Režie:
Jiří MádlScénář:
Jiří MádlKamera:
Martin ŽiaranHudba:
René RyparHrají:
Alois Švehlík, Lukáš Duy Anh Tran, Mary Bartalos, Vojtěch Dyk, Adrian Jastraban, David Švehlík, Radek Zima, Miroslav Táborský, Pham Viet Do, Anh Phu Nguyen (více)Obsahy(1)
Profesor Rypar (Alois Švehlík) poskytne dočasné útočiště Songovi (Duy Anh Tran), mladému Vietnamci, jehož našel ukrytého na střeše svého domu. Mohou však dva takto odlišní lidé vůbec sdílet jeden prostor, aby z toho nebyla katastrofa? Pomůže jim v tom jejich drzý plán? Soužití nevraživého pána, rozzlobeného na celý svět, který mu neuchopitelně uniká a mladíka, který hledá východisko ze zoufalé situace v neznámém městě, přináší mnoho třecích ploch, tragikomických situací, ale i překvapivých nápadů a řešení. Každý z nás totiž potřebuje, aby jej někdo potřeboval. A Song potřebuje kromě teplého oblečení a střechy na hlavou někoho, kdo mu bude důvěřovat. Lze však důvěřovat neznámému klukovi? Profesor Rypar se o to pokusí i za cenu, že musí sem tam slevit ze svých zásad a jeho střecha se musí trochu rozšířit. Ale dokáže Song tuto důvěru skutečně oplatit? (Falcon)
(více)Videa (1)
Recenze (378)
Když jsem před 8 lety viděl Mádlův film Pojedeme k moři (2014), tak jsem si říkal, že budu zvědavý na příští Mádlův film. Po zhlédnutí filmu Na střeše (2019), opět musím konstatovat, že je podle mě Jiří Mádl mnohem lepší režisér než herec. Námět zmíněného filmu je neotřelý a herecké výkony hlavních představitelů jsou přesvědčivé. Děj filmu nešetří překvapeními a dějovými zvraty. Líbila se mi i kamera. Jediné, co ve filmu dost dobře nechápu, je přítomnost čůracích scén. Osobně si myslím, že by se film obešel i bez nich. ()
Citlivě, jemnohumorně, tematicky vrstevnatě rozebrané dvě odlišně postavy a jejich přátelské zbližování. Mádl umí o lidech všech věkových kategorií vyprávět jako životem ošlehaný filmařský matador. Výborný Švehlík a potěšující absence product placementu na místech, kde mohl být. Jen nečekejte emocionální K.O. závěr, který udělal Pojedme k moři nezapomenutelným filmem. Na střeše divácké očekávání v druhé polovině spíše (úmyslně a umně) dekonstruuje. ()
Velmi milý film. Takový ten typ filmu, co vám strašně udělá dobře. Sbližování dvou naprosto odlišných typů lidí bylo ke konci možná až trochu moc ujeté (Vezmeš si mě?), ale jinak je to typický Mádl. Prostě obyčejně neobyčejné vyprávění, ve kterém naprosto herecky dominuje veterán Alois Švehlík, ale jeho vietnamský kolega se rozhodně nepodřizuje, ba naopak. Úspěšně sekunduje. Já se tomu dneska podřídil, a filmu napálim slabších pět. 88% ()
║Rozpočet $-miliónov║Tržby Celosvetovo $74,000▐ Mádl sa teda pochlapil a dosť prekvapil, predviedol sa ako keby bol starý režisérsky harcovník. Nech ostane za kameru tam mu to svedčí. Tam sa teda dokáže šikovno predať. Nápaditá melodráma, stret dvoch kultúr, jazykovej bariéry, kde vzniká zaslúžene príjemný pohodoví humor a herecky moc pútavé. /videl v kine: 65%/ ()
Po Mádlovom režijnom debute, ktorý mi dokonale sadol som sa nedočkavo tešil na jeho ďalší film. No a Na streche je pre mňa sklamaním. Nielenže mi zápletka pripadá oveľa fádnejšia a vlastne na nej nevidím nič dostatočne zaujímavé, ale aj režijne mi to pripadalo oveľa horšie. V rozhovoroch mi často chýbala hudba, ktorá by im dodala atmosféru. Takto boli v rozhovoroch často trápne pauzy behom, ktoré som mal chuť pretočiť. Najväčšou slabinou filmu je ale predstaviteľ Vietnamského chlapca Duy Anh Tran, ktorého herecký prejav je založený len na snahe vykoktať nejaké české slovo so smiešnym Vietnamským dialektom. Vďaka tomu vôbec nefunguje chémia medzi ním a Švehlíkom. Je to len one man show pána herca Švehlíka, ktorý ma charizmu aj keby čítal telefónny zoznam. Lenže bez opory adekvátneho spoluhráča ani Švehlík nestačí na to, aby utiahol film. Ani ostatné epizódne postavy nie sú dostatočne zaujímavé, aby ich epizódky bavili. Je to fakt veľká škoda. Aj keby vzťah ústrednej dvojky fungoval, tak som nenašiel nejakú poriadnu pointu v celom tom príbehu. Obidve postavy si vzájomne trochu pomôžu, ale nič extra objavné sa tu nerieši. Odbúranie pár predsudkov voči Vietnamcom mi nestačí. Pobavilo ma snáď len originálne vyriešenie toho ako legálne zabezpečiť, že ten Vietnamec mohol v CZ ostať. To sa Mádlovi podarilo. Takže výsledok je na české pomery nadpriemerný, ale v celosvetovom merítku je to len tuctový priemer na jedno pozretie. Dúfam, že ďalším filmom Mádl znova dokáže, že je talentovaný režisér a jeho prvotina nebola tak skvelá len vďaka obrovskému šťastiu pri výbere detských predstaviteľov. 5/10. ()
Galerie (29)
Zajímavosti (22)
- V námětu filmu lze najít podobnost s filmem Gran Torino (2008). Oba filmy obsahují prvek sblížení starého zatrpklého muže s mladým asijským chlapcem a následné ovlivnění jejich životů. (Terminer)
- Hlavní herec Duy Anh Tran umí perfektně česky, ale pro účely filmu se musel naučit mluvit s cizím přízvukem. (nicholasdol)
- Nejnáročnější bylo natáčení na střeše. Na scény na okraji střechy měli herci profesionální zajištění – kaskadéry a dvojníka pro Aloise Švehlíka. (Zdroj: KVIFF)
Reklama