Reklama

Reklama

Epizody(8)

Série bizarních vražd za polárním kruhem odkrývá křivdy minulosti v komunitě švédského důlního města. Francouzská vyšetřovatelka Kahina Zadi přijíždí do malého švédského městečka Kiruna, aby vyšetřila vraždu svého krajana. Zde se pak seznamuje s Andersem Harneskem, s nímž na případu začne pracovat. Jenže vražd pomalu přibývá a vypadá to, že úvodní výjimečně brutální mord byl jen začátkem děsivé série… Za švédským seriálem z roku 2016 stojí autorská dvojice Björn Stein a Mans Marlind, kteří se proslavili především prací na televizním hitu Most. Půlnoční slunce pak podobně jako jejich předešlý úspěšný počin pracuje především s napětím mezi charakterově odlišnými vyšetřovateli, vizuálně nápaditými scenériemi či překvapivými motivacemi postav. (Česká televize)

(více)

Videa (5)

Trailer

Recenze (111)

DwayneJohnson 

všechny recenze uživatele

Udělat z toho zhruba pět dílů, byla by to pětka jak vyšitá. Takhle mi zbyla na jazyku lehce nahořklá pachuť. Především z dost zpackaného konce, který byl jednak přehnaný a hlavně dost nevěrohodný (teď mám na mysli pachatele, co všechno zvládl). Jinak tenhle seriál funguje skoro na výbornou. Včetně výborné ústřední dvojice, starého pardála Petera Strormera, mluvícího švédsky a hlavně z počátečního tahu na branku, který jsem snad naposledy zažil u třetí série dánského Zločinu. Ale i Švédové dokázali, že umí, čehož je táhle série důkazem. Dal bych si někdy klidně do budoucna repete, jen se obávám toho, co by se muselo stát, aby se francouzská policistka a švédsko-laponský prokurátor zase dali dohromady. ()

Santino7 

všechny recenze uživatele

Už si ani nepamätám, kedy sa mi posledne (a či vôbec niekedy) stalo, že by som si "strihol" až takýto extrémny maratón a pozrel si seriál za jeden jediný deň, no tentoraz to šlo tak nejak prirodzene "ako po masle" a absolútne neľutujem. Severská kriminálna novinka, ktorá je v našich končinách ešte dosiaľ pomerne neznáma, avšak osobne si myslím, že si ju postupne, vďaka nesporným kvalitám - nie nadarmo sa tu v komentároch viackrát ocitlo prirovnanie k už dobre známemu Mostu -, nájde viacero priaznivcov daného žánru. Obsahová stránka je totižto kvalitatívne veľmi silná, postupne odkrývané ústredné tajomstvo diváka poľahky priam opantá, rovnako tak zaujímavé a kvalitné sú aj vedľajšie dejové linky protagonistov seriálu, psychológia postáv, originálne spôsoby vrážd, zakomponovanie tém ako sú sebapoškodzovanie, rasizmus a predsudky, sexualita či taktiež priblíženie laponských zvyklostí, rituálov a mýtov (aj keď v tomto ohľade je to sporné, nakoľko onen šamanizmus a celkovo zakomponovaný prvok mystičnosti mi možno chvíľami mierne prekážal, respektíve vedel by som sa bez neho obísť). Čo sa týka stránky vizuálnej, v tomto smere už absolútne nie je čo vytknúť, zvolené prostredie najsevernejšej, málo obývanej časti Švédska je priam vynikajúce (šiesti policajti majúci v troch smenách vo dvojiciach dohliadať na jednu pätinu celého švédskeho územia) a zobrazované lokácie prekrásne, čiže v tomto smere je to absolútne bez problémov, ba dokonca si myslím, že je to vzhľadom na neokukanosť veľký plusový bod a akási pomyselná "perlička" na príťažlivosti celého tohto vydareného seriálu. Nuž a v neposlednom rade ma nadchlo vynikajúce herecké obsadenie, myslím tým komplet všetkých podieľajúcich sa hercov, v prvom rade ale jednoznačne Leïlu Bekhti, ktorá si na základe jej fantastického hereckého výkonu (kde som jej uveril každučkú jednu jej repliku, výraz tváre, mimiku) a taktiež neobyčajnej exotickej kráse, obrazne povedané "ukradla" celučičký seriál len a len pre seba. A hoci proces vyšetrovania nebol vždy práve dokonalý a bezchybný, tvorcovia si občasne dopomohli akýmisi scenáristickými "barličkami" a aj celkovo samotný záver a konečné rozuzlenie by som si vedel predstaviť trošičku inakšie, koniec koncov som nad plným ohodnotením aj tak takmer vôbec neváhal. Mojimi hlavnými dôvodmi naň boli najmä už spomínaná zaujímavosť pre mňa vopred absolútne nepoznaných zvyklostí miestneho obyvateľstva, očarujúce prostredie a Kahina Zadi (postava francúzskej policajtky stvárnená Leïlou Bekhti). 90% ()

