Režie:
Fritz LangKamera:
Karl FreundHrají:
Alfred Abel, Gustav Fröhlich, Rudolf Klein-Rogge, Fritz Rasp, Theodor Loos, Erwin Biswanger, Brigitte Helm, Fritz Alberti, Grete Berger, Olly Boeheim (více)Obsahy(1)
Píše se rok 2026...vítejte v Metropolis. Vítejte ve studeném a přetechnizovaném městě budocnosti, ve světě vynálezů a prosperity, ale také sociálního útisku... Masy dělníků totiž žijí pod zemí a obsluhují stroje,aby smetánka na povrchu mohla bezstarostně žít...FREDER FREDERSEN (GUSTAV FRÖHLICH), syn vládce Metropolis, si užívá bezstarostně života v zahradách rozkoše, až do té doby, než se setká s MARIÍ (BRIGITTE HELM), kázající v podzemí dělníkům o lepším světě a interpretující jim starou biblickou pověst, zaměřenou na konflikt mezi vládnoucí a pracující třídou a vyzývá je ke vzpouře... (caligari)
(více)Videa (2)
Recenze (420)
snažím si představit, že žiju před osmdesáti lety, čumím na to jako puk a jsem z toho úplně na větvi... ale pořád se mi to nějak nedaří. historickou hodnotu a jakousi myšlenku snímku nelze samozřejmě upřít, ale očima současného zhýčkaného diváka jde jen o prastarý film s teatrálními hereckými (?) výkony a celkem nudným průběhem... na druhou stranu, pár zdařilých efektů na tu dobu, hudební složka a fakt, že jsem od tohoto snímku zas tak moc nečekal, jsou větrem do plachet pomyslné sumární lodi s názvem Šedý (spíš možná Černobílý) průměr. 50% ()
Úžasne moderný film. Vzhľadom na dobu vzniku, samozrejme. Skrátená verzia má svoje opodstatnenie, ale aj tak už dnes film pôsobí trochu naťahane. Ale zábery na Metropolis i veľkolepé finále (a herecký výkon Brigitte Helm!) robia z Metropolisu právom historický míľnik. Tu nájdete základy všetkého od TERMINÁTORA až po EQUILIBRIUM... ()
Abych řekl pravdu, jsem neuvěřitelně překvapenej, že se i dnes dají v normální televizi vidět němé filmy, protože bych to nečekal. Nečekal bych ani, že to bude tak zábavný film. Metropolis určitě stojí za podívání, jen je škoda těch ztracených částí filmu. Přestože mi občas hodně vadila hudba, která je v té době pojatá jako hlavní prostředek projevu děje a nemá jen podbarvovat příběh jako dnes a občasné odkazy na náboženství, čarodějnictví, komunismus... mi přišly zbytečně křečovitý a přidaný až později (myslím, že to byl takovej gulášovej mišmašdort pejska a kočičky), líbilo se mi to. Hlavně triky a prostředí. No a ta herečka tu cvoklou androidku zahrála, jako by to ani nehrála, až jsem z ní občas cvokatěl i já. ()
Velkolepá a zároveň depresivní sci-fi, která by tématem a možná i zpracováním obstála i dnes. V některých momentech strhující, jindy úsměvně polopatická, ale bez sebemenších pochyb fungující jako jeden ze zásadních kousků kinematografie. Z dvouhodinové verze však nelze být nezklamán. Vědomí, že prapůvodní režisérská byla mnohem štědřejší, je trochu smutné. ()
Fascinuje mne že takto technicky brilantní, promyšlené a vizionářské sci-fi dokzal někdo natočit už před takřka sto lety. Víc netřeba dodávat, stačí odkázat k výstižnému komentáři Ajantise. (viděno dvakrát - poprvé v kině za hudebního doprovodu MIDI LIDI, podruhé doma v restaurované kompletní verzi) 9/10 ()
Galerie (120)
Zajímavosti (82)
- Pro scénu, kde dojde k výbuchu Stroje-Srdce, odmítl Fritz Lang použít umělé panáky a nahradil je skutečnými komparzisty. Ti měli poletovat kouřem a ohněm upevnění za popruh kolem pasu. Jelikož se komparzistům do akce moc nechtělo, přiměl Lang svého asistenta, Gustava Puttschera, aby si postroj před ostatními vyzkoušel a dokázal jim, že na tom nic není. Chvíli jej nechal viset ve vzduchu a komparzistům nezbylo, než scénu natočit dle přání režiséra, navzdory tomu, že při tom skučeli bolestí. (Alfréda)
- Pro výrobu kostýmu robota byl udělán sádrový odlitek těla herečky Brigitte Helm. (Alfréda)
- Veľa filmových odborníkov sa zhodlo, že je priam zázrak, že počas filmovania nikto nezomrel. Vo filme je scéna, kde Freder (Gustav Fröhlich) padá k nohám Márii (Brigitte Helm). Herci ju museli natáčať celé dva dni a na konci už sa Fröhlich nemohol ani postaviť. V scéne, kde Máriu pália, jej od ohňa chytili šaty a ľahko ju plamene popálili. Lang jej povedal, nech sa ihneď prezlečie, pretože si to natočia znova. V časti, kde je mesto zatopené, vzal Fritz Lang 500 detí z radov komparzistov a nechal ich stáť vo vode, ktorá bola veľmi studená. Scéna sa točila dva týždne. (Raccoon.city)
Reklama