Režie:
Woody AllenScénář:
Woody AllenKamera:
Carlo Di PalmaHrají:
Denholm Elliott, Dianne Wiest, Mia Farrow, Sam Waterston, Jack Warden, Rosemary Murphy, Elaine Stritch, Ira WheelerVOD (1)
Obsahy(1)
Mladá fotografka Lane tráví konec léta ve venkovském rodinném domu ve Vermontu. Sem za ní dochází její nápadník, ovdovělý učitel francouzštiny Howard, stejně jako soused Peter, který se pokouší napsat román o otci. Na návštěvu k ní přijíždí blízká přítelkyně Stefanie a Lanina matka, bývalá herečka Diana Frazierová, se svým společníkem penzionovaným fyzikem Lloydem. V průběhu jednoho večera, kdy za okny domu vypukne prudká bouře, vyplývají mezi účastněnými na povrch skryté vztahy, jejich touhy a traumata zasetá někdy v minulosti... Scenárista a režisér Woody Allen se v komorně laděném příběhu, který se poněkud vymyká z jeho tvorby, soustředil na působivé psychologické vykreslení postav a vzdal hold svému vzoru Antonu Pavloviči Čechovovi. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (70)
Boze, konecne to mam za sebou, shlednout vsech 40 Woodyho filmu, ktere (ve chvili kdy pisu tuhle recenzi) natocil, byla bolestiva a extremne nudna kampan, jenz ze me sice udelala ultimatniho experta na Woodyho Allena, ktery muze odborne tohoto neschopneho rezisera dukladne objektivne zkritizovat (byl jsem i na jeho jazz live show), ale filmove utrpeni, kterym jsem si kvuli tomu musel projit bylo neskutecne. Ocividne jsem si nechal to nejhorsi chytre nakonec jako zlaty hreb s herci, ze kterych jsem se malem poblil a nulovou zabavnosti, abych tomu mohl svedomite napalit odpad a prohlasit, ze Woody Allen je oficialne (az na par povedenych vyjimek) ubohy, trapny, nudny a tezce prehodnoceny reziser. Fanousci muzou namitat, ale bohuzel, je to tak, Woody nikdy nebude vic, nez arogantni parodie sebe sama, nahrazujici si komplexy ze sve vysky velikosti sve filmove sbirky, a komplexy ze sve osklivosti tim, ze zaslepene nuti divaky obdivovat "kvality" jeho herectvi, reziser, jenz sve fanousky uspesne klame iluzi o bezbrehe intelektualite a vtipnosti svych filmu. Ty nejlepsi snimky z cele jeho filmografie, ktere se od nej vyplati videt a muzu jako jedine vrele doporucit jsou 4 (tedy pouhych 10%) - Cassandra's Dream, Love & Death, Sweet & Lowdown a Manhattan Murder Mystery. 0/10 ()
Úžasné. Chci říct, Září je velmi smutný až depresivní film, ale Woody Allen (věčný, ačkoliv často dost latentní optimista) ho stejně dokázal vybavit závěrem, ve kterém je tolik naděje, že nakonec zahřeje. Stále platí, že mám raději Allenovy komedie, nicméně Září je kousek vpravdě mistrovský. Stejně jako Jiná žena. ()
S ťažkým srdcom dávam W. Allenovi menej ako 4 hviezdy, ale nemôžem inak. U mňa rozhodne najslabšie dielko, s nicotným príbehom a s dialógmi, ktorým chýbal obvyklý Allenovský šmrnc. Len pár scén ma dokázalo vytrhnúť z celkovej nudy a letargie, hlavne v spojitosti s účinkovaním Dianne Wiest. Keby to nebolo tak dobre zahrané a s tak veľkou dávkou dobovej charizmy 80. rokov tak idem ešte nižšie. 55/100 ()
Komorní čechovovská meditace nad osamocením moderního člověka. Spleť lásek a okouzlení není nepodobna pavučině zraňující vše nedostatečně silné a příliš okouzlené. V únavou nasycené atmosféře večera před bouřkou, při níž se nedá ani spát ani bdít, dýchají hráči o přátelství již jen ranami, krvácejícími trhlinami. Vracejí se minulé chyby a viny, přes jistou prorezlost stále ostré, rozplývají se naděje, ruce se vztahují ke stéblům vysněné pomoci. Je to jak napsal Jean Lacroix: „Pro moderního člověka je charakteristické, že to je bytost osamocená; odtržená od sebe i druhých lidí, od světa i Boha; odtržená od sebe, protože odtržená od druhých, od světa a Boha. Osamocenost není samota: je to dokonce pravý opak. Bytost osamocená je mezi druhými lidmi uzavřenou jednotkou, obrácenou často i proti nim: je odloučená ode všech. […] Pro osamoceného člověka je společnost stále přítomná v podobě resentimentu. Samotář naopak je spojený s celým vesmírem; jeho samota je plnost.“ ()
Netradičně čistě vážný a překvapivě i dost depresivně působící příběh jedné bouře bez obvyklé sebeironie. Ale chybí tam Woody v herecké poloze a silně překáží ne-úplně-přesvědčivá Elaine Stritch. Důvod, proč řadím Září mezi nejméně povedené režisérovy snímky je ale hlavně to, že kromě Lane chybí postavám trochu větší hloubka. ()
Galerie (10)
Photo © Orion Pictures Corporation
Reklama