Režie:
Cédric JimenezKamera:
Laurent TangyHudba:
Guillaume RousselHrají:
Jason Clarke, Rosamund Pike, Jack O'Connell, Jack Reynor, Mia Wasikowska, Geoff Bell, Enzo Cilenti, Thomas M. Wright, Oscar Kennedy, Volker Bruch, Barry Atsma (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Snímek Smrtihlav se od většiny předešlých filmových zpracování s tímto tématem liší. Z výrazné části se totiž zaměřuje také na opačnou stranu barikády na samotného Heydricha. Ten zde není pouhým předmětem atentátu, ale důležitou aktivní postavou. Vedle příběhu Československých parašutistů sleduje film Smrtihlav i jeho život, vzestup a kariéru, kterou ukončil jako jeden z největších prominentů Třetí říše. Nejnovější verze atentátu na Heydricha tak ukazuje nejen hrdinství, ale i nelítostné zlo, proti kterému je namířené. Právě k tomuto pojetí odkazuje český název stejně jako na fakt, že Heydrich byl jedním z inženýrů takzvaného Konečného řešení židovské otázky. (Bontonfilm)
(více)Videa (5)
Recenze (339)
Pokud nic nevíte o Heydrichovi, nebudete se ve filmu orientovat. Pokud o něm něco víte, nedozvíte se nic nového. Navíc od půlky se film zaměřuje na filmaři notoricky omílané téma atentátu na Heydricha. V této oblasti samozřejmě zůstává nepřekonaný český Atentát. Zde bych pochválila velmi živou kameru a podařený vizuál. Za sporné považuji umístění nádoby na cukr v bytě odbojářky. Samotné její využití jako dekoračního předmětu již vede diváka k jistým pochybám, zda tvůrci věděli, co mají v rukou za rekvizitu. Slovenský nápis v době, kdy se vlastně Slovensko stalo nepřátelským státem, považuji za značně nepravděpodobný. ()
V době premiéry jsem si Smrtihlava vyhodnotil jako ztrátu času, ale když se po letech objevil v nabídce televizního vysílání, zvítězila zvědavost, zda si tak příkrá hodnocení a jedovaté hodnocení filmových fanoušků opravdu zaslouží. Inu, zaslouží. Zdůrazňuji, že jsem vůbec neřešil historickou věrnost zobrazovaných událostí, bral jsem to prostě jako žánrový film hollywoodského studia, které chce bavit a oslovuje globální publikum, kde je jen minimum poučených a zasvěcených diváků orientujících se v historických událostech 2. světové války. Snímek ale troskotá v tom, že neví, čím chce být, respektive Jimenez se do něj snažil nacpat úplně všechno. Povrchní psychologii, romantiku, dobrodružství, válku, politické drama atd. Nesedí to jako celek a chybí tomu jakákoli atmosféra i nějaké výrazné zapamatováníhodné herecké výkony. Pokud v několika momentech film pobaví, je to kouzlo nechtěného. Třeba když parašutisté po seskoku zdolávají alpské štíty nebo když překvapené německé vojáky při pokusu o vniknutí do skrýše parašutistů přivítá kulometná palba. Dá se to vidět a dokážu pochopit i tři hvězdičky, ale dobrý film vypadá úplně jinak. Celkový dojem: 35 %. Taková Valkýra je případ hollywoodského bijáku, který zázemí velkého studia dokázal využít k něčemu pozitivnímu. Smrtihlav je pravý opak. ()
Smrtihlav začíná velmi dobře a první polovina mapuje osobu Heydricha, jeho počátky kariéry a jistý náhled na události z jeho perspektivy. Chtělo to místy větší propracovanost a zrychlené skoky z jednoho období do druhého místy filmu ubližují. Od půlky film dostává úplně opačný spád, kdy se dosavadní průběh hodí za hlavu a na novo začíná jiná zápletka, kolem operace Anthropoid s jinými hrdiny. Problém je, že nedávno šel do kin film Anthropoid a nedá se ubránit srovnání. Do puntíku se odehrává to samé ve zkrácené verzi, ve které však nefungují pokusy o drama, vztahy mezi postavami a celé to působí o dva levely hůř, než zmíněný film. Hlavně se vše děje přes kopírák a samotná postava Heydricha je odsunuta na vedlejší kolej a využita minimálně. Nevím, zda to brát jako pokus životopis chladného, bezohledného člověka, kdy tvůrci v polovině zjistí, že nemají dostatek materiálu a snaží se slepit dvě povídky do jedné……5/10 ()
