Režie:
Alfred HitchcockScénář:
Ernest LehmanKamera:
Robert BurksHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Cary Grant, Eva Marie Saint, James Mason, Jessie Royce Landis, Leo G. Carroll, Josephine Hutchinson, Philip Ober, Martin Landau, Adam Williams, Les Tremayne (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Americká kontrašpionáž si vymyslí neexistujícího agenta. Tajné služby si tohoto agenta ztotožní s reklamním odborníkem Rogerem Thornhillem (Cary Grant), který se tak jako volavka dostane do neproniknutelné hry agentů. Thornhill, pokoušející se celou věc objasnit, jen v poslední chvíli ujde jisté smrti při náletu letadla uprostřed pustiny, jehož iniciátorem byl nepřátelský agent Phillip Vandamm. Pouze krásná Eva (Eva Marie Saintová) mu nakonec podá pomocnou ruku, přestože ho zpočátku oklamala (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (567)
"Máte něco s očima? - Ano, jsou citlivé na vyptávání." Nechci být unesen, nechci v opilosti řídit, nechci si hrát s průvodčím na schovávanou, nechci být smeten práškovacím letadlem, nechci rušit průběh aukce a už vůbec nechci být zastřelen. A nechtěl to ani Roger Tornhill. Dostal se však do tajnejch her mezi těmi dobrými a těmi zlými, zamiloval se a jako správnej chlap přišel s vlastním řešením. Hitchcock natočil velmi napínavou podívanou, na který však již zub času zanechal svou stopu a k tomu, aby příběh fungoval bylo nutný, aby policisté dokázali sami sebe přesvědčit o tom, že jim by přeci nikdo nelhal a proto by k ověření totožnosti nikdy nepožadovali žádný doklad. ()
Možná od filmů Alfreda Hitchcocka očekávám hodně, ale tentokrát se mi bohužel nedostavilo to, co jsem očekával, nebo alespoň ne v očekávané míře. Téma nespravedlivě obviněného muže na útěku sám Hitchcock rozvinul v jiných filmech lépe, zápletka je naivní a odhadnutelná, záporáci mají strašně málo prostoru a napínavých, humorných i romantických scén je na více než dvouhodinovou stopáž málo. Pár skvělých scén (jízda v opilosti, letadlo, závěr v Mount Rushmore), skvělé herecké výkony (mezi Grantem a Saintovou to jiskří, avšak mají málo společných scén) a zručnou režii to má, jen jsem prostě (jak už jsem na začátku napsal) čekal víc. Film jsem viděl rád se spokojeným nostalgickým úsměvem i když nakonec musím říct, že IMHO zestárl a sám Mistr napětí jej několikrát překonal. 60%. ()
Mistrovo cameo na začátku filmu je více než paradoxní - ve skutečnosti totiž ujel autobus většině jeho tehdejších režisérských kolegů.. Pokud někdy zaslechnete přirovnání "thriller ala Hitchcock", tak sledováním North by Northwest se stáváte svědky jeho referenčního vzorku. Dialogy ostré jako břitva Harmona Rabba (proč už nikdo sakra takové nepíše?) slouží jako pohon neovladatelného kolotoče kolem tradiční záměny identity, navrch akademické hrátky s výpravou, režií i divákem a hlavně Pretty Face Grant - pravý muž na nepravém místě, co je nechtěně vtažen do vírů hrátek tajných služeb a přitom trousí jeden bonmot za druhým, nedbaje statusu hledaného zločince milerád stěhuje mozek do dolní poloviny těla a taky občas neví, kam s rukama při líbání. Krom celkové romantické naivity je jediné, co bych vytknul, ta stagnující gradace napětí v poslední půlhodině u Mt.Rushmore a tím nemyslím, že měl horolezec Cary zrovna vybírat drobky po snídani z bradky Abea Lincolna, ale zas na druhou stranu, úplně posledním záběrem s takřka pornografickým podtextem (vlak a tunel) vše Hitch zkušeně napravil.. ()
Zdrcujici nastup, Grant perli, je ostry jako chilli, naprosto genialni dialogy. Bond HADR! Ve vlaku opet super nater, scena baleni - uzasna. Skutecne pekne prokreslene postavy. A co pak? Scena s letadlem, ouha, tenhle predchudce akcniho filmu je opravdu pouze jeho predchudce ale co, ten vybuch byl prece docela cool.. No a zaver? No comment. Profesor nedokaze nacpat do pistole jen dva slepe naboje, zavrenou branu nemuzeme projet, zaporaci nevlastni zadne strelne zbrane, jen lampicky a E.M. Saint (ktera je skutecne krasna, mozna i vic nez jeji jmenovkyne z Brna Silvia) nemuze utikat pred pronasledovateli protoze se ji zasekla vlecka v keri,,, + odporne komicka scena na skale.. To neslo!!! Presto budu verit Rob Royovi ze Hitchcock si ze me posledni ctvrthodinu delal prdelky a dam 4 a ne puvodne zamyslene 3 hvezdy... ()
Do romantické scény v kupé vlaku se jedná o tak napínavý snímek, že jsem jej hltal s očima a pusou rozevřenýma dokořán, a děsil se každého reklamního bloku (shlédnuto v TV), který měl přijít. Prvních čtyřicet minut to má grády, vtip, a dokonce i art: za ten jistě "mohou" výborný Hitchcock na postu režiséra a neméně skvělý kameraman. Cary Grant roli milého zmatence zvládnul na výbornou, a jen se podivuji na tím, že opravdu nikdy neztvárnil Jamese Bonda. Jeho postava patří k těm nejsympatičtějším, jaké jsem kdy poznal a vyzařuje z něj něco, díky čemu jsem se s ním chtěl okamžitě skamarádit. Takže kde je to ale, ta jediná chybějící hvězda? Po nástupu hlavní ženské hrdinky ztrácí snímek něco ze svého švihu a tempa, a já se navzdory nepřestávajícím osobitým a kouzelným scénám (čekání u dálnice, číhaná u sídla zloduchů) poměrně nudil. Navíc jsem si čím dál více uvědomoval jistou naivitu, která se starším dobrodružným snímkům prostě nevyhne... Jinak paráda - 85%. ()
Galerie (130)
Zajímavosti (69)
-
Cary Grant (Roger O. Thornhill) býval v hoteli Plaza, keď sa tam nakrúcalo.
(classic)
- Koncem 50. let točilo studio MGM většinu svých širokoúhlých filmů systémem CinemaScope nebo Panavision, avšak tento film byl natočen “paramountskou“ metodou VistaVision. Dávají se proto dvě vysvětlení: celý projekt rozběhlo studio Paramount a až pak se přesunul pod křídla MGM; Alfred Hitchcock systém upřednostňoval z dřívějška. (džanik)
- Eva Marie Saint (Eve Kendall) dostala při natáčení filmu čaj v polystyrenovém kelímku, což podivína Alfreda Hitchcocka neskutečně rozčílilo, a tak přikázal produkčnímu, aby čaj přinesl v porcelánovém hrnečku. Hitchcock měl porcelánové nádobí v oblibě a sám často "na place" holdoval čaji. Když však svůj šálek dopil, házel ho většinou i s podšálkem přes rameno za sebe, až se rozbil. (Tommassi3)
Reklama