Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Úspešný londýnsky právnik Gregory Peck sa ujíma obhajoby krásnej ženy, ktorá je obvinená z otrávenia svojho manžela, národného vojnového hrdinu. Jej nevina však nie je jednoznačná a ako sa do nej postupne zamilováva, začína hazardovať ako so svojím manželstvom, tak i s karérou. (POMO)

Recenze (57)

majo25 

všechny recenze uživatele

Nielen skvelé obsadenie robí z tejto krimi drámy zaujímavé dielko. Ale aj atmosféra, ktorá je na súdnom pojednávaní poriadne hutná, mimo súdu zasa jemne mysteriózna. Príbeh sa pomaličky odkrýva, prípadne robí polobraty, čo poznáme bežne z nových filmov, ale Hitchock to v pohode zvládal už pred vyše polstoročím. Alida Valli bola v tej dobe krásna a rola mysterióznej panskej vdovy jej veľmi sedí, ale ja by som vypichol hlavne Charlesa Laugtona, ktorý sic vo vedľajšej roli a malom priestore dokáže dokonale strhnúť pozornosť na seba. A prvýkrát som na obraze zachytil aj samotného režiséra. ()

filmmovier 

všechny recenze uživatele

Pro mně osobně obrovské překvapení v rámci Hitchcockovy tvorby a i já se divím poměrně slabšímu hodnocení. Od tohoto filmu jsem ovšem také nic moc nečekal a byl jsem přesvědčn, že dostanu rozvleklé romantické drama, které ničím nezaujme, ale zato bude alespoň dobře natočené. Ach, jak jsem se mýlil! Hitchova režie je samozřejmě sázka na jistotu, stejně jako herectví Gregoryho Pecka, celému příběhu ale kraluje Alida Valli, která je nejen ůžasná, ale i krásná. Navíc atmosféra je strhující už od prvního okamžiku a postupně houstne, a druhá soudní polovina je naštěstí fantastická lahůdka, na kterou nejde zapomenout. Navíc krásné interiéry a exteriéry (hlavně v té části z venkova) a navrch parádní scénář, který sice nepřináší žádná překvapení v identitě vraha, ale i tak v tomhle ohledu překvapí dost. Případ Paradineová je ten nejtypičtější Hitchcock a rozhodně se řadí k tomu nejlepšímu z Mistrovy tvorby. 90%. ()

Reklama

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Viac vzťahová než právnická resp. kriminálna dráma. Film pôsobí pomaly a staticky. A pritom dvojica Alfred Hitchcock a Gregory Peck by mala byť záruka tutovo dobrého filmu. Peck hrá to, čo mu scenár naordinoval, nie je to jeho vina, ale celý prípad a jeho zamilovanosť vyznieva dosť plocho. Technicky ale zvládnuté veľmi dobre, čomu prispievajú typicky dlhé Hitchcockovské zábery. ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Určitě to má své kvality, ale osobně mi ten film moc nesedl. Na můj vkus je to strašně dlouhé, je tam příliš postav a kvůli tomu je to poněkud nepřehledné, největší výtku ovšem směřuji k tomu podivně rozplizlému finálnímu rozuzlení - kdyby to celé směřovalo k nějaké šokující pointě, tak neřeknu, ale takto, kdy se vlastně jen potvrdí to, co bylo víceméně jasné celou dobu, a navíc se tam vznáší otazník nad další osudem Anthonyho manželství (což je svým způsobem otevřený konec), zkrátka nepřišlo mi, že by ten závěr nějak ospravedlnil skutečnost, že si ten film nárokoval 2 hodiny života, aniž by v závěru přišel s něčím víc, než zoufale banální finální replikou "Incidentally, darling, you do need a shave”. Jsou mnohem lepší soudní dramata. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Případ Paradineová slibuje duševní rozervanost, či noirovou temnotu lidského nitra, ale ve výsledku se blíží nejvíce průměru tuctového romantického dramatu na hollywoodský způsob. Charles Laughton uchvátí svým dominantním přesvědčením, i jeho invektiva lze brát za životní moudra s cynickým podtextem a nikdo se jim nestaví na odpor. Případ Paradineová nakukuje za odvrácenou stranu lidské duše, podlehnutí pudovým instinktům vhání své oběti do slepé uličky bezradnosti a rozkladu. Krutost k ženám osciluje na ostří nože, muži slabošsky bloudí a utíkají. Případ Paradineová má úchvatné chvilky duševního vypětí, ale ani tyto okamžiky nevylepší podstatu komerční podbízivosti. Hlavní postavou těžké romance je Anthony Keane (zajímavý Gregory Peck), slavný a velmi úspěšný právní obhájce z londýnských soudních síní. Fascinace osudovou ženou ho vrhá do zmatků duše. Nevyrovnanost začíná mít vedlejší účinky širší destrukce vnější i vnitřní. A obhajoba se stává soupeřením o pozornost zraňující kráse. Pravda se sama sobě nechce přiznat za žádnou cenu a pád nabírá na rychlosti. Hlavní ženskou postavou je Maddalena Anna Paradine (příjemná Alida Valli), obviněná atraktivní vdova. Své tajemství a city v sobě skrývá s ledovou neústupností. Pohybem hlavy umlkají otázky ve fascinaci chtíče. Osudovost lze vykládat na různé způsoby. Důležitou postavou je Gay Keane (šarmantní Ann Todd), Anthonyho manželka. Šlechetná duše vidí i věci se studem zakrývané, bezradnost se schovává za úsměv. Netrpělivě, s vypětím všech vnitřních sil a s jiskřičkou naděje se čeká na konec procesu. Úchvatnou postavou je lord Thomas Horfield (vynikající Charles Laughton), jízlivě přesný soudce. Jeho komentáře si s krutým uspokojením pohrávají se stavem duše konfrontované osoby. Bolest sarkasmu neušetří ani své blízké. Výraznou postavou je André Latour (pozoruhodný Louis Jourdan), Paradineův osobní sluha. Smrt svého pána bere jako své pochybení, tajemství se na veřejnosti nevyslovují. Proud vášní, pocit provinění a nadohled není žádné východisko. Duše je ztracena v úplném zatmění. Z dalších rolí: Anthonyho kamarád a právní spolupracovník s odstupem k celku Sir Simon Flaquer (Charles Coburn), jeho inteligentní dcera a Gayina vnímává kamarádka Judy Flaquer (Joan Tetzel), soudcova psychicky utrápená manželka Sophie Horfield (Ethel Barrymore), či svědomitý žalobce Sir Joseph (Leo G. Carroll). Případ Paradineová nevyužil naplno svůj psychologický potenciál a spokojil se s komerční spotřebou. Hitchcock byl umným filmařem pro viditelný úspěch a mě postupem času uspokojuje méně a méně. ()

Galerie (38)

Zajímavosti (9)

  • Scéna, v níž je Maddalena uvězněna v cele, vychází ze vzpomínek Alfreda Hitchcocka na dětství. Tehdy ho otec na několik minut nechal zavřít do vězení, aby ho postrašil. (ČSFD)
  • Hitchcocka lze ve filmu zahlédnout jak s violoncellem v ruce opouští nádraží. (Němi)

Reklama

Reklama