Režie:
Karel KachyňaKamera:
Václav HuňkaHudba:
Jiří SrnkaHrají:
Radovan Lukavský, Blanka Bohdanová, Jiřina Švorcová, Zdeněk Kutil, Zdeněk Štěpánek, Jarmila Kurandová, Milada Vítová, Luděk Munzar, Ilja Prachař (více)Obsahy(1)
Venkovský veterinář se nechal spoutat maloměšťáckými konvencemi, které vládnou v rodině jeho manželky. Cítí se proto unavený - dokud nepozná novou lásku, navíc rozhodnut konečně uskutečnit i své dávné sny... Průhledná moralita o obtížném prosazování socialistické morálky byla první společnou prací v budoucnu slavné autorské dvojice, scenáristy Jana Procházky a režiséra Karla Kachyni. (Lexikon českého filmu)
(více)Recenze (35)
Tak tento film mi prostě nesedl. Nesedly mi všechny ty tmavé scény, v nichž nebylo skoro vidět, co herci vlastně hrají. Nesedlo mě sledovat Jiřinu Švorcovou v roli dávné milé veterináře Jiřího, jak se ve finále nedokáže odpoutat od tehdejší socialistické morálky, byť tím zabíjí jakoukoliv perspektivu jejich nového vztahu, po které Jiří tak touží. A nesedlo mě třeba i to sledovat snad 10 minutový porod kobyly. Celé to bylo na mě strašně moc pomalé a přitom jaksi bez života. Snad jedinou devizou filmu je herectví Radovana Lukavského. Nebýt něho nebylo by to z mé strany ani na ty 2 hvězdičky. Což se mi u Kachyni ještě nestalo... ()
Hodnoty starého světa proti rozkoším světa nového (Švorcová a Bohdanová). To vše naplněné lidským osudem. Téma, které se symbolikou zdaleka neomezuje jen na etapu budování socialismu. Scénáristicky i provedením ještě trochu schematické, ale Procházkovy a Kachyňovy vrcholy ještě přijdou. Štěpánek ví, o čem hraje ()
Takové české noir - ovšem z prostředí kravína. Takové ty napůl budovatelské filmy rády vše házejí do černé nebo bílé, kladu či záporu. Nemůžu si pomoct, ale kdybych byl v tom 1961 v kině, vybral bych si raději ty buržoázní paničky, než soudružku Švorcovou (takže jednání hlavní postavy je mi nelogické). Akorát tehdy bylo ještě normální dát přednost životu v kravíně, před životem v luxusní vile. Kdyby se tvůrci více zaměřili na samotný noir žánr a odprostili se od schématismu, mohl z toho být docela povedený film. ()
Velmi povedený Kachyňa! Budovaní socialismu tu ani nepostřehnete. Lukavský se oženil s barákem a na tehdejší dobu s nóbl rodinou. Ovšem moc to nefunguje. Chce to změnu. Na scéně se objevuje komunistka Švorcová. Překvapivě tu nementoruje o kulacích, Kachyňa z toho opět obratně vybruslil. Je to taková pěkná třicítka, která dovede zaujmout, ovšem živí se politikou, tedy komunismem. No a na závěr se podívejte sami. Je překvapivý a je velmi pravděpodobný, Inu Kachyňa, řekl by nebožtík Smoljak! ()
Co se stane, když mají manželé zcela odlišný žebříček životních preferencí. 1) Snad největším plusem filmu 37letého režiséra Karla Kachyňi a 32letého scenáristy Jana Procházky je silná atmosféra a navzdory temným zachmuřeným záběrům výrazné charaktery (například veterinářova manželka Sylva)._____ 2) Ve druhém plánu je konflikt mezi osobní kariérou a pohodlím na jedné straně a bojem za lepší socialistickou budoucnost, kterou příznačně symbolizuje 33letá Jiřina Švorcová, na straně druhé._____ 3) Vzhledem k dobovým konotacím si vážím realistického konce bez budovatelského patosu._____ 4) Výstižný úvod do politického pozadí filmu napsal komentátor Fifer***. ()
Zajímavosti (2)
- U filmu sbíral zkušenosti i Hynek Bočan, který zde působil jako asistent režie. (mchnk)
- Filmovanie prebiehalo v Prahe, Gottwaldove a Soběhrdoch. (dyfur)
Reklama