Režie:
Philip KaufmanKamera:
Rogier StoffersHudba:
Stephen WarbeckHrají:
Geoffrey Rush, Kate Winslet, Joaquin Phoenix, Michael Caine, Billie Whitelaw, Patrick Malahide, Amelia Warner, Stephen Moyer, Tony Pritchard, Michael Jenn (více)Obsahy(1)
Aristokrat, starý zvrhlík, excentrik a svobodomyslný grafoman Markýz de Sade (Geoffrey Rush) je mnohokrát obviněn ze sadismu, únosů a pobuřujících sexuálních praktik. Unikne během hrůzovlády v období Francouzské revoluce jen o vlásek gilotině a je odstraněn do charentonského blázince. O ústav se stará osvícený abbé Coulmier (Joaquin Phoenix), který ponechá svému pacientovi možnost psát, protože ví, že jedině tak umožní markýzovi ventilovat jeho deviace. Pochopitelně, že člověk markýzova formátu, posedlý psaním, hledá způsob, jak publikovat. Spojku mezi vězením a svobodou objeví v mladičké, krásné a chytré pradleně Madeleine (Kate Winslet). Ta, v okouzlení literaturou a vzdělaným erotomanem vynáší z blázince jeho knihy ke skandálnímu vydání. Publikace nemravných textů šokuje státní správu, a ta se postará o definitivní zkrocení neúnavného autora. Proto je do blázince poslán odporný psychiatr Dr. Royer - Collard, který je znám svými krutými a předpotopními metodami léčby. Chce de Sadovi znemožnit hlavně to, co nejvíc miluje. Odebere mu brk i inkoust. Ale markýz pokračuje v psaní kuřecí kůstkou a červeným vínem a nakonec v dokonalé posedlosti slovem a do poslední chvilky a jakýmikoliv prostředky bažícího po literatuře píše i vlastními výkaly. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (256)
Nadocekavani dobry drama, cekal jsem nejakou ukecanou nudu a nakonec z toho byl paradni film. Trosku mi pripomnel Libertine. Pribeh sice kdovijak slozitej neni, ale je originalni a ma solidni dobovou atmosferu, cemuz taky napomaha, ze se vetsinou dej odehrava v blazinci, kde se sesla skvela parta magoru. K tomu tu jeste je tvrdej Michael Caine (jiny slovo me nenapada, vylozene zlej mi neprisel), krasna Kate Winslet a hlavne ke konci paradni Phoenix. Nicmene film stoji na hlavni postave Markyze a toho zahral Rush naprosto genialne. V jeho podani je to sice zvrhly prase, ale zaroven je vam tak trochu sympatickej a clovek ho nebere, jako nejakyho zaporaka. Jeste zbejva zminit, ze je film natocenej velice solidne a i kdyz se tu spis mluvi, tak ani na chvilku nenudi, ve vysledku lepsi 4*. ()
Skvělý film, skvělé herecké výkony a skvělá práce režiséra, který to všechno udržel na uzdě. Téma, které se může snadno stát vulgárním je tady ukázáno hodně koukatelně a tak že se z těch dvou hodin člověk nenudí ani minutu. Já byla hodně zvědavá, protože mám ještě pořád v paměti jak si po revoluci lidi chodili kupovat Justýnu s lehkou červení ve tvářích a my jim ji se sklopenýma očima prodávali. :^))) Tož jsem ráda, že jsem "poznala" autora osobně. :^) ()
Nádherný príklad ako poslednými minútami zabiť dobrý film. Máloktorý snímok sa môže pochváliť tak skvele zahranými postavami na všetkých postoch, nádhernou vizualitou potemnelého blázinca a tak pokazeným koncom. Quills, i keď sa to podľa názvu nezdá je skôr snímkom zaoberajúcim sa slobodou myslenia a prejavu, ako zobrazovaním markízových úletov. Nemôžem však prekusnúť niekoľko posledných scén, ktoré mi absolútne skazili dojem (dejovo, nie že by boli nechutné) z predchádzajúcich jedenapolhodinových filmovohereckých orgií. 7/10 ()
Skvělé, úžasně zábavné, žádné zbytečné psychologizování. Podle psychoanalytiků máme v životě jen dvě možnosti: stát se "homo perversio" (ve filmu též citováno) a "homo hystericus". Ten první "homo" se oddává ("nezřízeně") svým tužbám ("perverzím"), přitom však strádá nepokojem, ostrakizací, někdy i psychosomatickým tlakem. Ten druhý se jich (často ostentativně) vzdává a žije běžným všedním životem, plní si své povinnosti a dbá na svá práva, přičemž se jeho tužby propadají do hysterických fantasmat, která mohou v určitých situacích explodovat do nějakého druhu psychotického náslilí. Většina lidí se vklíňuje někam do mezer a pak zjišťuje, že ani kompromisy nikam nevedou (k Lacanově jouissance). Pozn: 1. Za homo perversio se označuje i Slavoj Žižek, nejspíš z obav, aby ho nikdo nepokládal za homo hysterika. 2. Kdyby nebylo markýze de Sade, musel by jím být někdo z nás! 3. (B)lázeňské divadlo a kapela, dialog Markýzy a Collarda, stejně tak jako Markýze a Coulmiera - vskutku akční film. 3. Sadova (nikoli sadistická) perveze = tajné společenství ve dvou. 4. Jdu na zahradu, "aby se mi rytí také vyplatilo"... Ještě něco jako shrnutí (Jean Boudrillard: O svádění, str. 151): "Perverzní osoba se ve svádění mýlí, neboť se ho snaží kodifikovat, zavádět pravidla, uzavírat pakty, a tím ničí jeho základní pravidlo, pravidlo tajnosti, které nesmí být nikdy vysloveno." ()
....Markýz de Sade...literární talent své doby....že je čuně?? PROČ??..že píše vlastníma hovnama??...já zase čůrám do umejvadla..aco?..každej máme ňáký to hoby...sem snad proto špatnej?..sem snad horší než vy ostatní?......dalším hrdinou filmu je kněz...porušil sice celibát ale proč mu to zazlívat...jeho partnerka je možná pár hodin mrtvá, ale je to kate winslett, tak co?...že je divnej?..možná!..nenormální?..já říkám zvláštní....úchylák?? naopak! labužník......mrtvá...mrtvá...notak ať!....co si budem nalhávat....mit pred sebou zenskou co se nemuže branit v podobě kate winslett...kdo by odolal.... ()
Galerie (37)
Zajímavosti (11)
- Jelikož je Geoffrey Rush vegan a odmítl nosit kožené boty, musely pro něj být vyrobeny boty ze zvláštního plastu. (Hal_Moore)
- Do role Abbé de Coulmier tvůrci zvažovali obsazení Hugha Jackmana. (Pavlínka9)
- Madeliene LeClerc, kterou ve filmu hraje tehdy pětadvacetiletá Kate Winslet, bylo ve skutečnosti pouhých třináct let. (Candice)
Reklama