Reklama

Reklama

Zabíjení

  • Česko Velká kořist (více)
Trailer

Johnny Clay sa po piatich rokoch dostal z väzenia a chystá sa oženiť so snúbenicou Fay. Je pevne rozhodnutý, že do ďalších kšeftov sa pustí až keď sa presvedčí, že riziko ozaj stojí za potenciálny zisk. Spolu so štyrmi ďalšími mužmi chystá prepadnutie dostihovej pokladne. V hre sú dva milióny dolárov. Lúpež je naplánovaná do najmenších detailov. Zapojený je do nej aj George Peatty, plachý pokladník z dostihovej dráhy. Je ochotný riskovať krk len preto, aby zapôsobil na chladnú a panovačnú manželku Sherry. Sherry mu je neverná s Valom a všetky informácie o plánovanej lúpeži posúva svojmu milencovi. Tak dokáže aj dokonale naplánovaný zločin stroskotať na príliš dokonalej zhode náhod... (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (280)

Vodnářka 

všechny recenze uživatele

Tento Kubrickův noir zaujme nejenom svým nelineárním vyprávěním, kdy sledujeme více dějů v jednom čase, ale i výbornou kamerou, zejména záběry na staré oprýskané budovy, které dodávají celému prostředí na autenticitě. Jako velmi dobrý se dá také ocenit herecký výkon Sterlinga Haydena, nebo střihová stránka, které se Kubrick tentokrát vzdal a svěřil ji do rukou Betty Steinberg. Film s rozpočtem pouhých 320 000 dolarů Kubrickovi už napořád umožnil spolupráci s velkými producentskými studii. ()

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Ještě než se Kubrick proslavil klasikami jako "Mechanický pomeranč" nebo "2001: Vesmírná Odysea" natočil brilantní film-noir, ve kterém použil novátorské postupy, které se používají dodnes. Film se točí kolem loupeže peněz na dostihovém závodišti, která i když je dokonale naplánovaná, zákonitě nemůže dopadnou podle představ zlodějů. Režisérův přístup k příběhu je skutečně prvotřídní a hodně často používá "skoky" v čase, kdy různou událost ukáže očima několika zúčastněných, tudíž je důležité celý film sledovat pozorně, jelikož je jednoduché se v příběhu ztratit. Díky své krátké stopáži se zde pořád něco děje a režisér se nezdržuje zdlouhavým vysvětlováním. Jako třešnička na dortu vedle dokonalého scénaře a prvotřídní gradace filmu pak působí výborné herecké obsazení, skvělá hudba a konec, který ani nemohl být lepší. Nadčasová klasika. ()

Reklama

stilgar1 

všechny recenze uživatele

Kubrick je genius. Myslel jsem si, že po všech těch filmech mě už nemá čím překvapit, ale tenhle film mě teda pěkně vyvedl z omylu. Noirová atmosféra mu očividně sedí. Počáteční rychlé vykreslení děje bylo trochu zmatené, takže jsem se trošku ztrácel, ale časem jsem se dostal do proudu děje a bylo to OK. A na scénu zakončující film nikdy nezapomenu. 10/10 ()

sud 

všechny recenze uživatele

Praotec moderních krimithrillerů s nelineárním způsobem vyprávění a značná inspirace k Tarantinovým Gaunerům. Stanley Kubrick se sice teprve rozjížděl a ke svým vrcholným majstrštykům ještě nějakou cestu musel ujít, ovšem styl a řadu nezapomenutelných scén (podkova, kufr na letišti) tomuto dílku nikdo neodpáře. 80%. ()

Lavran 

všechny recenze uživatele

Kubrickův legendární příspěvek do encyklopedie heist movies je stejně jako jeho ostatní filmy ponejvíce "uspokojivý" pro všechny hnidopišské formalisty a puristy (a "černohumoristy"). Jako v dalších svých raných dílech využívá Kubrick i zde v hojné míře estetiku cinéma direct ("přímého" filmu), jehož nezanedbatelná influence je v mainstreamové tvorbě 50. a 60. let patrná zvláště u děl spadajících do období modernistických Nových vln (dalo by se dokonce říci, že mnohdy jsou na jeho základě vystavěny). U The Killing se jedná zvláště o ryze dokumentaristicky střižené dostihy (ruční kamera, dlouhoohniskové objektivy) a natáčení pouze s dostupným či s jediným zdrojem světla (Kubrickův trademark par excellence), které vytváří nádherné šerosvitné kompozice v noirovém duchu. Vyjma těchto doku-specifik je pro Kubricka samozřejmostí i ironizující užití hudby (latinskoamerická pieta), ačkoli ani tomuto jeho snímku se nevyhnul neduh s nepříliš povedenou a libou hudbou původní; experimentování s narativem (nechronologická výstavba, nahlížení stejné situace z více perspektiv); a všechny ty precizní podélné "jollies" a pohyby kamery, které tolik miluji. Právě díky výše zmíněným režijním finesám nedokázalo The Killing od roku 1956 příliš zestárnout, třebaže vlastní příběh a jeho tempo je kvalitami přinejmenším rozporuplné. Je to snímek extrémně napínavý, metodický a dýchá svěžestí na každém kroku. Ba co více, většina jeho "loupeživých" parťáků nedokázala jím nastolený koncept výrazně obohatit do dnešních dnů. 4,5* ()

Galerie (51)

Zajímavosti (23)

  • Stanley Kubrick a producent James B. Harris založili před natáčením společnost Harris-Kubrick Pictures. Společně koupili práva na novelu Lionela Whitea "The Snatch" za 10 tisíc amerických dolarů, avšak asociace výrobců a distributorů filmů MPPDA nedovolila natočit film o únosech dětí. Došlo tedy k výměně práv na knihu "Clean Break", podle které byl poté film natočen. Novela "The Snatch" se pak dočkala zfilmování v roce 1968 jako Noc následujícího dne (1968) s Marlonem Brandem v hlavní roli. (gogos)
  • Z rozpočtu 320 tisíc amerických dolarů poskytlo 200 tisíc studio United Artists, zbytek producent James B. Harris. Ačkoliv Stanley Kubrick považuje film za svůj první profesionální, rozpočet byl i na 50. léta v Hollywoodu celkem mizerný. (gogos)

Související novinky

Noir Film Festival 2019: Zítřek nemá šanci

Noir Film Festival 2019: Zítřek nemá šanci

17.08.2019

7. ročník unikátní přehlídky klasik, ale i pozapomenutých klenotů z bohaté pokladnice filmu noir představí snímky tematizující loupež, výběrovou retrospektivu noirových děl Fritze Langa, rozmanitou… (více)

Reklama

Reklama