Zatímco Anthropoid (2016) byl dramatem o parašutistech, co provedli atentát na protektora. Tak Smrtihlav zkoumá samotné velitele SS z druhé stránky. Aspoň první polovina filmu je koukání za oponu nejobávanějšího muže v Praze. Několikrát se ho film snaží vykreslit jako ambiciózního muže, který toužil po potlesku. Jako muže, který díky své ženě se dostane k moci strany SS a následně je z něj protektor pro Prahu. Zbytek vykreslení patří zrůdnosti tohoto muže, kterému přezdívali Muž se železným srdcem. Jakmile se film přehoupne přes půlku, tak parašutisté padají poblíž Plzně a přípravy na atentát se rozbíhají. Zatímco první půlka se vleče, tak ve druhé už atmosféra houstne, aby na konci byla samozřejmě trošku dojemná. Jason Clarke si připisuje další skvělou roli a jeho Heydrich je skutečně zrůdnost sama. Moje oblíbená Mia Wasikowska hraje mnohem menší roličku jako přítelkyně jednoho z parašutistů. Prostředí Prahy a dobové kulisy jsou super. Za to bod nahoru. Nicméně když to porovnám s právě starším Anthropoidem, který šel jenom o rok dříve, tak se mi film líbí podstatně méně. Závěr je utahanější a méně procítěný než u Anthropoidu. Celkově film příliš nebavil a celý působí spíše jako dokumentární film bez hlubšího významu. I když se několik dobrých scén najde. Škoda především toho, že jsem jen čekal, jak si Heydrich vezme na hlavu korunovační klenoty. Bohužel, to se nestalo. (55 %) ()
Pro mě už je nepochopitelné jen to, že se v Hollywoodu nedokázali domluvit a schválili si příběh atentátu na Heydricha rovnou dvakrát, časově takřka za sebou. A opravdu bych se chtěl zdržet porovnání s Anthropoidem, ale tady to prostě jinak ani jít nemůže. Takže nejdříve plusy. Ty jsou, už z podstaty věci, hlavně v první půlce filmu, který se překvapivě zaměřuje hlavně na Heydricha. Neřeknou nám nic nového, ale za to je zajímavé tento příběh vidět z trošku jiného úhlu. Stejně tak se musím přiznat i k tomu, že mi sedli herci hrající postavy atentátníků stejně tak, jako závěrečná scéna, která mi nepřišla tak epická, jako u Anthropoidu a možná byla dokonce i daleko úhlednější. Další věc je i hudba, která tu byla opravdu dokonalá. Teskné piáno tu vytvářelo přesně tu atmosféru, kterou si film zasloužil. Nicméně, co se týče negativ, a zde s tím mám opravdu velký problém, tak to nutno podotknout, že tu Praha vůbec nepřipomíná Prahu. A to se přitom tvůrci různými plakáty a popisky v češtině opravdu hodně snažili. Každopádně uznávám, že zahraničnímu divákovi je tohle stejně u prdele. Mně ale ne. Stejně tak mi nejsou u prdele ani historické nepřesnosti, které byly stejně marné i v Anthropoidovi, ale zahraničnímu divákovi jsou také u prdele. Celkově vzato tak musím říct, že mi tento film vyznívá o chloupek slabší, ale kdyby se spojili, asi bychom se dočkali jedinečného a nezapomenutelného díla, který ve válečné kinematografii nemá obdoby. ()
Galerie (53)
Zajímavosti (18)
- Autor literární předlohy Laurent Binet učil v 90. letech francouzštinu na Vojenské akademii v Liptovském Mikuláši. Zde se seznámil s československou historií. (Klot)
- V závěrečné scéně má nákladní automobil nasazené sněhové řetězy, které v době, kdy se scéna odehrává (pravděpodobně zima 1939 - Kubiš ve skutečnosti opustil republiku v Červnu 1939) neexistovaly. (Jirka_Globus)
- Reinhard Heydrich (Jason Clarke) bol pilot a s veľkým nasadením, lietal na rôznych frontoch a bol aj zostrelený a zranený. Vo filme zmienka tohto pôsobenia na prekvapenie chýba. (TOPmoovie)
Reklama