Režie:
Martin KoolhovenScénář:
Martin KoolhovenKamera:
Rogier StoffersHudba:
Tom HolkenborgHrají:
Dakota Fanning, Guy Pearce, Emilia Jones, Kit Harington, Ivy George, Carice van Houten, Jack Hollington, Paul Anderson, Jack Roth, Carla Juri, Dan van Husen (více)Obsahy(1)
Brimstone je epický thriller z dob starého Západu. Je příběhem ženy vzdorující své minulosti, která se jí neustále připomíná. Liz (Dakota Fanning) je mladá žena, která žije spolu s manželem a dvěma dětmi. Je porodní asistentkou a komunikuje prostřednictvím znakové řeči. Její vztah se čtyřletou dcerou by mohl být lepší, ale celkově se Liz cítí ve svém životě spokojeně. Když však poprvé uvidí v kostele nového reverenda (Guy Pearce), Liz ihned ví, že ona a její rodina jsou v nebezpečí. Postupně se reverend snaží vzít Liz všechno, co miluje. Do jejího života se vrací minulost, na kterou se snažila zapomenout... (mac000)
(více)Videa (5)
Recenze (419)
To, co měl rozhodnout Bůh, udělala němá porodní bába. Nejen tím poštvala proti své rodině reverenda kázajícího trest pro všechny hříšníky. Sic dojel do města teprve nedávno, ona záhy rozpoznala jeho krutou duši. Moc dobře totiž věděla, co zlého v sobě nosí. Zdaleka totiž nešlo o jejich první setkání. Bohužel. Záhy přijde na řadu hornické městečko, kde se pánové dočkávají (prý zaslouženého) rozptýlení, a divákovi začne leccos docházet. Aby mu to tvůrci v dalším dějství zase rozvrátili. Tahle deprese má nakonec čtyři kapitoly. Holandský režisér Martin Koolhoven představuje syrovou vizi moderně pojatého westernu s výraznou dávkou brutality, možná lehce připomíná kousky Paula Verhoevena, když ještě natáčel ve své domovině. Tvůrci si všímají postavení žen, otírají se o náboženský fanatismus, hodně vsázejí na atmosféru a zejména postavy. V každé epizodě sledujeme, jak je Dakota Fanning (potažmo nesmírně talentovaná a toho času čtrnáctiletá Emilia Jones) skvělá herečka a démonický Guy Pearce skvostným záporákem. Divím se, že tenhle Australan ještě nemá na polici nějakou prestižní cenu. Tvůrci s námi manipulují, nabízejí řadu motivů a nápaditých scén (ač místy jen černobílých), až se divák musí radovat. Samozřejmě je diskutabilní množství násilí, nicméně vyloženě samoúčelným bych ho nenazýval. Koolhoven si získal sakra respekt. ()
SPOILERY:Podobně jako The Witch má i Brimstone všechny vnější znaky Velkého Filmu, v němž o Něco jde a který se snaží Něco říct: pomalé tempo, uměřené, ale vizuálně působivé snímání, dokonce i nelineární vyprávění, které podtrhuje zdánlivou přítomnost Myšlenky, přestože ve skutečnosti slouží spíš k zakrytí těžce lineárního příběhu a jinak neospravedlnitelné vaty. A stejně jako The Witch je i tohle obyčejná, byť make-upem Umění napatlaná žánrovka postavená čistě na ději, respektive na typickém, do omrzení omílaném vakuovaném prdu o Silné Emancipované Ženě ™, s níž nejprve vyjebával život v tradiční podobě Incestních Patriarchálních Pořádků ™, a po něm duch (asi). A jelikož duch nebyl před spálením nejdřív náležitě supernaturálně nasolen, bude strašit i další pokolení Silných Emancipovaných Žen ™, pokud se tyto nebudou chovat jako Silné Emancipované Ženy ™. Asi. Holt na opravdovou dekonstrukci americko-křesťanského mýtu po vzoru Až na krev, která by nejela na povšechně základním nastavení, si asi ještě musím počkat. ()
