Režie:
Sofia CoppolaKamera:
Philippe Le SourdHrají:
Colin Farrell, Nicole Kidman, Kirsten Dunst, Elle Fanning, Oona Laurence, Angourie Rice, Addison Riecke, Emma Howard, Wayne PéreVOD (6)
Obsahy(2)
Dusno až k zalknutí. Tak lze nejlépe charakterizovat atmosféru v izolované dívčí internátní škole, kde se znenadání objeví muž. Jediný široko daleko. Za zdmi izolované dívčí školy zuří americká občanská válka, ale její studentky a učitelky probíhající konflikt neberou na vědomí. Dokud nezaklepe na jejich dveře. Těžce zraněného nepřátelského důstojníka Johna McBurneyho (Colin Farrell) se ujmou v aktu křesťanského milosrdenství, aby ho, hned jak se trochu postaví na nohy, vydaly „svým" vojákům jako válečného zajatce. Jenže John si postupně omotá kolem prstu nejen mladičké studentky v čele s krásnou Alicií (Elle Fanning), ale i jejich staropanenskou učitelku Edwinu (Kirsten Dunst) a především ředitelku školy (Nicole Kidman). Ve všech se díky němu probouzejí emoce, které ještě nebo už dlouho nezažily. O to jsou ničivější a nebezpečnější, protože John si neuvědomuje, že se ocitl uprostřed bitvy, která je strašlivější než všechny boje probíhající války. (Cinemart)
(více)Videa (9)
Recenze (210)
Hodinové čekání na vrchol, který za hodinové čekání rozhodně nestojí. Spousta kradmých pohledů, upřímné zvědavosti a potlačovaných emocí totiž odedře černou práci pro gradaci, která mi přišla jak z jiného, podstatně méně povedeného filmu. Odpovědi na otázky, které mě zajímaly nejvíc, zůstaly schované v tichých ženských postavách. Sofia Coppola definitivně ztrácí svoji nezaměnitelnost. ()
Jemnější, senzuálnější a sofistikovanější zpracování románu Thomase Cullina, než jaké v roce 1971 natočil Don Siegel s Clintem Eastwoodem. V původním filmu představovaly zkázu muže žárlivé a pomstychtivé ženy, které nedokázaly potlačit svůj chtíč. Chápu proto rozhodnutí Sofie Coppolové zpracovat stejný námět tak, aby výsledkem nebyl film vyjadřující mužskou paranoiu z ženské hysterie a v němž jsou jižanské krásky definovány výhradně svou sexualitou (nebo její absencí). Coppolová vypustila širší historický kontext a nahradila jej nadčasovým vyprávěním o souboji pohlaví a dívčím dospívání. Podobně jako ve Smrti panen nebo v Marii Antoinettě své hrdinky uzavírá do zlaté klece, která jim poskytuje určité výsady, ale současně jim brání ve svobodném projevení jejich individuálních zájmů. Tato uzavřenost se v Oklamaném projevuje také v ignorování vnějšího světa, odpovídajícím hledisku privilegovaných bílých dívek, které zajímají pouze jejich vlastní potřeby. Oklamaný je přes zdání plochosti a povrchnosti vrstevnatý, podvratný a vtipný film s nejednoznačným vyzněním (více tady). 85% ()
Film, ktorý okrem iného vyjadruje myšlienku, že absencia pravidelnej súlože človeku tlačí na mozog, nemôže dostať priemerné hodnotenie. Ale vážnejšie. Predlohu som nečítal, prvú adaptáciu nevidel, a tak som netušil, akým smerom sa film uberie. A je dobré zistiť, že ma slušne prekvapil jeden zásadný zvrat a dokonca ma prekvapil aj ten záverečný. Možno aj preto, že som odignoroval názov filmu a radšej sa nechal unášať dejom. Určite by sa mal vyzdvihnúť aj krásny vizuál, kde máte pri záberoch exteriérov dojem, že ste sa ocitli v raji. Zdanie však môže klamať. Každopádne tu nejde o nejaký pomer viny či moralizovanie, ale vo svojom jadre o najmä ľudskú prirodzenosť v jej najobnaženejšej podobe. ()
Původní film z roku 1971 není žádný zázrak, ale zpracovaný je přesto o dost lépe. Je podstatně bohatší dějově, z hlediska vykreslení postav a obsahuje i mnohem více napětí, konfliktů mezi postavami a odvážnějšího sexuálního pnutí. I závěr měl lépe zpracovanou pointu. V nové verzi se režisérce především nepodařilo natočit film více z pohledu jeho ženských postav, což byl patrně záměr, a pak přenést do současné doby jeho atmosféru staropanensky prudérního dívčího internátu, v němž se najednou objevilo zakázané pokušení v podobě pohledného muže, kvůli čemuž si diváci snímek zřejmě mylně pletou s černou komedií a reagují na něj smíchem. Příběh je oproti původní filmové verzi plytký a řídký, motivace postav nejsou dostatečně zřetelné a ani to hvězdné obsazení ani zdaleka nekope první ligu. ()
Kvalitně zahrané (Kidman se na tyto role prostě hodí), příjemně natočené (byť některé záběry byly vata jak hrom), krásné prostředí, uvěřitelná atmosféra, ale... Dějově bych rád trochu víc. Neříkám, že se rád nekouknu na snímek bez velkých, či šokujících, zápletek. Na snímek, který bez větších výkyvů běží celou stopáž ve stejné tónině a já jsem na jeho konci i tak spokojený, protože to bylo hezké. I zde by to možná nevadilo, kdyby to celé bylo trochu svižnější, méně očekávatelné. Dlouhé záběry s minimem děje jsou prostě ubíjející. Doufal jsem, že to vše zvrátí závěr u stolu, ale ani to se nestalo a snímek skončil tak, jak asi všichni čekali. ()
Galerie (90)
Zajímavosti (14)
- Režisérka Sofia Coppola sa inšpirovala pri nakrúcaní portrétmi z doby občianskej vojny, a taktiež dievčenskými skupinovými fotografiami, ktoré v 70. rokoch priviedol na svet fotograf z Tennessee, William Eggleston. Inšpiráciu našla tiež v Polanského historickej dráme Tess (1979), horore Misery (1990) a Hitchcockových snímkach, kde sledovala prácu s napätím. Navyše sa nechala počuť, že pôvodný film z roku 1971 ani nevidela a k tomuto sa dostala cez svoju kamarátku a výtvarníčku Anne Ross. (classic)
- Počas nakrúcania mali tvorcovia k dispozícii lektora historickej rekonštrukcie občianskej vojny. Dohliadal na presnosť pri podávaní základnej zdravotnej pomoci tej doby. (classic)
- Práce Thomase Cullinana nebyla nikdy česky přeložena, tedy ani jeho román The Beguiled z roku 1966. (NinadeL)
Reklama