Reklama

Reklama

Zahraniční dopisovatel

  • USA Foreign Correspondent (více)
Trailer

Alfredu Hitchcockovi se ve svém prvním hollywoodském dobrodružném thrilleru podařilo spojit aktuální téma druhé světové války s atraktivní a záměrně zcela nepravděpodobnou špionážní zápletkou. Hrdinou je americký novinář Johnny Jones, který je redakcí vyslán do Evropy pozorovat válečnou situaci, přičemž se však zaplete do složité špionážní hry, falešných atentátů a politicky motivovaných únosů. Film rozvíjí pro Alfreda Hitchcocka tak typický motiv nevinného člověka, jenž se náhodou zaplete do dobrodružství ve světě lidí, kteří mají do nevinnosti daleko. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (56)

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Takéto tie politické špionážne trilery (navyše zasadené do jednej historickej epochy) sú presne mojim sústom, najmä ak Hitchcock kreacionisticky čisto narába s tými vôbec najjednoduchšími suspense technikami na poli vážnej témy rozmachu vojnového šialenstva. V druhej polovičke je tempo filmu trošičku nesúrodé, popri množstve informácií a zvratov sa pôvodná náladovosť rozštiepuje viacerými smermi, ktoré zrovna nezapadajú do jedného majstrovského celku. Ale inak v zásade nemám výtky, atmosféra Holandska a rôzne sprisahanecké šlágre šlapú na tú správnu relaxačnú strunu, ktorej opäť raz nechýba ani vedľajšia romantická línia, super hlášky a to hlavne - remeselnosť, chuť a pocit z radosti k dielu, ktorého primárna náplň a účel inteligentnej zábavy je do bodky splnený. ()

Volodimir2 

všechny recenze uživatele

Vojnová a predvojnová dráma o ťažkých časoch pred vypuknutím 2. svetovej vojny a o absolútnej nevedomosti Američanov o Európe a ľudských vzťahov v nej panujúcich. Rozhodujúcim mementom sú peniaze a moc nad ľuďmi. Svojim spôsobom film chápem aj ako protivojnový film. Film bol dokončený 29.5.1940, kedy v Európe už zúrila vojna a Alfred Hitchcock navštívil Londýn, vrátil sa do Ameriky 3.7.1940 a oznámil, že nemecké bombardovanie Veľkej Británie sa očakáva kedykoľvek. V skutočnosti nálety začali o týždeň 10.7.1940 čo je aj dátum začiatky Bitky o Britániu ()

