubřelá nuda s iritujícími protagonisty, kde se není koho a čeho zachytit. ()
Úctyhodný pokus vykresliť labyrint duševného vesmíru protagonistov, ktorí zosnovali teroristický útok na francúzsku metropolu. Je to samozrejme z určitého hľadiska groteskné, všetká tá zoskupenosť v obchodnom dome, ktorá je pre nich najnebezpečnejšia (po čine) a pritom ich teroristický útok bol tak prefíkaný a prepracovaný, že by sa zato nemuseli "hanbiť" ani tajné služby pri vyvolávaní prevratu v krajinách tretieho sveta. Nocturama je ale štýlová jazda, ktorá chvíľkami preskupuje surový realizmus s improvizačnou podivnosťou. Tvorcovia ma akoby vyviedli z omylu, že najstresujúcejšia a najdlhšie trvajúca pasáž je pri útoku prípravná, ale práve noc po jej uskutočnení. Výborné vizuálne kulisy a pravidelný slučkový rytmus sa vám vpije do mysle s neopakovateľnou gráciou a hĺbkou prežitku. ()
Galerie (38)
Zajímavosti (3)
- Film sa mal pôvodne volať Paris est une fête, čo je parafráza na francúzsky názov románu Ernesta Hemingwaya - Pohyblivý sviatok. Dávať Paríž do názvu, krátko po teroristických útokoch, bolo ale nevhodné, takže názov bol zmenený na poslednú chvíľu, behom postprodukcie. Režisér Bertrand Bonello požiadal austrálskeho speváka, textára, básnika a herca Nicka Cavea o zvolenie použiť jeho výraz, nakoľko ním v roku 2003 pomenoval svoj v poradí dvanásty štúdiový album. (classic)
- Kvôli teroristickým útokom nebola Nocturama prijatá na festival v Cannes. (classic)
- Bertrand Bonello si scénář pro tento film začal vytvářet už v roce 2011, takže se nejedná o přímou reakci na tragické události, které se staly v listopadu 2015 ve Francii. [Zdroj: časopis Cinema 04/2017] (ČSFD)
Reklama