Režie:
Jordan PeeleScénář:
Jordan PeeleKamera:
Toby OliverHudba:
Michael AbelsHrají:
Daniel Kaluuya, Allison Williams, Bradley Whitford, Catherine Keener, Caleb Landry Jones, Stephen Root, Lil Rel Howery, Lakeith Stanfield, Betty Gabriel (více)VOD (5)
Obsahy(3)
Co na tom, že Rose (Allison Williams) je bílá jako stěna a Chris (Daniel Kaluuya) černý jako noc? Žijeme přece v jednadvacátém století, kdy je boj proti rasové nesnášenlivosti přece už dávno dobojovaný a na smíšené páry se skrz prsty nedíváme. Minimálně Roseini rodiče Missy a Dean jsou na Chrise od prvního momentu nesmírně milí. Vadí jim snad jen to, že si přítel jejich dcery tu a tam zapálí, ale to s barvou kůže přece nesouvisí. Psycholožka Missy dokonce Chrisovi nabídne, že ho jeho zlozvyku zbaví pomocí hypnózy. Byl by to ráj na Zemi, kdyby se dva zdejší černošští zaměstnanci nechovali tak podivně. A kdyby se zvláštně neprojevoval i další muž černé pleti, který během víkendu dorazí na návštěvu. Náznaků, že všechno není v úplném pořádku, postupně přibývá, a Chris se rozhodne vzít nohy na ramena. To, co následuje, překoná jeho nejčernější noční můry a všem divákům v kinosále připraví naprosto nečekaný a nezapomenutelný zážitek. (Cinemart)
(více)Videa (18)
Recenze (927)
Zbytečně jsem tenhle mysteriozní snímek oddaloval z obavy, že mne nezaujme. Samozřejmě se mi vedle tuctu různých sci-fi vybavily snímky jako Rituál (1973), Society či O slavnosti a hostech nebo Ostrov. Jakmile však začne jít do tuhého, člověk rád na všechny podobnosti zapomene a užije si poslední třetinu napětí i šťavnatých mordů. Snad jen problematika rasismu (o jehož přítomnosti nejen v USA nepochybuji) mi zde příliš nesedla - hodí se více do sociálního dramatu. ,,Sejmi ho, dědo!" ()
Celovečerní epizoda Black Mirror, kterou vlna loňského Moonlightu a jemu příbuzných rasových tématik nesmyslně vynesla až k oscarovému klání. Daniel Kaluuya v úloze hlavního hrdiny autenticky prožívá všechny citlivé i hrozivé chvíle a za hlavní roli pro přehlíženou Allison Williams jsem tuze rád, ale je to málo. Zajímavý námět na celý film nevystačí a po všech ohlasech jsem nevyhnutelně očekával základ nového směru nebo alespoň překvapivě vedenou žánrovku. V lehce povrchně působícím podání s jednostrannou pointou se ovšem neskrývá. ()
Dobré, ale v Americe imho až nadstandardně přehypované následkem rasové tematiky, která v zámoří nutně rezonuje více než u nás. Přitom zajímavou věcí je, že ta rasová linka vlastně není v samotném filmu ani nijak výrazně rozvedena a "rasismus" záporáků dost plave na vodě. Podnětný mi přijde rozpor v tom, zda si tu záporáci dělají z černochů instrument prostě proto, že rasismus, anebo proto, že je v mnoha ohledech - alespoň v některých případech - považují za lepší? Jen si nejsem jistý, zda je to rozpor záměrný, anebo zda nemá scénář úplně ujasněné, co chce vlastně říkat. Ono je to v základním konceptu totiž dost cheesy, rozhodně víc než jsem čekal. Taky je to méně horor, než jsem čekal, a více komedie, než jsem čekal. Hlavně ty humorné vložky mi přišly dost rušivé. Komediální prvky v hororrech a priori neodmítám, ale zde prostě citelně narušovaly tu paranoidní atmosféru (s tou se smích imho moc nekamarádí) a na můj vkus to byl humor velmi jednoduchý, byť určitě funkční. Namísto nich bych uvítal širší vysvětlení mechanismu toho, co se tam s těmi černochy přesně děje, protože to