Reklama

Reklama

Most špiónů

  • USA Bridge of Spies (více)
Trailer 1
USA / Německo / Indie, 2015, 142 min (Alternativní 136 min)

Hudba:

Thomas Newman

Hrají:

Mark Rylance, Domenick Lombardozzi, Victor Verhaeghe, Brian Hutchison, Tom Hanks, Joshua Harto, Henny Russell, Alan Alda, John Rue, Billy Magnussen, Amy Ryan (více)
(další profese)

Svět po obou stranách železné opony se propadá do šílené paranoie. Uplynulo už více než deset let od porážky nacistického Německa a lidstvo teď ohrožuje studená válka, napětí mezi USA a SSSR je téměř hmatatelné. Když v roce 1957 FBI zatkne Rudolfa Abela (Mark Rylance), sovětského špióna žijícího v New Yorku, strach a mocenská nedůvěra se ještě více vystupňují. Abel se ve skutečnosti jmenuje Viljam Genrichovič Fišer, řídil síť agentů a do Moskvy důmyslným způsobem odesílal kódované zprávy, i proto vyšetřování do dějin vstoupilo jako „Případ dutého nikláku". Americká vláda osloví Jamese Donovana (Tom Hanks), uznávaného právníka z Brooklynu, aby se chopil Abelovy obhajoby. Přes počáteční obavy jeho i rodiny a odmítání tak nepopulární kauzy se Donovan nakonec rozhodne Abela zastupovat. Chce zajistit, aby byl podroben spravedlivému soudu. Během příprav na obhajobu se mezi oběma muži začne vytvářet pouto, které je založené na vzájemném respektu. Donovan obdivuje Abelovu sílu a loajálnost. Před soudem přednese vášnivou obhajobou, aby ho uchránil před trestem smrti. Abel je v říjnu 1957 odsouzen na čtyřicet pět let vězení. O tři roky později je nad sovětským vzdušným prostorem sestřelen americký průzkumný letoun U-2 a jeho pilot Francis Gary Powers (Austin Stowell) je zajat a odsouzen k deseti letům vězení. CIA se obává, že Powers bude krutými výslechy a tvrdými vězeňskými podmínkami přinucen k odhalení přísně tajných informací. CIA proto osloví Donovana a přesvědčí jej, aby se stal členem záchranné mise. Donovan se vydává do Berlína, kde má za úkol vyjednat výměnu Abela a Powerse. Nedlouho po svém příjezdu se dozví i o americkém studentovi, který byl zatčen ve východním Berlíně. Navzdory pokynům CIA soustředit se pouze na sestřeleného pilota, Donovan se rozhodne vyjednat propuštění obou – pilota i studenta, protože odmítá v této zemi kohokoliv opustit. Velká hra začíná ... (Cinemart)

(více)

Videa (14)

Trailer 1

Recenze (961)

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Víc logiky a motivace už tomu příběhu v zájmu zjednodušení a schematičnosti ubrat nešlo, pak už by z toho zbylo jen rozhýbané leporelo. Nepotřebuju nutně, aby pokaždé někdo natočil Tinker Tailor Soldier Spy, ale k takhle extrémně zplacatělým, zploštělým, dějově až komicky zešišatělým bijákům, kde se hmatatelně především s kalkulačkou a lakmusem mentální aktivity předposraně hlídalo, aby složitost zápletky ani na okamžik neunavila platící diváky s mozkovou kapacitou a soustředěností letitých konzumentů televizní reklamy, nedovedu cítit mnoho respektu. A ani po jiných stránkách to nebylo ohromující, vizuálně šlo o úspornou přehlídku dobových rekvizit, a scénáristicky z toho vyšlo smutně vyčpělé melodrama střižené podle příliš mnohokrát ohraného mustru. V roce 2015 mi takovýhle film připadá jako selhání ze všech úhlů pohledu. ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Limonádový Steven, aneb řemeslná jistota. Ale ani ta nedovede zapřít fakt, že Spielberg vykrádá sám sebe, a i když by strašně chtěl vyprávět o silných myšlenkách, vychází mu z toho pořád kýč překračující jeho „self-genre“ mantinely. Skvěle se na to kouká, asi tomu i pár konzervativců, kteří jakoby vystoupí ze své konformní zóny, rozdá pár cen, ale druhý den si pamatuju jenom čistý chlad. V některých dialozích doslova trčí fakt, že Coeni by si to sami rádi dali s mnohem větší mírou cynismu. ()