Reklama

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Já toho strejdu Alfréda zbožňuju. Chtěla bych být jeho neteř, vím, že bych se chvíli nebála, že se nebude něco bláznivého dít. Ten člověk miloval vyprávění, miloval konstruování nepravděpodobných zápletek a na lidech miloval, jak jsou nenapravitelně nelogičtí a absurdní, včetně kritiků a obecenstva - nechápu, jako ho někdo pořád může považovat za mistra hororu a napětí - on byl vtipálek a žertér, šibal zamilovaný do lidských chyb, protože mu umožňovaly udělat z thrileru grotesku, aniž by si toho vůbec někdo doopravdy všiml nebo se na to nebál upozornit. Jeho postavy se s železnou pravidelností rozhodují nelogicky a navzájem si toho nevšímají, takže příběh poskakuje jako tříkolka bez dvou kol na sukovaté horské dráze a člověk se může jenom odevzdaně drkotat s sebou s těmi nezastavitelnými, roztěkanmi lidičkami, a smát se, jak to všecko hloupoučce pletou a rozmotávají, a dávat pozor, aby si nepřekousl jazyk, nebo být vzteklý, že nic nefunguje, jak má, a nikdo nedává pozor. A uprostřed toho všeho rozpustilého bláznění pak zazní pár syrově humánních, od srdce pronesených slov (v tomhle filmu jsou to zrovna slova Van Meera, když si uvědomí, že se nedočká pomoci, která pronáší ke svým věznitelům o světě a záměrech mocných a o lidech, kteří vždycky budou sypat drobty ptáčkům), a to stačí, a zase můžeme drkotat a hrkat dál. Až k velkolepému finále. Díky, strýčku, za další fantastický, úsměvný i sladce mrazivý veskrze lidský i šibalský zážitek. *~ ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Přepsáno v červenci 2018. Zahraniční dopisovatel je zábavnou ukázkou pozitivní propagandy. Hitchcock používá film k podpoře politického paktu proti nacistické rozpínavosti. Apeluje na morální čest amerických občanů, tvaruje je do potřebné podoby, povzbuzuje vlastenectví a statečnost do bojových šiků ochránce světové demokracie. Tento úkol splnil Zahraniční dopisovatel bravurně. Hrdina má šarm a neváhá riskovat svůj vlastní život a komfortní zónu, neschází romantické okouzlení, spravedlnost nastoluje rovnováhu sil. A Američan se stává novodobým bohatýrem, neuhýbá a spasí svět. Hlavní postavou svižného špionážního dobrodružství je Johnny Jones alias Huntley Haverstock (sympatický Joel McCrea), americký novinář, sebevědomý a vytrvalý ve svém úsilí. Náhoda ho vrhá do víru životu nebezpečné naléhavosti, orientace se pohotově přizpůsobuje vývoji. Neustoupí se ani o krok a vzorový hrdina je na světě s oslavnou fanfárou, je hoden následování. Hlavní ženskou postavou je Carol Fisher (příjemná Laraine Day), mladá dívka s aktivní účasti mírového poselství světu. Nezbytností je romantické vzplanutí i nedorozumění. Cílem je čistota srdce a morální poselství. Důležitou postavou je Stephen Fisher (dobrý Herbert Marshall), Carolin otec a hlavní tvář organizovaného celosvětového úsilí míru. Národní původ je prokletím, povinnost domovině je nejvyšší hodnotou vlastnímu svědomí navzdory. Výraznou postavou je Scott ffolliott (příjemný George Sanders), americký novinář s výrazným osobním přispěním ke zdaru věci a narovnání řádu světa. A také Van Meer (velmi zajímavý Albert Bassermann), nizozemský ambasador míru. Důležitá informace, schovaná v jeho mozku, se musí podařit získat i za cenu komplikované hry. Z dalších rolí: stálý a opatrný americký novinář v Londýně Stebbins (Robert Benchley), úskočný nájemný vrah ve výslužbě Rowley (Edmund Gwenn), důležitý článek podvratných živlů Krug (Eduardo Ciannelli), po senzaci lačný majitel amerických novin Powers (Harry Davenport), či konzervativně neutrální kapitán záchranné lodi Mohican (Emory Parnell). Zahraniční dopisovatel nepostrádá svižnou akci dobrodružství, romantický kultivovaný šarm, ani jemný nadhled. Patos udeří s velkou parádou k podpoření heroizace amerického muže. Film splnil svůj mobilizační úkol dokonale. ()

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Nic moc. První Hitchcockův hollywoodský výtvor asi nejvíc nasírá svou přepálenou stopáží a velmi rozkolísaným tempem, kde pohledné akční pasáže střídá úmorná konverzační nuda, přitom u Hitchcocka bývají dialogy spíš silnou stránkou, a romantické rozjímání, které bohužel překonává i obvyklý Mistrův způsob slona v porcelánu. Nebýt naopak nadstandardně dobré akce, zejména, co do kamery, dokonalá scéna vraždy s následnou honičkou v dešti a vynikající katastrofický závěr, zřejmě bych se nedostal ani k třem hvězdám. I když kdo ví, bavil mne totiž i téměř bezpáteřní charakter hlavního hrdiny, těžko říci zda to byl záměr. Nicméně protiválečnému filmu přidával zajímavý rozměr bez jinak obvyklé černobílé pachuti jasně definovaného rozdílu mezi zlem a dobrem. Viděno během Season Challenge tour 2015 ()

Galerie (57)

Zajímavosti (19)

  • Producent Walter Wanger pracoval na filme niekoľko rokov. Pôvodne bol príbeh zasadený do španielskej občianskej vojny, ale keďže tá skončila príliš rýchlo, prestala byť táto téma pre divákov atraktívna. Wanger sa ju teda rozhodol zaktualizovať, a tak príbeh stále podľa vývoja politickej situácie v Európe prepisoval. Kým padla posledná klapka, stihol zapojiť do práce až 14 scenáristov. (beso74)
  • Producen James Dent chtěl měnit scénář podle průběžné aktuální situace v Evropě. Alfred Hitchock to ale odmítl. (Terva)
  • Film výrazně překročil původní rozpočet a jeho natáčení trvalo déle, než se předpokládalo. U kritiky i diváků ale poté sklidil úspěch. (ČSFD)

Reklama

Reklama