vlastně bylo ve filmu jen velmi zhruba načrtnuto, až to ve mně vyvolalo bordeloidní dojem. A pak mě také lehce zklamalo, že mi tam chyběl nějaký moment překvapení. Jako jo, ono je to námětově vcelku originální, ale celý děj se pak pohybuje v mantinelech relativně očekávané hry. Ten jeden relativně větší zvrat mě napadl asi deset minut před jeho odhalením. Pak se to mělo rozjet, ale namísto toho bylo relativně rychle hotovo. Komentář zní možná až moc kriticky, ale to je tím, že jsem byl opravdu skálopevně přesvědčen, že jdu na nejlepší horor posledních let. To ani omylem, ale dobrý film to určitě je, to jo. Edit: S druhou projekcí uvedené výtky odpadly. Je to boží. Vysvětlení dění se ukázalo jako dostatečné a člověk si napodruhé krásně užije ty různé drobné nuance hereckých výkonů, které ukazují, jak je to celé výborně promyšlené. ()
Viděl jsem v poslední době celou řadu chabých hororů, kterým americká kritika masírovala vemínko jen proto, že byly genderově progresivní nebo vznikly v exotické zemi a temazitovaly nějakou formu oprese. Uteč sice na první pohled vypadá jako přesně ten případ "máme výbušné rasové téma, které někdo pojednal ve vší explicitnosti", ale od úvodní scény dává Peele na vědomí, že je a) výtečný scenárista, který společenskou metaforu klidně obrátí v groteskní slasher, aniž by došlo k rozpadu struktury b) režisér schopný pracovat s podprahovým napětím, které sice zaručeně uniká zdejším hororovým expertům, ale divákům s určitou mírou vypěstovaného citu k detailu určitě ne. První třetina je společensky relevantní metaforou černých masek, prostřední graduje napětí, závěrečná nabídne peprnou katarzi. A dohromady to dává film, který je pro mě inteligentnější a závažnější reflexi rasové identity než celý Moonlight. Vadí mi jen trochu nadbytečně éterická hudba a pár míst, kde je Uteč vidět do vnitřností víc, než by člověk chtěl. Jinak lahůdka. ()
Ja skutočne chápem to nadšenie u diváka, ktorý vníma samotný snímok ako originálnu zmes pocitov, kedy je útok na jednotlivca s odlišnou farbou pleti, poňatý tak svojským, ba dokonca mystickým spôsobom. Lenže keď sa viac ako polovicu filmu hryziem od nudy, mám doslova chuť "get out" z baráku, asi nedosiahnem rovnakú úroveň spokojnosti ako ostatní nadšenci, že? Beriem, tá "zvláštnosť" je kľúčová a možno výnimočná, no kým som sa naladil na správnu notu, ani som sa nenazdal, a dostavil sa záver. Ten v živšom prevedení síce dokázal slušne prebrať, no zároveň ponúkol určité nepochopenia hodné zvraty, až mal človek chuť nad všetkým mávnuť rukou - 60% ()
Galerie (45)
Zajímavosti (72)
- Daniel Kaluuya (Chris Washington) uviedol, že po tom, čo sa po uvedení filmu vrátil domov do Londýna, ho jedného dňa náhodná černoška spoznala a objala. (Pat.Ko)
- Celosvětová premiéra proběhla 23. ledna 2017 na filmovém festivalu Sundance v USA. (ČSFD)
- Scenárista, koproducent a režisér Jordan Peele bol inšpirovaný k napísaniu tohto filmu stand-up filmom Eddieho Murphyho Eddie Murphy: Delirious (1983). Murphy žartoval o hororoch, vrátane Poltergeist (1982) a Horor v Amityville (1979) a pýtal sa, prečo bieli neodchádzajú, keď je v dome duch. Murphy žartoval, že ak černoch, ktorého predvádzajú po krásnom dome, začuje šepot ducha „vypadni“, okamžite by svojej žene povedal: „Škoda, že nemôžeme zostať, zlatko!“ Peele zopakoval Murphyho vtip na DVD komentári k tomuto filmu. (Pat.Ko)
Reklama