Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Debut Evy Gerové po boku Zity Kabátové v románu Marie Blažkové  Další úspěšnou adaptací románu se Zitou Kabátovou v hlavní roli, který původně vycházel ve Hvězdě, se staly Spodní tóny Marie Blažkové. Pro film byl titul aktualizován jako Manželství na úvěr a z Ostravska převeden do Prahy. Na plátna kin přivedl vedle Kabátové také teprve šestnáctiletou Evu Gerovou a rok od roku populárnější Věru Ferbasovou. Příběh se tentokráte věnoval milostnému životu sester Ley a Emy Pohlových a komickým eskapádám Kristýny Žitné, Eminy spolužačky. Příznivý ohlas a zájem publika udržel film v neutuchající pozornosti celou zimní sezónu 1936/1937. (Filmexport)

(více)

Recenze (30)

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Příběh je sice lehce čitelný a vývoj odhadnutelný, přesto se jedná o příjemnou oddechovou záležitost, milou a úsměvnou. Zita Kabátová si zahrála starší sestru Evy Gerové a na konec se o ni láskyplně postarala. Nemohu nezmínit Theodora Pištěka, v roli správce domu byl skvělý a vtipné hlášky sypal nenuceně z rukávu jednu za druhou. U mě dobrý. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Manželství na úvěr je žánrovou záležitostí naivního romantismu, holčičí knihovnička nevalné úrovně je určená pro únik dívek a žen. Zde se mohli na chvíli ztotožnit s jednou ze tří hrdinek a prožít si ty roztodivné představy dráždivého melodramatu rytířství, povznést se na sebevědomé emancipační vlně a zapomenout na chvilku na skutečnost reality. Hlavní zápletka i ty vedlejší jsou vskutku pitomé a zvrhle potěšit může snad jen občasná bezradnost hereckých celebrit. Skutečné poslání o nebezpečnosti ztotožňování se s představou romantismu naivním děvčátkem je životu nebezpečné a kontraproduktivní ke svému vlastnímu žánru. O humoru mluvit nelze a v celém průběhu děje se může dostavit migréna, schoulená v roztřesených dlaních. Hvězdou příběhu je Lea Pohlová (zajímavá Zita Kabátová), sebevědomá mladá žena s úspěšnou samostatnou cestou a ochrannou rukou nad svou mladší sestřičkou. Lásku lze koupit, tělesný chtíč se drážděním může vymknout z pod kontroly. Nadějí příběhu je středoškolačka Ema (zajímavá Eva Gerová), sestra Ley, je vskutku příkladnou ukázkou naivního děvčátka, věřícího bezhlavě na ideály romantismu, do něhož vkládá veškerou životní energii. Pravidla je schopná porušit, své představy nikoli. Poslední výraznější ženskou postavou je Kristýna Žitná (Věra Ferbasová), Emina spolužákyně s rafinovaným líčením na muže. Hlavní mužskou postavou je Olek Brožek (sympatický Antonín Novotný), chudý student medicíny s nenadálou možností dostudování a uplatnění. Výraznější mužskou postavou je také právník Pavel Navrátil (příjemný František Smolík), galantní muž a pozorný nápadník. Dále nový profesor fyziky Havelka (sympatický Bedřich Veverka), Kristýnina kořist, a domovník Brabec (velmi zajímavý Theodor Pištěk), jízlivý komentátor ženského klevetění. Z dalších rolí: Brožkova povýšená bytná Brandejsová (příjemná Milka Balek-Brodská), klevetící sousedky Kokošková (Ella Nollová) a druhá drbna (Betty Kysilková), středoškolští profesoři matematiky (Jan Hodr) a přírodopisu (Jan W. Speerger), či upřímný Brožkův přítel a začínající lékař (sympatický Štefan Munk). Film je určen pro příznivce svého žánru, které uspokojí, byť je kvalita nevalná a nezvýší ji ani hysterická obrana fanoušků laciného melodramatu. ()

