Režie:
S. Craig ZahlerScénář:
S. Craig ZahlerKamera:
Benji BakshiHrají:
Mel Gibson, Vince Vaughn, Tory Kittles, Michael Jai White, Thomas Kretschmann, Jennifer Carpenter, Laurie Holden, Don Johnson, Udo Kier, Fred Melamed (více)Obsahy(1)
Otupělý policejní veterán Ridgeman (Mel Gibson) a jeho náladový mladší kolega Anthony (Vince Vaughn) jsou suspendováni ze služby poté, co do médií unikne videozáznam jejich svérázných metod. Bez prostředků a velkých šancí se oba zatrpklí vojáci vydají do kriminálního podsvětí, aby učinili spravedlnosti zadost. Mezitím je v jiné části města propuštěn z vězení mladý zločinec Henry Jones a zjišťuje, že jeho matce a postiženému bratrovi hrozí vystěhování. Ve snaze najít způsob, jak jim pomoci, se obrátí na kamaráda z dětství jménem Biscuit, který ho představí nelítostnému kriminálnímu bossovi, jehož ambiciózní plány jej postaví do přímého konfliktu s oběma policejními odpadlíky. (HBO Europe)
(více)Videa (2)
Recenze (486)
Sociální drama v hávu gangsterky působí zpočátku mírně ospale. Ale zdání klame. Na pozadí ne příliš zajímavých událostí je nám představen svět zoufalců. Nejsou to jen lidé z okraje společnosti, jak nám je dosud filmový průmysl servíroval. Jsou to obyčejní pracující lidé, policisté i bankovní úřednice, kteří se dostávají do svízelné situace. Není důležité, kdo koho okrade, kdo koho zabije, je důležité vidět, že okrádáni a zabíjeni jsme pomalu my všichni. Filmu by prospěla kratší stopáž, úvodní seznamování s postavami je na moderní film zbytečně zdlouhavé. ()
„Přemýšlím, jaký život mohu své přítelkyni nabídnout, a víte…v tom životě ji moc diamantů nečeká.“ Kosti a skalp stejně jako Blok 99 se mi dost líbily. A tento film stojí na podobných základech jako oba zmíněné snímky, ale bavil mě ještě o něco víc. Důraz na poznání výborně napsaných (anti) hrdinů, pomalé (nikoliv však nudné) tempo, chytlavý děj, překvapivá (ovšem ne samoúčelná) brutalita, zdánlivě banální dialogy (bavící diváka, ale i zlidšťující postavy), častá úmrtí, místy solidní napětí a atmosféra…k tomu nechybí řada zajímavých scén, i když pasáž s klíčem vám v paměti dost možná utkví nejvýrazněji. Více než čestnému gestu 1 z postav jsem ovšem nevěřil, a to je spolu s koncem to jediné, co můžu filmu vytknout. Proto dávám „jen“ silné 4*. „Dnes být veřejně označen za rasistu je totéž jako být v 50. letech obviněn z komunismu, ať už jde jen o možnou urážlivou poznámku v soukromém telefonním hovoru či netaktní chování k menšině prodávající dětem drogy. Zábavní průmysl, dříve známý jako zpravodajství, potřebuje darebáky.“ ()
Zahler ubral na groteskně směšném gore, a přitlačil na uvěřitelnosti příběhu. To je velmi dobře. Neubral na všeobecném marasmu světa, hnusu a cynismu, který se z něj na diváka valí. Taky moc dobře. Neubral ani na délce. A to je velký špatný. Kdyby ty jeho filmy nebyly tak utahané, jsou všechny o řád lepší. A z Dragged Across Concrete už by s takovou byl nezapomenutelný kult. ()
Zahler zvolil přístupnější styl, to ale neznamená, že by byl předvídatelný nebo slevil na brutalitě. Na moralitu o dvou policajtech, které systém dohnal na hranu zákona navěšel velice aktuální témata. Gibson je herecky definitivně zpátky a Vaughan mu jako parťák skvěle sedne. Musí. Velká část filmu stojí na tom jak si ti dva povídají v autě. Akce moc není, ale když ano je realistická a zahlerovsky brutální. Z osudů vedlejších postav často mrazí. Pomalejší tempo má svůj smysl. ()
I dočasně suspendovaní policejní detektivové musejí být z něčeho živi. A když se Melu Gibsonovi a Vince Vaughnovi naskytne příležitost podstatně si vylepšit svoji životní úroveň, neváhají překročit zákon. Jedna vyloupená banka přece nemůže nikoho ekonomicky rozházet, zvláště když na jejím přepadení nebudou přímo participovat. Parta nemilosrdných zlosynů vše nevědomky vykoná za ně. Teď si jen vyzvednout pohádkovou odměnu za jejich degradaci a frustraci. A bez násilností, vyhřezlých vnitřnosti a různých jiných neplech se to pochopitelně neobejde. S.Craig Zahler mně opětovně dokazuje, že je to naprostý úkaz tvůrčí geniality na scenáristickém a režijním poli. Když má k ruce skvělou hereckou družinu a umí přetavit mnohá klišé v neotřelé a ne úplně tradiční postupy, je radost sledovat i film, co má hodně přes dvě hodiny. Zabrousí se i do problematických sfér s rasistickým podtextem a také se řeší i sociální dilemata. Zahler má vše poměrně promyšlené a navíc má dost času to nevšedním způsobem zpracovat. První hodina není z diváckého hlediska tolik vytížená, poznáváme hlavně prostředí, v jakém se oba titulní hrdinové pohybují a co je následně motivuje nebýt za vzorné predstavitele zákona.Druhá půlka už nabere podstatně výživné akčnější tempo, co už nemíní až do konce filmu polevit. Určitě to Zahler hrál na nepředvídatelnost událostí, přinejmenším je vyřešil po svém tvůrčím stylu. Nepříjemně dusná atmosféra měla postupem času taky své nemalé zastoupení. Výsledkem je neotřele vyznívající thriller s dvěma padlými hrdiny, kterým se nedá fandit, ale jak si povedou v touze po mamonu, je působivá záležitost. 8/10 ()
Galerie (23)
Photo © Summit Entertainment
Zajímavosti (14)
- Celosvětová premiéra proběhla 3. září 2018 na Mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách. (BMW12)
- Natáčanie filmu prebiehalo v kanadskom meste Vancouver a začalo 17.7.2017. (MikaelSVK)
- Podle filmového ratingu MPAA, užívaného v USA, byl film zařazen do kategorie R. Na film s ratingem R smí mládež do 17 let pouze v doprovodu dospělé osoby. Filmy s hodnocením R mohou obsahovat hrubý jazyk, výrazně násilné scény, nahotu spojenou se sexualitou nebo užívání drog. Zde šlo především o násilí. (Tonula)
Reklama