Režie:
Akira KurosawaKamera:
Kazuo MijagawaHudba:
Masaru SatóHrají:
Toširó Mifune, Tacuja Nakadai, Jóko Cukasa, Isuzu Jamada, Daisuke Kató, Takaši Šimura, Hiroši Tačikawa, Eidžiró Tóno, Kamatari Fudžiwara, Acuši Watanabe (více)Obsahy(2)
Bezmenný ronin, samuraj bez pána, sa v roku 1860, na konci éry dynastie Tokugawa, túla krajinou, až dorazí do mesta, ktoré je rozdelené medzi dva zločinecké gangy. Keď predvedie svoju šikovnosť s mečom, vodcovia oboch znepriatelených skupín si ho chcú najať za yojimba - osobného strážcu. On sa však rozhodne poštvať ich proti sebe a oslobodiť tak mestečko spod ich nadvlády. V roku 1964 nakrútil Sergio Leone remake s názvom Pre hrsť dolárov s Clintom Eastwoodom v úlohe bezmenného pištoľníka. (STV)
(více)Videa (1)
Recenze (219)
zvláštne, ako je to všetko zacyklené: kurosawa, veľký fanúšik westernu natočil (okrem iného aj) yojimba ako poctu tomuto žánru - a zásadne ovplyvnil western, ktorý sa v mnohých autoroch (režiséroch, hercoch, skladateľoch...) inšpiroval jeho filmami - v prípade skvelého yojimba aj sám leone (a fistfull of dollars) a walter hill (last man standing); ()
Další Kurosawův skvost. Tentokrát je příběh odlehčenější a jedná se spíše o eastern než o psychologické drama. Ale to vůbec nevadí, protože Kurosawa je jeden z největších filmových umělců a podle toho vypadá i tento film, je skutečná radost sledovat ho. Navíc je zde Mifune a skvělá hudba. Co se mi na Kurosawovi nejvíc líbí je, že natočil tolik zdánlivě podobných filmů situovaných do kulis historického Japonska a pokaždé se jednalo o diametrálně odlišný film, nejen dějem, ale celým svým rázem. A tohle je další diamant. ()
Výborný Mifune a slušný Kurosawa i příběh. Nejspíš mi pomohla i umírněnější délka k tomu, abych byl spokojen. Nikoli ovšem bez výhrad: Zápletka není nijak oslnivá a přišlo mi škoda, že nebyla víc využita postava Unosukeho ( ten s pistolí :-)), která neustále naznačovala rovnocennou partii k hlavnímu hrdinovi, ale ve výsledku jaksi vždy uhnula ve prospěch ronina... Přes svůj pozitivní dojem ovšem stále nechápu tu gloriolu kolem AK - tohle je spíš lehčí nadprůměr. Možná k němu ještě najdu cestu, ale představa dalšího prokousávání se jeho extra hodnocenými a extra dlouhými filmy mě spíš děsí :-D. Tož tak. ()
Říkal jsem si, jak by se tento námět dal skvěle natočit jako western..až tady jsem se dozvěděl, že už se to dvakrát stalo (ani Pro hrst dolarů, ani Poslední zůstává si nepamatuji tak, aby mi to došlo)! Každopádně není logicky možné Kurosawův snímek překonat, protože ten je jednoduše geniální! To samé platí o výkonu Mifuneho i všech ostatních. ()
Zatím nejlepší Kurosawův kousek, který jsem viděl. Sice miluju dolarovou trilogii, ale jeden až nechápe tu Leoneho drzost, udělat (nadto nepřiznaný!) remake takového masterpiecu - a vyrobit nadto horší film. Vůbec ne nekvalitní, ale horší. Z druhé strany ale rozumím tomu, co ho na téhle látce lákalo. Yojimbo totiž nezapře inspiraci v klasických westernech. Půjčuje si jeho tropy a svou širokoúhlým snímáním s velkou hloubkou ostrosti, kde se v různých plánech mohou odehrávat různé věci, tohle zařazení ještě podtrhuje. ()
Galerie (26)
Photo © Kurosawa Production
Zajímavosti (27)
- "Yojimbo" znamená v překladu "tělesná stráž". (džanik)
- Inspirováno románem „Rudá žeň“ z roku 1929 od amerického spisovatele a bývalého detektiva Dashiella Hammetta (napsal mimochodem také román „Maltézský sokol“). George Lucas, známý fanoušek Akiry Kurosawy, točil Star Wars: Epizoda VI - Návrat Jediho (1983) pod falešným názvem „Modrá žeň“, jednak kvůli utajení a také jako odkaz na svého oblíbeného japonského režiséra. (džanik)
- Akira Kurosawa vyzval své asistenty režie, aby přišli s nějakým symbolem, díky kterému by se Sanjuro (Toširó Mifune) dozvěděl, že přichází do zkaženého města. Všechny jejich nápady pak zavrhl a vytvořil scénu se psem nesoucím lidskou ruku. (džanik)
Reklama