Reklama

Reklama

Lev v zimě

(TV film)
  • USA The Lion in Winter (více)

Obsahy(1)

Dvoudílné historické drama natočené podle divadelní hry Jamese Goldmana. Píše se rok 1183 a v rodině anglického krále Jindřicha II. to doslova vře. Jeho žena královna Eleonora je zavřena ve věži, protože se ho už několikrát pokusila sesadiť z trůnu. Politická situace však není jednoduchá a země potřebuje silného vůdce. I oproti omezeným možnostem plánuje královu demisi a výměnu druhého preferovaného syna Richarda za krále. Jindřich má však jiné plány a zdá se, že i jeho další synové. Blíži se zima a situace se vyostřuje. Začíná nemilosrdná rodinná válka o trůn, kterou vyhraje ten nejsilnější a nejschopnější... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (29)

salahadin 

všechny recenze uživatele

Hudba Richarda Hartleye je velmi příjemná a pěkně pseudogotická. Scénář asi zabral hodně popsaných stránek, film je sice plný dobrých hereckých výkonů, ale co naplat, když se v něm jen mluví, intrikuje přesně podle stejného vzorce, který se nemění, kdyby několik jinak zbytečných dialogů vystřihli, mohlo to být lepší. Takhle je doba - středověk - jen vedlejší činitel. Hlavní slovo mají dialogy a neustálé dohadování, což začne být zdlouhavé. Škoda toho, protože napodruhé už se to dokoukat nedá! ()

Jinny 

všechny recenze uživatele

"Bože, jaká to chamtivá trojice: král, král, král!" Jindřich a Eleonora, co se mají pořád svým způsobem rádi, jejich povedení synové a směšné sobectví všech v boji o moc. Dialogy jsou geniální ("Národ bude v šoku, až se dozví, že naše manželství bylo bezdětné."), díky kterým ale Lev v zimě často působí až moc ukecaně a příliš čpí divadelní předlohou. Opět se ovšem ptám, kam mizí naše peníze v ČT. Do Poslední sezóny? Podobným způsobem by totiž šel zpracovat "bigamista" Přemysl Otakar I. a jeho dvě manželky, to by bylo taky panečku drama. ()

Reklama

Faidra 

všechny recenze uživatele

Znovu je na místě se zamyslet nad tím, jak je možné, že jinde televizní tvorba s klidem zastíní tu filmovou, a u nás občas člověk mívá pocit, že všechny náklady na díla naší TV by se mohly hodit do chřtánu Molochovi a vyšlo by to nastejno. Předesílám, že neznám verzi s O´Toolem a Hepburnovou, i když vzhledem k reputaci těchto herců věřím, že se jednalo o záležitost, která člověku nevypadne do druhého dne z hlavy. Ale jen s obtížemi si umím představit, že by něco mohlo zastínit tuhle verzi. A to v rámci celého historicko-dramatického žánru, nejen tohoto tématu. Obvyklá slabina - scénář - nám podává obraz událostí v živých barvách a nesklouzává k obvyklému patosu, typickému pro historické filmy stejně jako pro psa štěkání. Jazyk a obraty jsou neuvěřitelně živé a oživují i postavy samotné, které pro nás rázem přestávají být polobájnými postavami z dob zašlé slávy. Protože to byli lidé stejně jako my a 12. století mělo, přiznejme si to, do nějaké slávy daleko. Atmosféra by samozřejmě byla ničím bez herců, kteří do jednoho odvedli na svých postavách skvělou práci a Jonathan Rhys-Meyers vytvořil další ze svých bravurních úlisně androgynních kreací. Nikdo z nich ale nemůže zastínit ústřední dvojici. Patrick Stewart coby král s mocí, které se mohl rovnat málokdo v Evropě té doby, ale současně unavený, stárnoucí a roztrpčený muž, který září na politickém poli, ale prohrává na tom osobním, dává zapomenout na své dokonalé a poněkud odosobněné Picardy a Xaviery, Glenn Closeová je jako Eleanor, která s lety a prohrami neztrácí nic ze svého šarmu a pohotovosti, ale její slabina tkví v jejích vlastních citech, o kterých je přesvědčená, že dávno zahynuly, strhující, pochopitelná a děsivá současně. A jako v životě necítíme na konci ani zvláštní triumf, ani zdrcující porážku, jen posmutnělou smířlivost s faktem, že i na nejsilnějšího lva čeká jeho zima. A mnohdy nejvíc mrazí nepochopení a nesváry s těmi, kdo by měli být člověku nejbližší. Pokud jste si někdy třeba jen na okamžik mysleli o své rodině, že je děsná, pravděpodobně se jí po dvouapůlhodinovém pobytu s králem, královnou a jejich třemi potomky půjdete omluvit. A doufat, že něco podobného nepotká jednoho dne vás a vaše blízké. ()

Morholt 

všechny recenze uživatele

Původní verze patří vůbec k mým nejoblíbenějším filmům, takže do remaku jsem šel s despektem a to hodně silným. Ale zažil jsem obrovské překvapení. Končalovskij nechal všechny dialogy i scény prakticky nezměněné a dokonce dodržel takový detail, jako že mužské party hrají britští herci, zatímco královnu Eleanor Američanka. A právě ve výběru herců měl neskutečně šťastnou ruku. A troufám si říct, že v některých partech méně známí herci své slavnější kolegy přehráli. Konkrétně Andrew Howard a Jonathan Rhys Meyers v rolích Richarda I. resp. Filipa II. Augusta a i slavná závěsová scéna tady vyzněla lépe pro remake. Líbilo se mi i jiskření mezi Patrickem Stewartem (Jindřich II.) a Glenn Close (Eleanora) a zálibně jsem s díval i na Julii Vysockaju. Kvalit originálu tohle zpracování nedosahuje, protože Peter O'Toole je s rolí Jindřicha II. srostlý a Eleanora Akvitánská bude mít navždy podobu Katherin Hepburn, ale i tak se budu určitě ke Končalovskému často vracet. 90% ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Kašlu na nějakou historickou přesnost, výprava je mi naprosto ukradená, původní verzi jsem neviděl a je mi to jedno, protože takováhle exhibice pro dva výjimečné herce nemůže být hned tak něčím zastíněna. Milující se, nenávidějící se, neustále intrikující a duchy minulosti i budoucnosti pronásledované ústřední duo je naprosto famózní. Tolik proměn od pólu k pólu v tak rychlém sledu jsem snad ještě neviděl. Standing ovations také pro režiséra, jenž neodolal a do role spanilé francouzské princezny obsadil svou neméně spanilou choť Julii a ve výsledku pro celý film plně využitých 80%. ()

Galerie (17)

Zajímavosti (4)

  • Eleanor (Glenn Close) v jednej scénke spomína syfilis. Termín syfilis však v Anglicku roku 1183 ešte nepoznali. Ten bol zavedený až roku 1530, kedy túto chorobu objavil a pomenoval Hieronymus Fracastorius. (misterz)
  • Kráľ Henry II. (Patrick Stewart) v jednej scénke rozbije ľad v miske, aby sa mohol umyť. Miestnosť je pritom dostatočne teplá na to, aby sa ľad nevytvoril, keďže nikomu nevychádza para z úst. (misterz)

Reklama

Reklama