Režie:
Stanley KubrickKamera:
John AlcottHrají:
Jack Nicholson, Shelley Duvall, Danny Lloyd, Scatman Crothers, Barry Nelson, Philip Stone, Joe Turkel, Anne Jackson, Tony Burton, Lia Beldam, Vivian Kubrick (více)VOD (6)
Obsahy(1)
Opuštěný horský hotel, odříznutý od světa, to je vhodné místo k zešílení... Neúspěšný spisovatel Jack Torrance přijme práci správce v luxusním, ale odlehlém horském hotelu Overlook, který je přes zimu zcela odříznutý od světa. Pro muže je to vítaná příležitost najít klid na práci. Jenže od první chvíle, kdy Jack s manželkou Wendy a synkem Dannym do hotelu dorazí, se zdá být něco v nepořádku. Jack začíná být na své nejbližší neurvalý, nemůže se soustředit a objevují se u něj děsivé sny. Je to právě „osvícený“ Danny, kdo díky své zvláštní schopnosti pochopí, že v hotelu Overlook žijí duchové a ti jeho otce začínají ovládat. Ostatně chlapec je v dlouhých hotelových chodbách sám potkává… Film Stanleyho Kubricka vznikl podle románu známého spisovatele Stephena Kinga. Kubrick podle něj vytvořil nejen klasické dílo moderního filmového hororu, ale také mistrovskou studii postupného psychického rozpadu lidské osobnosti. Některé výjevy, jako zjevení nahé mrtvé ženy v koupelně, hektolitry krve, valící se z výtahové kabiny či finální sekvence v parkovém bludišti patří mezi ty nejděsivější okamžiky, jakých se filmařům podařilo dosáhnout. Snímek se zapsal do historie také dosud největším počtem klapek, které padly při natáčení jednoho záběru pro zvukový film. Stanley Kubrick, posedlý perfekcionismem, nechal Shelley Duvallovou opakovat jednu akci celkem 127krát, než byl se záběrem spokojen. Osvícení se tak dostalo do Guinnessovy knihy rekordů. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 966)
Režijně vypiplané mistrovské dílo, pečlivě gradovaná atmosféra, která v hororovém žánru nemá obdoby, nádherná plynulost stupňování strachu a psychologického přerodu hlavní postavy, jednoduše Kubrick a Nicholson v nejlepším... Proslulé Kubrickovo užití kamery (distancované až "robotické" následování postav), minimalistická, ale perfektně atmosféru podbarvující hudba, famózní halucinační/imaginární/snové scény v čele s valící se krví - Osvícení je dokonalé nejen formou, ale i obsahem - působí inteligentně, nezakládá si na temnotě a lekačkách, divák má před očima velký prostor, ale přesto cítí značnou tíseň. A ten strach... Ale přesto bych si ani na minutu nedovolil zakrýt oči a přestat se opájet genialitou díla. 10/10 ()
Asi jsem divný brouk, ale Kingovu knihu jsem zkoušel číst třikrát a vždycky jsem ji po zhruba sto stranách odložil. Nelíbila se mi. Zato film mě okamžitě dostal svojí sugestivní atmosférou plíživého děsu, na níž má olbřímí podíl mistrovský výkon Jacka Nicholsona. Jacka Torrance rozehrává jako harfu, nejdříve potichoušku se všemi temnými podtóny, aby pak náhle začal rvát všechny struny. Jackova proměna v monstrum je postupná a vpodstatě "dělá" tenhle film. Kubrickovi se obdivuhodně podařilo vytvořit strach bez tmy a stísněných prostor. Strach Osvícení je strach vzdušný, světlý, prostorný... A tím naprosto unikátní. K autenticitě filmu přispívá i to, že zlo jakoby nemělo zdroj – přícházi "zevnitř" Jacka, nebo je to zlo vtělené do genia loci? Je Jackovo šílenství skutečně pouze dílem jeho pošramocené psychiky? Divák vězí ve stejné nejistotě, v jaké uvíznou hlavní hrdinové snímku, těžko určuje rozložení sil mezi realitou a nadpřirozenem. Ale vše vede jen k jednomu.. REDRUM... také z toho máte husí kůži? ()
"MOŽNÁ POTŘEBUJÍ, ABY SE JIM POŘÁDNĚ DOMLUVILO. MOŽNÁ... VÍC NEŽ TO." Monumentální hrůzostrašná vize fimařského génia a megalomana č. 1. Mimimum střihu, zato sugestivní dlouhé záběry (hlavně jízdy hotelem a nájezdy a odjezdy na/z tváře postav) se znepokojivými obrazy a utálně atmosférickou hudbou a precizně napsané a hlavně odehrané dialogy. Spíš než až sebeparodicky šílený Nicholson mě zaujal výkon Shelley Duvall. Přesvědčivěji (opět až sebeparodicky) vyděšenou ženskou jsem ve filmu neviděl. A ten jednozáběrový trajler, to je taky žrádlo. ()
Stanley Kubrick se v roce 1980 poprvé a naposledy setkal s horrorem, aby žánr pozvedl do trošku jiných rozměrů, stvořil jeho cenný kousek a jedno ze svých stravitelnějších děl. Vydatně mu v tom pomohla Nicholsonova ďábelská one-man-show a hudební doprovod složený z disharmonií a skřípavých zvuků tak, že udržuje nepříjemný pocit napětí po celou dobu. Ve stínu Kingovy geniální předlohy ale výsledek snad kvůli nedostatečnému psychologickému podhoubí poněkud bledne. 70% ()
Typický Stanley Kubrick. Vo filme niet chvíle, ktorá by nebola súčasťou prepracovanej mozaiky psychologického labyrintu. Všetko je perfektne načasované, plynulé, kamera sa väčšinu času pohybuje v pravých úhloch a v rozvnobežkách so stenami šablónovitého hotelu. V hudbe nezaznie jediný tón, ktorý by v nej nebol nevyhnutný. Výtvarný i hudobný minimalizmus najhrubšieho zrna, dokonale umocňujúci stiesňujúci pocit z prázdneho prostredia, kde sa príbeh odohráva. Jacka Nicholsona nesledujeme iba ako filmovú postavu, ale vďaka Kubrickovmu vizuálne naturalistickému režijnému pojatiu sa ním stávame. Rovnako ako v ňom, aj v nás sa stupňuje nervozita, až sa sami obávame, čoho by sme boli na jeho mieste schopní. Shining sa takmer ani nedá označiť nálepkou "horor", ktorá náleží bežným hororom pre žánrové pobavenie. A hoci je škoda, že mi jeho chlad a precízna vykalkulovanosť neumožňujú prežiť príbeh hlavných postáv ináč než iba myslou, dávam plné hodnotenie. Rešpektujem Kubrickovu odosobnenú cestu, ktorou sa vydal, pretože v tomto šialenstve budem nachádzať pri každom zhliadnutí niečo nové. ()
Galerie (164)
Zajímavosti (231)
- V úvodní titulkové scéně můžeme slyšet hudbu s motivy 5. věty „Fantastické symfonie“ Hectora Berlioze. Stejný motiv je použit i na začátku filmu Mechanický pomeranč (1971). (cheyene)
- Shelley Duvall (Wendy Torrance) priznala, že počas natáčania filmu sa jej začali robiť vrásky, pretože režisér filmu Stanley Kubrick mal na hercov veľmi tvrdé praktiky. (tommy187)
- Stephen King se při vymýšlení názvu pro svůj román inspiroval refrénem skladby "Instant Karma" od Plastic Ono Band, ve kterém znějí slova "We all shine on". (ClintEastwood)
Reklama