Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hlavní hrdinkou černé komedie Teroristka je Marie (Iva Janžurová), učitelka na penzi, která si jednou řekne, že už si nechce připadat jako kráva. Když jí proti arogantnímu strůjci lokálního zla (Martin Hofmann) nepomůže ani starostka (Tatiana Vilhelmová), sežene si zbraň a rozhodne se udělat to, co většinu z nás občas napadne, ale hned tu myšlenku rozumně zapudíme. Brzy však zjistí, že stejně, jako je vražda složitá morálně, je nesnadná i prakticky – přesto, že jí bývalý žák, momentálně v podmínce (Pavel Liška), dává cenné životní rady: „Kriminalita jenom vypadá jednoduše, paní učitelko, ale pak se dycky něco posere.“ (Cinemart)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (564)

Flego 

všechny recenze uživatele

Vidieť tento film len ako komédiu by bolo nepochopením, hoci táto stránka filmu je mnohokrát až odzbrojujúca. Za tým všetkým je však silná, provokatívna, až absurdná dráma jednotlivca, ktorý už nemôže a ani nechce byť atakovaný aroganciou a mocou. Isté chybičky sa vo filme nájdu, ale mne sa tento boj Davida s Goliášom aj tak páčil. Aj vďaka vhodnému obsadeniu. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Situační komedie, černá komedie? Nápad na bakalářskou povídku? Radek Bajgar se zřejmě rád zabývá nereálnými situacemi v typicky českém prostředí. Už jeho seriálová tvorba odkazuje na crazy normalizační komedie a pokud v jeho celovečerním projektu je pozornost opět upřena na ikonickou tvář Ivy Janžurové, není o čem. Jako námět na malý televizní film by snad Teroristka mohla i zazářit, ale takto je to zbytečné povýšení banality na celovečerní film. ()

Reklama

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Překvapení. *** Do půlky se film tváří nevinně, jako další hořkoironický český rodinný snímek v řadě, nepříliš originální, žánrově i tematicky trochu se rozpadající, společenské a mezilidské soužití bezzubě bilancující hořkosmutná komedie, aby pak nečekaně a překvapivě nabral grády jako veskrze provinční a důchodcovsky didaktická a doslovná verze Tarantinových Osmi hrozných šmrncutých Jarmuschovými Hranicemi ovládání a Sedmilhářkami - a tahle na domácí poměry, kde není zvykem nakládat filmařsky se zlem a odplatou v kombinaci se vztahovým a společenským humorem zároveň takhle drsně a neuhlazeně, nezvyklá podívaná, s čitelnou nadsázkou se promítající i do práce s hudbou, střihem a kamerou, ve výsledku vlastně poskytuje podobnou katarzi, úlevu a rozjaření, jako když se se společenským zlem a bezprávím ve filmech vypořádávají právě Tarantino s Jarmuschem - jenže tady je to po lopatě pro české důchodce, a to včetně filmových odkazů. *** Není lehké hned uchopit, proč tahle banálními archetypy, klišé, frázemi a učebnicově názornými obrazy a dovětky přeplněná parabola o uchu, které se utrhne, o poslední kapce, kterou přeteče pohár a o jen zdánlivé nekonečné bezbrannosti "slabých kusů" vůči násilí a bezpráví, čili o momentu, kdy svědomí celoživotně dbalý občan nešťastně zjistí, ale zároveň lapidárně akceptuje, že nastal čas, aby místo novozákonního nastavování druhé tváře aplikoval podstatně krutější starozákonní přístup a sáhl k odplatě, funguje, ale částečně právě proto, že se tu všechna ta klišé, banality a archetypy a všechno to provinční společenské bahníčko zla připomíná a zrcadlí a proto, že se film zároveň vtipně vypořádává i s jeho bagatelizováním, humorizováním a ohlazující ironizací v českých rodinných snímcích, ke kterým se sám řadí jen z počátku a jen na oko, a protože zkrátka v nadsázce poskytuje svěží a neokoukanou katarzi a protože jedním zdrojem vtipu je tu stejně neotřele i právě ona didaktická doslovnost (film díky tomu v jedné rovině s nadsázkou zároveň působí jako pomalu čtený a dvakrát opakovaný návod pro důchodce, jak se bránit proti bezpráví, včetně pomalých a opakovaných záběrů na to, jak složit nebo rozložit střelnou zbraň, podle čeho si vybrat vhodný typ a jak si ho opatřit). *** Soudím, že to tenhle film schytá ze všech stran, že někomu nebude dost umělecký, někomu dost intelektuální, někomu naopak dost lidový a nabitý hláškami a někomu dost laskavý a morálně čistý, ale myslím, že neprávem a že jeho originalita i hodnota spočívají právě v tom, že šlo ve skutečnosti o ironický pokus zprostředkovat tarantinovskou katarzi společenského zla z pohledu sociálně slabého jedince v éře kapitalismu bez servítků - české důchodkyně s mravním zákonem v sobě - vtipně se maskující jako další typický rodinný snímek v řadě. Za mě velice svěží a pozoruhodný pokus. A jestli se fatálně pletu a režisér chtěl natočit další typický český rodinný snímek s hláškami v řadě a jenom se mu to vymklo z ruky, tak to tentokrát na půvabu filmu a mém upřímném a rozjařeném potěšení z té podívané nic nemění. ;) *~ () (méně) (více)