Reklama

JFL 

všechny recenze uživatele

Zajímavé čtení ty komentáře tady na ČSFD. Konečně jsem díky nim pochopil, co diváci detektivek považují za kvalitu: vycizelovaný vizuál a "originální vraždy". Diváci klasických epizodních detektivek typu "Colomba" byli amatérští kriminalisté, které bavilo pokoušet se rozplétat zločin spolu s vyšetřovatelem, či dokonce být o krok napřed. Jenže pak přišly dramatické detektivní seriály, kde vražda nebyla středobodem, ale McGuffinem, jenž rozplétá vztahy postav a jejich osobní dramata. Co do opravdových scenáristických kvalit dodnes v této kategorii vysoce ční dánský "Zločin" a z novějších ho dohání např. isladský "Trapped". Tvůrčí duo Mårlind a Stein si získalo mezinárodní renomé "Mostem", kde onen mnohokráte vytěžovaný, ale kvůli náročnosti málokdy vyloženě dobře dotažený koncept nikoli obohatili, ale maximálně vyhrotili. Namísto realistických figur přišli s extrémními protipóly, které vsadili do přemrštěného případu s až bondovsky dokonalým vrahem, kterému každý detail jeho přemrštěně překombinovaného plánu vychází. Ale díky výtečně nastavené interakci ústředních figur a jejich představitelů tato veskrze braková premisa zafungovala a stala se celosvětovým hitem. Jestliže "Most" tak říkajíc smrděl papírem na sto honů, ale pořád výtečně poutal pozornost, pak "Půlnoční slunce" je vyloženě jen kudrlinkami ověšený odškrtávací seznam odhalující pravou povahu quantity TV. Ta v honbě za diváky, přesněji řečeno v zoufalé potřebě diváky udržet před obrazovkou blafuje originalitu co možná nejexotičtějšími variacemi úspěšných konceptů. Takže v "Půlnočním slunci" máme dvojici až überschematicky různorodých detektivů z různých zemí, kteří řeší sérii co možná nejbizarnějších mordů v uhrančivé exotické lokalitě. K tomu přihodíme ozvláštnění v podobě střetu kultur a etnik, který navodí pocit unikátnosti a především i rovinu poznávání a la "Cestománie". To vše pak obalíme doslova všemi scenáristickými triky, jaké se nabízejí, ba dokonce i falešnými indiciemi a halucinacemi, které by dříve v detektivkách byly považované za hrubý prohřešek žánru (páter Knox by se nestačil divit). Diváci už neřeší, jak se něco stalo, ani neprožívají utrpení s postavami, ale jen čekají, jak a jestli vůbec do sebe zapadnou všemožné absurdní stopy a falešné indicie, potažmo morbidně čekají na to, jakou další ujetě drastickou vraždu si scenáristé vymysleli a přemrštěně onanistickou formou ji ztvárnili. ()

Reesam 

všechny recenze uživatele

Parádní rozjezd. Ale byla to trošku horská dráha. Chvilku to bylo fakt skvělý (první 3 díly), pak taková rovinka, žádný sešup dolu nebo nahoru, a konec trochu pod mé očekávání, jelikož jsme vraha už věděli. A i přes to to je seriál, který je určitě podle mě jeden z nejlepších, už jen kvůli té atmosféře, prostředí, hercům, a tak. ()

venca163 

všechny recenze uživatele

Ne, nemam v životě tolik času. Po druhym dílem jsem to pustil k vodě. "Falešná kriminálka", která bere případ jen jako pozadí pro řešení vztahů různých moderních charakterových (proto)typů a hlásání sociální kritiky. Holka s těžkou minulostí, zakřiknutej trouba kterýho sekýruje dcera, 3 postavy a 2 z nich jsou buzeranti. Ten fízl s růžovou kšiltovkou by to býval možná mohl utáhnout... Nejsem v zásadě proti alternativnímu pojetí v tomhle žánru, ale aby se toho za 2x55 minut stihlo asi tolik, co v komisaři Rexovi za 10 minut, to už je prostě moc (málo). viz. gudaulin ()

Galerie (141)

Reklama

Reklama