Reklama

Pepinec 

všechny recenze uživatele

Dosažení statutu staromila ještě před třicítkou nepovažuju zrovna za úspěch na medaili, ale když mně se prostě ta Štefanova stará filmařina tak moc líbí! Jeho rukopis si nespletete, a to mě na něm baví. Někdo by zase remcal, že opakuje furt to samé dokolečka, to je možná pravda, ale když někdo opakuje dokolečka výborné věci, tak ať proboha nikdy nepřestává. Kolikrát to ještě budu muset říkat...? No nic, film jako víno. Na Spílberga je spoleh, pokud teda netočí válečnou vřavu z pohledu oře a podobné koniny. ()

H34D 

všechny recenze uživatele

Poctivě vystavěný hollywoodský a de facto rodinný film vedený cílevědomou Speilbergovou taktovkou. Dějová linie obsahuje spoustu událostí, z kterých se vzhledem k omezenému prostoru dozvídáme jen to podstatné a v příjemně svižném tempu. Poté kvalitní první polovina rozvolní a nastoupí trocha Spielbergovské naivity a předvídatelnosti. Katarze v poslední minutě je překvapivě silná... 8/10 ()

TheDarKnig 

všechny recenze uživatele

Spielberg ve vrcholné formě. Tak jak to umí nejlépe - vyprávějící silný příběh, který dokáže rezonovat v téměř každém divákovi. Precizně natočené, excelentně zahrané, vzletně ozvučené (Newman standardně výborný, doplňuje přesně každou scénu, někdy komorní, někdy skoro hrdinský). V ději neexistuje ani jedno zaváhání, dramatičnost a gradace jednotlivých scén je na nejvyšší úrovni. Nečekejte ale další špionskou hru na kočku a myš jako to bylo předvedené v Mnichově. Ten byl přece jenom mnohem závažněji podaný a od toho se odvíjela i jeho tvrdost a menší přístupnost. Toto je naopak sice příběh z vrcholu studené války, jak je nám předáno hned úvodním textem, ale tu se chce poukázat hlavně na dobro v lidech, ne zlo. No a pak je tu taky ten fakt, že je to schválně celé velmi uvolněné a líbivé, přitom to ale neztrácí ze zřetele zachování dostatečného množství autenticity a dokonce to přes jistou přítomnost amerikanismu a patosu, protože Spielberg zůstane Spielbergem, po celou dobu zůstává nestranné. Film tak dokáže uvěřitelně vykreslit atmosféru a paranoii americké společnosti, která vedla mnohé lidi až k demokracii popírajícím postupům a k zaslepené nenávisti, s čímž po celou dobu bojuje postava Toma Hankse, stojící pevně na základech Ameriky v Ústavě a nehodlající dělat žádné kompromisy. Stejně tak je i postava Rudolfa Abela, nenáviděného sovětského špióna, ztvárněná velmi civilně a přesto díky výkonu Marka Rylance výrazně, znovu s důrazem na kladné rysy postavy, jeho loajálnost a taky přátelství s Donovanem. Svět je na pokraji 3SV, v Berlíně se staví zeď a všudypřítomné napětí se odráží v amerických školách, kde pouštějí dětem zajímavé instruktáže a přesto dokáže Spielberg s citem poukazovat na to, že nejdůležitější jsou jednotlivci, kteří se dokážou dohodnout mírumilovně. Nezavírá ale určitě oči ani před rozdíly mezi oběma částmi tohoto studeného, bipolárního světa, někdy jsou ukázány velmi zřetelně. Forma nezaostává, audiovizuální stránka filmu dodává potřebnou výpravnost a dobovou atmosféru, barevně je to stylizované výrazně do palet, odrážejících přesně prostředí a situaci scény. Stavba a kompozice některých scén je taktéž vskutku mistrovská. Zajímavý význam byl dán scénám, kdy Donovan jezdí vlakem/metrem. Na tak malém úseku dokáže Spielberg vyjádřit prakticky veškeré myšlenky a záměry filmu. Mírný problém může být, jak jsem už napsal výš, s jeho klasickým sentimentem a patosem, objevujícím se čas od času zřetelněji a v závěru za doprovodu vzletné hudby, ale na rozdíl od takového Válečného koně to tady nikdy nepřesáhlo míru únosnosti. A člověk si při konci jen řekl "Donovan si to zasloužil". Čistá a nanejvýš zábavná filmařina, na kterou bylo radost ty dvě hodiny a něco koukat. I zde tedy rozkaz - víc takových životopisných/historických filmů! 9/10 ()