Reklama

Bebacek 

všechny recenze uživatele

Přemýšlím, co bylo pro českou/československou kinematografii horší. Jestli Zdeněk Troška, budovatelské filmy o traktorech nebo Olda Kmínek. Btw. říká se, že sledováním filmů velkých mistrů se mladý filmař hodně naučí. Já bych řekla, že snad i víc se naučí sledováním špatných filmů. Toto je učebnicový příklad totálního failu - scénář, režie, herectví, střih (!!!) - můj pes má lepší cit pro kontinuitu záběrů. Věrka zachraňovala. "Ty jsi ten nejpitomější velbloudek, který kdy běhal v Evropě.“ ()

Skuby47 

všechny recenze uživatele

Tento v televizi méně uváděný slaďák možná nedosahuje kvalit jiných pamětnických komedií, ale ukazuje laskavou tvář prvorepublikových časů. Jako žena se s potěšením dívám na tehdejší účesy, módu, hudbu a záběry staré Prahy. Tyto snímky jsou svědectvím své doby, proto jsem k hereckým výkonům i sladkobolným příběhům shovívavější a nehodnotím je tak přísně. Příjemná oddechovka. Zaujalo mě, jak se na hodině fyziky zmiňuje učitel Bedřich Veverka o televizi. ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Slabý sentimentální románek natočený podle románu "Spodní tóny" od spisovatelky Marie Blažkové (v třicátých letech ještě třeba předloha k filmu Klatovští dragouni, podle románu "Rozvod na zkoušku"), od nepříliš známého a úspěšného režiséra Oldřicha Kmínka. Od kterého vůbec nejraději mám jen jediný film a to drama Žena na rozcestí o kterém si zároveň myslím že byl jeho asi nejlepším a nejúspěšnějším filmovým počinem. I když..? Samotné vyústění filmu Manželství na úvěr bylo pro mě trochu překvapivé a také pomalu tragické ! Lea se seznámí se svým sousedem, medikem Brožkem (Antonín Novotný), který je v jisté finanční tísni. Lea se s ním proto dohodne že bude financovat jeho studia a on se s ní po dostudování ožení. Všechno je ale jinak než do filmu a do děje vstoupí Ema (Eva Gérová), která se později do Brožka zamiluje..A také pozdější setkání Ley s JUDr. Pavlem Navrátilem. František Smolík jako JUDr. Pavel Navrátil, bývalý spolužák Ley Pohlové ( Zita Kabátová), snad ve své jediné milovnické roli ! Těchto druhů rolí se mu až zas tolik nedostávalo, či spíše se na ně nehodil. Ale přesto pěkné. Hudba od Josefa Stelibského a od tehdy populárních Setlerů s texty Jaroslava Mottla bylo to jediné malé plus tohoto filmu, jinak se spíše jednalo o takový šedý kýčovitý podprůměr a také o něco co už tady bylo ale v daleko lepší kvalitě a podání. 1,5/5* za hudbu a výkony Zity Kabátové. ()

Galerie (12)

Zajímavosti (6)

  • Natáčelo se také na nádraží v Nymburce. (M.B)
  • V románu Marie Blažkové Spodní tóny je několik věcí jinak. Původně se děj odehrává na Ostravsku, ve filmu je velice důležitá pražská kapitola. Mezi sestrami Leou a Emčou má být věkový rozdíl 15 let, zatímco herečky Kabátová a Gerová měly mezi sebou jen 7 let. A postava Týny, kterou hraje Věra Ferbasová, nebyla původně takovou uličnicí. (NinadeL)
  • V čase 11:46 je zde mezi novinkami technického pokroku zmíněna televize. První komerční přístroje se začaly prodávat teprve v roce 1934. V roce 1935 existovaly na světě zhruba tři stovky televizních přijímačů. (HonzaR.)

Reklama

Reklama