Scénář:
Martin ScorseseKamera:
Jean-Yves EscoffierHudba:
Elmer BernsteinHrají:
Martin Scorsese, Billy Wilder, Arthur Penn, Gregory Peck, George Lucas, Clint Eastwood, Brian De Palma, Francis Ford Coppola, Samuel Fuller, Kathryn Bigelow (více)Recenze (18)
Uff, skoro čtyři hodiny monotónního hlasu a zbytečně dlouhých ukázek z povětšinou neznámých filmů... Pasáže, které se věnovaly známým filamřům (Griffith, Welles, Wilder, Kubrick atd.) mi určitě něco daly, ale většinu ostatních jmen jsem neznal a jinak božský Marty ve mě nedokázal o tyto filmy vzbudit zájem. Obsahově nemůžu dokumentu nic vytknout, ale jednoduše nebavil mě, tohle nebyla výuka ve stylu školy hrou. Elementy Scorseseho nostalgie a vzpomínání na filmy jeho mládí se na mě, jako diváka, nepřenesly. Navíc dokument se věnuje jen filmům do doby než sám Scorsese začal točit a já se paradoxně těšil, že bude také trochu hodnotit své kolegy (což on přesně přiznal, že nedokáže, resp. nechce). 6/10 ()
Pokud si nechcete nechat ujít toto komplexní Scorseseho nahlédnutí do historie (amerického) filmu a nemáte nakoukáno, spoilerům se nevyhnete. Pokud nakoukáno máte... spoilerům se nevyhnete, protože Marty často loví z rukávu perly, o kterých jste nejspíš v životě neslyšeli. Do Průvodce americkým filmem jsem se kvůli jeho délce dokopával několik let a když jsem ho teď konečně viděl, paradoxně se mi zdál příliš krátký. Chápu, že Scorsese nechtěl, aby tenhle dokument sloužil jako nezáživný průvodce od A do Z (protože všechny skvělé filmy respektive filmy, kterými byl slavný filmař ovlivněn, jednoduše vyjmenovat nelze), nýbrž se spíš snažil vybrat to nejlepší a na tom demonstrovat vývoj kinematografie, tehdejší filmová témata a problémy, se kterými se museli filmaři často potýkat, ale přesto by mu aspoň dvojnásobná stopáž neuškodila. To je tedy nakonec asi jediný důvod, proč nedávám hodnocení nejvyšší. ()
Marty mluví o svých oblíbených filmech a mluví se zanícením a nadšením sobě vlastním. I ta struktura se mi líbí, je Američan a vyrůstal na amerických žánrovkách (převážně) které se v době jeho mládí rekrutovali z gangsterky, muzikálu a westernu (možná je škoda, že právě ten nikdy netočil). Čili je logické kolik času jim věnuje. Je hezké, že se zastaví u šedesátek a své souputníky už nehodnotí (i když ty čtyři hoďky jsou pořád málo). Nicméně podnětů zůstává hodně a já rozhodně doplním to neviděné od Minnelliho, Tourneura, možná Sirka. ()
I když dávno milujete film a je pro vás něčím důležitým, s Martinem Scorsesem si tuhle lásku můžete uvědomit naplno. Věnuje se filmu od jeho počátků až do 60. let a dělá tak se skutečnou láskou, která se přenese i na vás. Filmy si podobnou pozornost zaslouží, protože je to něco, co nás ovlivňuje, co nás provází, co nás vysvětluje. A Martin Scorsese to podává cestou, která je úchvatná. ()
Scorsese má úžasné charisma a jeho poučenému, humorem proloženému povídání o filmech bych dokázal naslouchat dalších pár hodin. Během svého výletu do dějin americké kinematografie zmiňuje všeobecně profláknuté tituly spíše sporadicky a mnohem více prostoru věnuje filmařům méně známým, ale srovnatelně významným (část z nich trefně nazývá „smugglers“ – pašeráci). Jde tedy o velice poutavé povídání (a podívání) i pro ty, kteří si myslí, že o filmech již něco vědí. 90% ()
Galerie (5)
Photo © arte EDITION/absolut MEDIEN
Reklama