Režie:
Dušan HanákScénář:
Dušan DušekHudba:
Miroslav KořínekHrají:
Roman Kłosowski, Iva Janžurová, Milan Jelič, Milada Ježková, Václav Babka, Eszter Czakániová, Ľudovít Reiter, Marie Motlová, Juraj Nvota, Eva Vidlařová (více)Obsahy(1)
Trpká odysea tří bytostí, ztracených mezi balíky železniční přepravy. Starý mládenec Pišta pracuje jako přepravce v železničním poštovním vagónu. Hlavně však s pomocí alkoholu přemáhá handicap malé postavy a nehezkého vzhledu. Rád by jakoukoli ženu, ale opravdu se mu líbí jenom uvadající Viera z překládky. Jenže té se líbí Pištův kolega, „světák“ Vinco. Pišta proto nemá nic a nikoho, jen starou senilní matku, která ho někdy nepoznává. Ovšem nezůstane to tak navždy... Slovenský režisér Dušan Hanák je filmovému publiku známý jako citlivý pozorovatel lidských dramat v oblastech, kam se jiní filmaři příliš nevydávají. Připomeňme například strhující dokument o opuštěných starých lidech Obrazy starého sveta (1972), či pohled do romské komunity na Slovensku Ružové sny (1976). Drama Ja milujem, ty miluješ vzniklo v roce 1980, avšak kvůli absurdnímu ideologickému zákazu se do kin dostalo až o devět let později, pět měsíců před pádem komunistického režimu. Jako nešťastně zamilovanou Vieru uvidí diváci českou herečku Ivu Janžurovou v jedné z jejích nejlepších hereckých kreací. Pištu ztvárnil polský herec a divadelní režisér Roman Klosowski, Vinca představuje jugoslávský scenárista a režisér Milan Jelić. Film byl oceněn mj. Stříbrným medvědem za režii a zvláštním uznáním poroty FIPRESCI na 39. MFF v Berlíně 1989. (Česká televize)
(více)Recenze (60)
No v prvom rade by som určite film neškatuľkoval do romantickej drámy, ale zas ide o uhol pohľadu, z ktorého sa na film pozeráte. V dramatickom ponímaní ide o veľmi jednoduchú a zároveň hlbokú analýzu človeka a jeho vzťah k svojmu životu. Nevlastné prelínanie so satirickým a trpkým nahliadnutím do pestrého života prostého a jednoduchého slovenského človeka a okrajovo možno aj celej spoločnosti, ale Hanák už túto tému pekne odsekol a nechal na divákovi utvoriť si vlastný názor. Musel však predpokladať aj rozdielne názory, ktoré po filme určite nezasiahli len mňa. Ale dej a príbeh bol na svoju podstatu dokonale stráviteľný a každú minútu zasycoval rovnomernými kúskami až do konca. 80%. ()
Nějak nejsem schopná pochopit, proč byl tenhle film vlastně zakázaný. Ale rovnou říkám, že ten, kdo takové rozhodnutí vydal, musel být s největší pravděpodobností idiot a k tomu ještě naprosto omezený ignorant. Vždyť je to film o obyčejných lidech, kteří se protloukají životem jak se dá a snaží se vypořádat s tím, co jim život přináší. To bylo poprvé a já doufám, že snad i naposled, co jsem Věru Bílou viděla ve filmu. ()
Na slovenské pomery nevídane dramaturgicky vedené, suverénny prístup a náhľad svetom psychológie vidieka, ktorý nevedno exaktne pochopiť a stráca pôdu pod nohami. Hanák zocelil istú predpokladanú typológiu očakávaných stereotypov a prináležil k nim všetok opak toho, čo je pre poetiku malomeštiactva prívetivé, servilné a poľutovaniahodné. Taký Tajovského nekompromisný rukopis s lyrickou bezútešnosťou postavy Pištu, ktorá bola viacej predostrená a viacej sústredená a opisujúca perifériu spoločnosti. Pišta je dôsledkom spoločnosti a doby, v ktorej žije. Je hybnou silou toho sveta a tým pádom nemá páky na to, aby šiel šťastiu naproti. ()
Z pěti celovečerních Hanákových hraných filmů Ja milujem, ty miluješ poněkud vybočuje. Už je pryč nová vlna z 322, stejně tak je passé semidokumentární přístup z Růžových snů. A ryze ženská téma Tiché radosti a Súkromných životů měla teprve přijít. Pouze zájem o člověka zůstal. ()
Veľmi sebavedomo pôsobiaci náhľad do života bežných (rozumej nie extra krásnych) ľudí v realite života. Zámerne nehovorím na Slovensku, pretože Ja milujem, ty miluješ je proste film pre všetkých a všade. Mal by osloviť všetky vrstvy obyvateľstva od snobských intelektuálov po rovnako jednoduchých ľudí, akí vystupujú vo filme. Tí sa tu môžu veľmi ľahko nájsť. Ale možno aj tí intelektuáli, ktorým rovnako Pištove problémy môžu veľa hovoriť. Taký pekný slovenský film s vkusným a vtipným humorom, sympatickými postavičkami (v akomkoľvek zmysle slova) a najmä bez zbytočného poetizovania a figúrkárčenia, tak typického pre mnohé ďalšie zľudovelé československé filmy druhej polovice 20. storočia. Najväčšia devíza oproti väčšine konkurencie je tak úprimnosť Hanákovho filmu. ()
Galerie (3)
Photo © Slovenský filmový ústav
Zajímavosti (13)
- Natáčalo sa v lokalitách Borský Peter, Bratislava, Limbach, Šaštín - Stráže a Veľké Leváre. (Raccoon.city)
- Film vznikal v nervóznom období príprav 60. výročia založenia komunistickej strany. Jeden z funkcionárov sa opýtal pomocného režiséra filmu: "Čo urobíme s tým Hanákom, keď znovu nakrúti trezorový film?" Ale väčšina hercov tak nepremýšľala. Bolo to obdobie plné paradoxov, takže na druhej strane si ľudia vážili prácu s niekým, kto mal filmy v trezore, pretože nechcel klamať. (Raccoon.city)
- Po zakázaní filmu pozvali profesora estetiky z Ukrajiny, ktorý na seminári v červenej premietacej sále vysvetľoval, že vo filme sú škaredé kuchyne. (Raccoon.city)
Reklama