Galerie (61)

Zajímavosti (76)

  • Abel (Mark Rylance) nazýva Donovana (Tom Hanks) „stoykiy muzhik“, čo prekladá ako „stojaci muž“. Tento preklad je trochu zavádzajúci a nesprávny. Správny preklad by bol "odolný muž" alebo "tvrdý muž". Ak použijeme známejšie výrazy, znamenalo by to "muž, ktorý si stojí za svojím". (Pat.Ko)
  • Táto snímka bola pre Amy Ryan (Mary Donovan) obrovskou skúsenosťou. Povedala: "Steven je taký nadšený z toho, čo robí, že je to nákazlivé. Boli chvíle, keď som ho pozorovala pri práci a zrazu sa mu oči zväčšili ako taniere, skoro ako keby bol dvanásťročný. Starý chlapec stále robí filmy po svojom." (Pat.Ko)
  • Kľúčové bolo zabezpečiť, aby farby oblečenia boli autentické pre konkrétne časové obdobie. V scénach odohrávajúcich sa v New Yorku sa nosilo oblečenie, ktoré bolo oveľa viac farebné a reprezentovalo úspešný komerčný svet Ameriky 50. rokov, pričom ženy nosili prevažne oblečenie zelenej, gaštanovej a žltej farby a muži nosili oblečenie hnedej, sivej a námorníckej farby. V Berlíne sa nosilo oblečenie tlmených farieb, prevažne čierne a matne šedé, aby odrážali vtedajšiu pochmúrnu atmosféru mesta. (Pat.Ko)

Související novinky

Coeni píší internetový thriller

Coeni píší internetový thriller

15.10.2016

Bratři Coenovi jsou oscarovými scenáristy a režiséry a většinu času tráví vlastními projekty. Sem tam ale napíší film i někomu jinému a v posledních letech dali dohromady třeba Nezlomného nebo Most… (více)

Steven Spielberg si dá 4 filmy během tří let

Steven Spielberg si dá 4 filmy během tří let

13.04.2016

Filmům Stevena Spielberga se těžko říká ne, takže vás určitě potěší, že o ně teď nebudeme mít nouzi. Režisérská legenda právě dokončuje fantasy Obr Dobr, která jde do kin už 30. června 2016, a ještě… (více)

Nominace na Oscara 2016

Nominace na Oscara 2016

14.01.2016

Letošní Oscary budou duelem Revenanta se Šíleným Maxem. Výlet do divočiny s DiCapriem sesbíral dvanáct nominací a našlapaná jízda s Hardym deset, ze zálohy přitom útočí Marťan se sedmi a Spotlight,… (více)

Kdo vyhrál první filmové ceny za rok 2015?

Kdo vyhrál první filmové ceny za rok 2015?

02.12.2015

Oscarová sezóna pomalu začíná a jako tradičně se o první důležitá ocenění postarali pánové z National Board of Review. Tohle recenzentské sdružení potvrdilo, že nový Šílený Max nezasáhne jen do… (více)

Reklama

Reklama