Režie:
Stanley KubrickScénář:
Stanley KubrickKamera:
Stanley KubrickHudba:
Gerald FriedObsahy(1)
Davy Gordon je boxérsky šampión, v tejto chvíli sa mu však práve nedarí. Po prehratom zápase sa rozhodne prijať ponuku svojho strýka a stráviť pár dní voľna na farme, ďaleko od hluku a zhonu mesta. Náhodne spoznáva Gloriu, ktorá pracuje v tančiarni pre gangstra Rapalla. Davy Gloriu ochráni pred ďalším z Rapallových návrhov a tak si získa sympatie mladej ženy. Davy s Gloriou sa do seba zamilujú, chystajú sa vziať a odísť na strýkovu farmu. Tesne pred odchodom si Davy ešte potrebuje vyzdvihnúť peniaze od svojho manažéra Alberta a dohodne si s ním stretnutie. Náhoda však kruto zasiahne do života všetkých postáv. Rapallo nezabudol na úrážku, ktorú mu uštedril mladý boxer a chystá pomstu. Pošle svojich zabijakov, aby Davyho zmlátili, tí si ho však pomýlia s Albertom, ktorý zakrátko zraneniam podľahne. Keď sa Davy dozvie o Albertovej smrti, vydá sa hľadať Rapalla. Sokovia sa nakoniec stretnú v opustenej továrni na figuríny... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (121)
Další Kubrickův krátký, svižný snímek. Už zde Stanley experimentuje a rozhodně mu to vychází (sklenice hozená vší silou do obrazu a následný střih a záběr skrz roztříštěnou kameru). Pomalá první polovina dává tušit velkému finále, ve kterém vyniká dramatická hudba a samotná závěrečná potyčka. Tohle se Kubrickovi náramně povedlo! ()
Příjemně krátké, ale také velmi strohé a primitivní. Od Stanleyho bych čekal trochu více zajímavých záběrů a technické brilantnosti, ale nevadí. Jde spíše o takovou noir hříčku připomínající AH... Několik zajímavě vymyšlených a natočených scén však nestačí a Killing tak zůstává nedostižen. Na hraně mezi 3 a 4 volím raději silné 3, protože celý film je až moc "bez vlivu" na diváka. ()
Vím, že to srovnání není úplně na místě, ale v žánru krimi mě tento, byť kratičký, snímek bavil více než ve stejný den viděné a ve stejný rok točené "To Catch a Thief" od Hitchcocka. Přitom je pozoruhodné, že tento snímek je v podstatě nezávislý a část financí na něj musel můj další velký oblíbenec Stanley Kubrick získat přes svého strýce, který mu půjčil čtyřicet tisíc dolarů. Ani mi nevadila ta úvodní, byť trochu delší, expozice do příběhu. Kubrick zde snad ojediněle (respektive často to u něj nevidím) využívá flashbackového vyprávění, které překvapivě je celkem srozumitelné a Stanleyho pojetí tohoto prvku se mi dokonce líbí na hony více, než třeba u Tarantina. Co také touto kriminálku s nádechem noiru dělá skvělou, je neskutečná hutná atmosféra (hlavně v druhé půli). Závěrečný souboj sice může vyznít z dnešního pohledu úsměvně, ale dle mě je rozhodně součástí poetiky filmu. Pět hvězd rozhodně nedávám proto, že to je Kubrickův film, ale proto, že tento snímek patří rozhodně ke špičce amerického nezávislého filmu a že Kubrick dokazuje, že i s průměrnými hereckými výkony a za babku jde natočit skvělý film. ()
Efektní příklad nastupujícího Kubrickova perfekcionismu pod rouškou sofistikované "noirovky", jejíž hodinová výprava sice nutí občas mrknout na hodinky, ovšem finálních 20 minut zametají veškeré nedostatky. Z komorního obsazení bych snad vytkl jedině Irene Kane a její milenecké postoje k hlavním postavám. Závěrečný souboj mezi figurínami je náležitě vygradovaný, i když v několika málo záběrech poněkud naivní, což asi bude otázka zubu času či diváckého názoru, nevím. Z celkového pohledu se však jedná o hodnotný příspěvek do žánru "noir", to je bez debat. ()
Uhrančivý kus filmařského řemesla. Kubrick už ve svém druhém snímku ukazuje jak zručně dovede pracovat s detaily, zadním plánem a vůbec celou mizanscénou. Na ploše neveliké filmové povídky přetváří žánr noir tím, že je úsporný se slovy a napětí buduje skrze prostředí a chytré kameramanské nápady. Doslova film-noir přibíjí k zemi tím, že ho zbavuje průvodních scenáristických atributů (které jsou nezřídka hyperbolické) a zachovává jen formu přidruženou k realistickému příběhu. S divákem komunikuje i symbolicky (viz. balíček karet v rukou gorily bosse Rapalla, figuríny ve skladišti, kde Davy s Rapallem bojuje) a jeho New York je stejně špinavý a odcizený jako poetický a krásný - jako na fotografiích Cartier-Bressona. Američané svého Kubricka milují (víc než polovina jeho filmografie je v top 250 imdb) a vědí proč. ()
Reklama