Reklama

Reklama

Soumrak dne

  • USA The Remains of the Day (více)
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Sloužili svým pánům lépe než sami sobě. Anthony HopkinsEmma Thompsonová v hlavních rolích nenaplněného milostného příběhu... Celý svůj život zasvětil svému povolání. V něm, v jistotě a bezpečnosti tradice, nacházel smysl své existence. Svou malou armádu služebných dokázal ovládat stejně mistrně, jako své pocity a svou tvář. Vždy dokonalý, perfektní, bezchybný majordomus pan Stevens, nejtypičtější představitel typicky anglického fenoménu loajality a služebnosti, dokonale zvládnuté profese, které padá za oběť soukromí i individualita. A přece i v jeho životě nastaly chvíle, kdy se tento neměnný řád zdál být ohrožen. To bylo tehdy, když na Darlington Hall přišla jako nová hospodyně slečna Kentonová. I pro ni byla až dosud služba alfou a omegou její existence. Na rozdíl od pana Stevense jí však v hrudi tlouklo srdce, toužící po lásce... Snímek režiséra Ivoryho a jeho stálých spolupracovníků (scenáristka Ruth Prawer Jhabvalaová, producent Ismail Merchant, kameraman Tony Pierce-Roberts, skladatel Richard Robbins) je – podobně jako Pokoj s vyhlídkou či Howards End – opět dokonalou sociálně-psychologickou dobovou studií. Jeho předlohou se stal román Kazua Ishigura, Japonce žijícího od r. 1960 v Anglii, působivý obraz dnes již zaniklého světa anglických šlechtických sídel. Odehrává se ve dvou časových rovinách: jednak ve druhé polovině padesátých let, jednak – a zejména – před druhou světovou válkou, v rozsáhlých retrospektivách, mapujících kromě osobního života obou protagonistů i naivní snahy jejich pána, lorda Darlingtona, o politiku appeasementu. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (264)

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Politika appeasementu pohledem (ne)romance, kde vilné pohledy, věty vzájemné náklonosti či jakékoli přiznání citů nepřichází v úvahu. Veškerá pnutí vytvářející smyslnost se skrývá v prostých osloveních "pane/slečno" a distingovaných poklonách dobře odvedené práce. O co lépe napsaná, o to lépe zahraná charakterová studie jedince zdánlivě bez názorů, emocí a osobního života. Jedince, jehož osobností je "jsem tu, abych sloužil". Scénář lepší předlohy; byť i ta je nesporně vynikající, tak je vyprávěna Stevensem čili se ztrácí aura fasády nepřístupnosti ústřední postavy. Sofistikovaný a utlumený "jen tak mimoděk" pohled na velká životní i historická témata. Navzdory zdánlivé chladnosti (či díky ní?) je to předně o živoucích postavách a vroucích emocích. A to, paradoxně, bez jakýchkoli emocí; natož vroucích. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Nenápadný film, od kterého jsem čekal možná menší nudu, ale za to slušné herecké výkony. Emma Thompson byla výborná, ale to co předváděl Anthony Hopkins, to prostě bylo ryzí herectví, nečekal jsem, že by dokázal někdo tak skvěle zahrát pravého britského komorníka s absolutní věrností a zodpovědností své službě, zároveň jedince dokonale skrývajícího své emoce; zkrátka precizní, přesné, elegantní, odtažité a přitom tak jímavé. Nebýt jistého Dr. Lectera, šlo by pravděpodobně o jeho vůbec nejlepší herecký výkon. Ale dost zbožňování mého oblíbence, když jsem se na začátku komentáře zmiňoval o nudě, tak o té v tomto filmu nemůže být řeč. Jistě, snímek disponuje hodně pomalým tempem vyprávění, ale nestačil jsem se ani na chvíli nudit, a když mi zrovna nebylo umožněno obdivovat herce, bavily mě historické okolnosti, které tu ale rozhodně nebyly jen do počtu, pomáhaly dotvářet dění kolem postav a v neposlední řadě osvětlovat jejich charaktery. A podařilo se mi zaznamenat i několik velmi dojímavých scén, u kterých jsem měl takříkajíc slzy na krajíčku. Tu po většinu času výbornou úroveň filmu narušuje jenom závěr, který se sice docela vydařil, ale šlo z něho vycedit mnohem více emocí, třeba jen tím, že by se vystřihl sice hezký, ale nijak zvlášť objevný symbolický dovětek a skončilo se už u scény v dešti, které by jistě stačila jen lehká úprava. Takhle to vidím na slabší plný počet, přidat na dramatičnosti v historických okolnostech, mírně sestříhat závěr a mohlo jít o dokonalé dílo. ()

Reklama

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Stejně, jako jsem nikdy neviděla Howards End, The Remains of the Day jsem měla zasunutý jen jako mlhavou vzpomínku na zajímavý trailer z dob VHS půjčoven. Nicméně dojem byl tak silný, že nebyl problém se nadchnout pro možnost shlédnout celý film na velkém plátně. A skutečně, nezklamal, ba naopak, předčil očekávání. Silný herecký koncert cele dle gusta, jaké si tělo žádá. #LFŠ ()

kitano 

všechny recenze uživatele

Majstrovske dielo plne hlbokych emocii ktore su skryte pod tenuckym, avsak nepreniknutelnym povrchom hlavneho hrdinu, majstrovsky podaneho Antony Hopkinsom. Tak smutnu filmovu postavu som este nestretol. Zijuci len pre svoju pracu, nemajuc pre seba sameho ani jediny okamih. Navonok uhladeny profesional, vovnutri citlivy, osamely, zaujimajuci sa o vsetky detaily a o vsetkych ludi a vo volnom case romanticke pribehy citajuci clovek, tuciaci po laske. A toto vsetko je nam podavane pomaly, postupne behom domyselne vykonstruovaneho pribehu, ktory je zlozeny z viacerych, velmi zaujimavych dejovych rovin, ktore v konecnom dosledku este viac rozvijaju "tragiku" hlavneho hrdinu. Film ma potesil aj pritomnostou Christophera Reeva, ktoreho som si doteraz mal moznost uzit len ako supermana, a teraz mozem konecne konstatovat ze tento chlapik bol nielen supermanom, ale aj dobrym a velmi presvedcivym hercom. Po poslednej scene filmu ma ovladol hlboky, uprimny smutok. A to sa moze podarit len skutocne vynimocnemu filmovemu dielu. (10/10) ()

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

James Ivory je jeden z těch tvůrců, který točí filmy, které mě už po přečtení příběhu ihned odradí. "Soumrak dne" je přesně tím filmem, ale přesto mě nalákal díky přítomnosti Anthony Hopkinse a jsem za to rád. Film plyne neskutečně pomalu a občas, jakoby stál, ale přesto má v sobě něco, co mě donutilo se zaujetím sledovat přes dvě hodiny, nenaplněnou romanci mezi majordomem a služebnou v obrovském, tichém panství. ()

Galerie (17)

Zajímavosti (14)

  • Snímek je natočen dle knižní předlohy „Soumrak dne“ od Kazua Ishigura, za kterou dostal autor prestižní Bookerovu cenu. (chelseaman22)
  • Dopravní značení na křižovatce v George Inn je moderní. Vznik a používání dvojité bílé čáry je datováno až do 60. let 20. století. (chelseaman22)

Reklama

Reklama