Tosim 

všechny recenze uživatele

S přibývajícími minutami čím dál víc nelogický, absurdnější a obludnější příběh. Film je rozdělen na třetiny - ta první, expozice, ještě docela ušla, byť je, jak je u Bajgara zvykem, plná klišé a rádoby pravd o tom, jak to ve společnosti fuguje nebo by aspoň fungovat mělo. Druhá třetina, kdy se obyčejná, středostavovská učitelka připravuje na svůj čin, už začíná povážlivě skřípat. Že by si Marie neuvědomovala, že se určitým činem začne podobat zlu, které chce sama vymýtit? Třetina poslední je naprosto neuvěřitelnou eskalací samoúčelných jatek, u kterých nevíte, zda se jim smát, nebo u nich plakat. Netuším, zdali se scénárista a režisér inspiroval QT, ale u něj je násilí hodně často prostředkem k tomu, aby nám ukázal, jak jsou postavy směšné. Píšu to po několikáté, ale jeden z hlavních autorů bulvárního pořadu "Na vlastní oči" nemá na to, aby udělal černou komedii pořádně odvázanou a vyrobil násilí, které je prospěšné vyprávění. V podstastě jen díky hercům jsem film neposlal nemilosrdně do odpadu. Kvůli hereckému umění Ivě Janžurové, která svoji jednorozměrnou roli dokáže zahrát poměrně přesvědčivě, Martinu Hofmannovi, který prostě záporáky umí, MOST neMOST (ale bojím se, aby se časem zbytečně nezaškatulkoval do typově podobných rolí, stejně jako svého času Jiří Macháček) a poměrně civilnímu Pavlu Liškovi se dalo vše slušně přežít. Mladší ženské postavy byly víceméně odsouzeny do pozic stafáže se sexuálním podtextem. Tomu říkám úspěch! 10%. ()

heyda 

všechny recenze uživatele

Pozoro spoilery!!! První polovina naprosto fantastická. Skvěle se dařilo kombinovat humor a drama. Druhá polovina se postupně kazí a závěrečný pokus o "Tarantina" nebyl zrovna podle mých představ. Tam, kde mělo vyhrát drama, zvítězila komedie a trochu celý film zparodovala - bohužel. Přesto na české poměry celkem povedené dílko. Jen mě fakt mrzí, že nebyl zcela využit potenciál příběhu. Mafián Mach mohl být drsnější, krutější a mohl páchat víc zla a skvělá Janžurka ho měla na konci odprásknout. Škoda, že se naši tvůrci bojí zabrouzdat do thrillerových rovin. 70% ()

Galerie (36)

Zajímavosti (16)

  • Film podpořil Státní fond kinematografie částkou 2 miliony korun. (SONY_)
  • Prvá zbraň, ktorú dostane Marie (Iva Janžurová), je pištoľ Desert Eagle. Neskôr má revolver Astra 357. Eva Součková (Eva Holubová) má revolver typu Webley Bulldog. Mach (Martin Hofmann) má pištoľ CZ 75. (ČSFD)
  • Iva Janžurová se kvůli své roli ve filmu musela naučit střílet. (ČSFD)

Související novinky

Kino na hranici - on-line na konci listopadu

Kino na hranici - on-line na konci listopadu

10.11.2020

Po dvou nezdařených pokusech uspořádat filmový festival Kino na hranici v tradiční podobě se organizátoři rozhodli, že letošní ročník uspořádají on-line. Bude se konat ve dnech 23.–29. listopadu.… (více)

Čeští filmaři si rozdělili peníze

Čeští filmaři si rozdělili peníze

15.06.2018

Státní fond kinematografie čerstvě rozdělil celkem 65 milionů mezi devítku vybraných filmových projektů. Největší částku 15 milionů korun obdržel chystaný snímek Davida Ondříčka (Ve stínu) Zátopek,… (více)

Reklama

Reklama