Režie:
Jiří SvobodaScénář:
Jiří SvobodaKamera:
Marek JandaHudba:
Jiří ChlumeckýHrají:
Ondřej Vetchý, Miroslav Donutil, Zuzana Stivínová, Lenka Vlasáková, Viktor Preiss, Tomáš Töpfer, Petr Štěpán, Vítězslav Jandák, Ondřej Malý, Jan Novotný (více)Obsahy(1)
Příběh muže, který dokázal uskutečnit sen o samostatném státě navzdory monarchii i snahám uchýlit se pod křídla carského Ruska, a který také napsal text prvního zákona nově vzniklého Československa. Ve filmu se názorově střetnou Kramář a Rašín, přesto se oba sejdou v jedné vězeňské cele a nakonec i ve vládě nově vzniklé republiky. S tou bývají nejčastěji spojováni Tomáš Garrique Masaryk a Edvard Beneš, zatímco další, neméně důležité osobnosti, zůstávají v jejich stínu. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (126)
Velmi dobře udělaný snímek, i když mne mrzí, že Rašínovu účast v prvorepublikové vládě tak odflákli. Nicméně i tak skvělý vizuál, hudba a velmi dobře zahrané. Zvláště Vetchý a donutil mne příjemně překvapili. O Topferovi jsem nepochybovala. Snad jen Vlasáková dostala málo prostoru, což je škoda. její postava je zajímavá a Lenka na to má. Za mne 80%. ()
Nikdy bych nevěřila, že to napíšu, ale jediný, kdo v tomto filmu chvíli normálně srozumitelně artikuluje, je Jandák. A to je divné. Vetchý tam cosi drmolí, oslovují se nějakými přezdívkami nebo zdrobnělinkami, které se do snímku nehodí... dvacet minut a stačilo. Přepínám na Dva muži ve městě. Druhý díl jsem si ani nepustila. ()
Rozhodně zajímavé televizní zpracování postav, na které se už vzpomíná pouze v hodinách dějepisu a troufám si říct, že průměrnému Čechovi už téměř nic neříkají. A je to velká škoda. I proto vzdávám hold autorům, že si vybrali nelehké téma a zpracovali ho do dvoudílného filmu. Ano, možná místy to chtělo více střihačských nůžek, ale i tak je to výjimečně kvalitní televizní podívaná s československou historií, na kterou bychom neměli zapomínat. ()
Jsem hrdý na to, že ČT se snaží dělat výpravné, dobové, dějepisně poučné tv filmy, které skvěle obsazuje a taky i Rašína beru pozitivně už jen kvůli tomuto ( je celkem dobře vidět, že vznik Československa nebyl nic formálního logického po rozpadu monarchie, ale že museli být hrdinové, kteří to vybojovali i při hrozbě trestu smrti ) Problém je že tenhle film působí dost sterilně a nenapínavě ačkoliv to mohlo být nervydrásající drama. Už začátek kdy deset minut umírá Rašín a zjevují se mu dialogy ... prostě to celé šlo udělat lépe a poutavěji než jen jako hraný dokument. ()
Film, který bohužel není tolik záživný. Je to v podstatě dějepisné převyprávění historických faktů. Mě osobně to nevadí, protože mám historii rád a čím je film věrnější skutečnosti, tím jsem šťastnější. Ovšem musí mít i tak hlavu a patu. Vykreslení Maffie jako spolku, který byl vedený úzkou skupinou lidí a zatčením Rašína v podstatě končí (jak to ve filmu vyznělo) je amatérské a historicky nepřesné. Ondřej Vetchý je skvělý herec (stejně jako Miroslav Donutil), ale co je to platné, když místo emoční vazby k jeho osobě se film orientuje hlavně směrem převyprávět další fakta z dané doby a o postavy se starat až ve druhé rovině. Atmosféra života za Rakouska-Uherska v dobách Velké války je přitom napjatá tak, až mi to připomíná snímky z Protektorátu. Takže palec nahoru za Vetchého, Donutila a Töpfera (výborná role přímo na jeho tělo), snahu o historickou věrnost a atmosféru. Palec dolu za preferování historie před budováním vazeb na hlavní charaktery, málo života Rašína za dob prvních let samostatného Československa a přílišná orientace a dávání prostoru většímu množství zbytečných vedlejších charakterů. 65% ()
Galerie (296)
Zajímavosti (10)
- Film rekonstruuje Rašínův život na základě deníků jeho manželky. Štábu zápisky půjčila politikova rodina. Scénář se tak mohl opřít o skutečné emoce, které prožívali jeho nejbližší. [Zdroj: Ceskatelevize.cz] (rakovnik)
- V jedné ze závěrečných scén, kdy Alois Rašín (Ondřej Vetchý) píše první československý zákon, hraje jeho manželka Karla (Zuzana Stivínová) na klavír skladbu „Nessun Dorma“ z opery „Turandot“ od Pucciniho. (majky19)
- Opera „Turandot“, z níž pochází árie „Nessun dorma“, kterou ve filmu hraje Rašínova (Ondřej Vetchý) žena, vznikla v letech 1921–1924 a Rašín se ani nedožil její premiéry. (Giovanni69)
Reklama