Kdyby nebyla řeč o tom, že se jedná o western, tak bych si myslel, že nizozemský režisér položil základy příběhu někde pod Alpami. Prostředí k němu totiž vysloveně vybízí. Nicméně dobře…považujme Brimstone za western. Western, který natočil nizozemský režisér za podpory různých evropských fondů a s americkými herci, kteří zde předvedli svoje absolutní maximum. Guy Pearce je tu například naprosto ultimátní hnusák, u kterého jste první půl hodinu zamyšlení, aby Vám z něj zbytek filmu bylo na blití. No u Dakoty Fanning je pro změnu vidět, jak herecky neuvěřitelně dospěla, protože částečně němou roli tady zvládla naprosto úžasně. I netypické vyprávění rozdělené na kapitoly dává smysl a to i přesto, že není úplně lineární. Brimstone je tak hodně originální, hodně nekompromisní a dost drsný film, který se tváří jako western, ale spíš bych ho přirovnal k syrovému evropskému historickému dramatu s netypickým obsazením a s nádechem amerického prostředí. ()
Spoilery! Divák je nemilosrdně vhozen do děje, kde může více než první kapitolu pouze spekulovat, na co se vlastně kouká a sestavovat si v hlavě vlastní teorie a souvislosti. Pravděpodobně proto, mě zpočátku snímek totálně nebavil. Všechno do sebe zapadlo až koncem druhé kapitoly. Je dobré, že takhle dlouhý film měl vzestupnou kvalitu, i když stoupala jen velmi umírněně. Kdyby tomu bylo naopak, tak bych u snímku asi pošel. Zážitek mi nabourávala hlavní hrdinka, jejíž postava mě po celou stopáž ve všech zachycených fázích jejího života neskutečně iritovala. V situaci, kdy se celý snímek točí právě kolem ní, je tento fakt značně znepokojující. Nejvíce se mi líbila předposlední kapitola, kdy na chvíli opustili závěrečnou mlatu o trůny Kit Harington a Carice van Houten. Oba zde byli vynikající a jejich účast mě velmi potěšila a vlastně byla jedním z hlavních důvodů, proč jsem se rozhodl tento film vidět. U Carice mi malinko vadilo, že byla nastajlovaná do role upjaté křesťanské asexuálky a kromě občasných hrátek s bičíkem neměla moc příležitostí odhalit své ženské přednosti. Nevadilo to jen mně, nýbrž i chudákovi reverendovi, který byl nedostatečným přísunem sexu z její strany dohnán až k tomu, že se musel přetransformovat na incestního pedofila, což se zase naopak nelíbilo jeho dcerce, a proto se rozhodla, že v sobě bude místo jednoho šulínka mívat hned několik různých šulínků denně a rozhodla se vykonávat nejstarší zaměstnání světa, které je dodnes populární a spousta žen ho vykonává dokonce i jako koníček a mnohdy i zadarmo. Film skvěle funguje v jednotlivých momentech, které velmi hezky rozseknou do té doby často uspávající atmosféru. Bohužel, díky brutálně dlouhé stopáži je tam těch nezáživných momentů prostě příliš. Znovu podotýkám, že trvalo fakt dlouho, než se snímek trošku rozjel a začal mě alespoň malinko bavit. ()
Film na feministickou objednávku, kde si přijdou na své i masochisté a pedofilové. V rámci genderu je nám tu vysvětleno, že chlapi jsou zvrácená sadistická hovada, či nejméně idioti a ti nejlepší z mužů jsou jen totálně neschopní. Nejhovadovitější hovada jsou pochopitelně duchovní. Naopak ženy jsou dokonalá stvoření, plná lásky, obětavosti, odvahy, také pracovité a na muže vydělávající. A nejdokonalejší z těchto žen se nalézají (také zcela pochopitelně ) v bordelu. Svět se v prdel obrací a to za halasného potlesku. ()
Galerie (98)
Zajímavosti (17)
- Herci Kit Harington (Samuel) a Carice van Houten (Anna) sa objavili tiež v populárnom seriáli Game of Thrones (natáčaný od 2011). (ČSFD)
- Podľa vyjadrenia samotného režiséra Martina Koolhovena, tomuto projektu venoval 7 rokov života. (beso74)
Reklama