Reklama

Reklama

Muž na střeše

  • Švédsko Mannen på taket (více)
Trailer 4

Obsahy(1)

Policistu Stiga Nymana zavraždí bajonetem neznámý útočník. Případu se okamžitě ujímají jeho kolegové Beck, Rönn a Kollberg, kteří si myslí, že pachatelem útoku musí být jeden z nich. Na základě vyšetřování dojdou k závěru, že Nyman byl mizerný policista s násilnickou minulostí. Když se jejich pátrání blíží ke konci, dostanou se na mušku vrahovi, který na ně ze střechy míří odstřelovací puškou a snaží se zlikvidovat tolik policistů, kolik jen může... Muž na střeše je adaptací románu slavných spisovatelů Maj Sjöwallové a Pera Wahlööa, jejichž postava Martina Becka se objevila v několika filmech i v televizním seriálu Beck. Slavný režisér Bo Widerberg, ovlivněný drsným vérité stylem filmu Francouzská spojka, zde vytvořil mimořádnou podívanou, která se ve Švédsku stala legendou a dodnes patří k základním dílům skandinávského noiru. (Film Europe)

(více)

Videa (4)

Trailer 4

Recenze (42)

sud 

všechny recenze uživatele

Předně říkám, že tenhle film není dokonalý a má své mouchy (civil s přidělenou pistolí se mi zdá trochu naivní nápad ale budiž), ovšem výčet kladů je zašlape do bláta. Tahle kriminálka je úplně jiná, nic podobného jsem neviděl. Její hlavní devizou jsou detaily, v jiných podobných filmech opomíjené. Uskutečnění vraždy je i přes úsporné náznaky brutální scénou, policista spí nahý a utírá zadek svému dítěti, při pouliční střelbě mladík s nasazením života zachraňuje chlapečka na tříkolce, pohled obyvatel domu z okna, kam právě dopadá sestřelený vrtulník, pachatelovi vidíme do tváře až v posledním záběru. A navíc, ač spáchá vrah svůj čin takovým způsobem, že i John Doe je proti tomu něžný romantik, ve výsledku je nám ho i celkem líto. To vše dělá z "Muže na střeše" netypickou a vynikající kriminálku. 90%. ()

Cimr 

všechny recenze uživatele

Seveřani mají pověst podivínů se zvláštním (ne)smyslem pro humor. A Muž na střeše tuto image rozhodně nevylepšuje. Při nejlepší vůli tuto kriminálku nemohu označit jinak, než jako podivnou. Zpočátku se odehrává ve velmi pomalém, takřka bergmanovském tempu a najednou, asi po hodině, záporák chytne do ruky pušku a vše se změní v akční film se sestřelenými vrtulníky a honičkami na střechách. Jeden z policistů ve filmu bůhvíproč jistý čas chodí nahý. Když vrcholí přestřelka, náhle se mezi špičkovými agenty objeví člověk, co jde zrovna kolem a má u sebe zbraň, a když se policistů zeptá, jestli se k nim může přidat, oni mu to dovolí. Nejpodivnější je ovšem hlavní hrdina, komisař Beck. Hned po Clouseauovi asi nejmizernější detektiv, co spatřil plátno kin. Starší pán, co v nevzrušeném tempu chodí po různých archivech a čte si články, nebo si dává kafe a klábosí s lidmi, a to i tehdy, když už policie dávno ví, kdo je pachatel a snaží se ho dopadnout. Beck se potom hrdinně nabídne jako největší odborník na přestřelky, ovšem doslova v první vteřině je postřelen a pak už jen leží, chroptí a přidělává všem ostatním policistům práci. Inu, jakousi atmosféru to má, to proslulé vrahovo oko za závěsem je děsivé, ale asi dávám přednost detektivkám, co jsou tak nějak... normální? ()

Reklama

Kimon 

všechny recenze uživatele

První hodina i víc je vcelku snesitelná neakční podprůměrná vyšetřovačka dvou "předdůchodových" kriminalistů. Další minuty již nabírají spád, ovšem za cenu nestravitelné změny scénáře. Akce na úkor smysluplnosti jednání policie. V okamžiku, kdy se do nahánění odstřelovače zapojí celý tým policie, včetně speciálních vycvičených jednotek proti terorizmu, nařizuje scénář veliteli policie naprosto hloupé rozhodnutí jen proto, aby byl vytvořen prostor pro akční filmovou scénu s vrtulníky. K tomu v závěru ta nepochopitelně hloupá samostatná akce "předdůchodového" kriminalisty (přičemž specializované jednotky mužů v černém jen přihlížely) a jako třešnička na dortu zapojení náhodného civilisty (automechanika) do riskantní akce s přidělenou zbraní. Žasněte, tu zbraň mu přidělila ta skvělá policie, respektive takový malý švédský (policista) Belmondo v roli tvrďáka. Uh, tak to už bylo silné kafé. ()

angel74 

všechny recenze uživatele

Tak tomu říkám skvěle natočená detektivka. A taky dost trefně zakončená. Už ten námět samotný má něco do sebe. Naznačená brutální scéna v nemocnici, která odstartuje sled událostí, mi asi zůstane ještě dlouho v paměti, a to především díky výtečné práci s napětím. Přestože pak jde v zásadě o rutinní vyšetřování, příběh ani na okamžik nenudí, přičemž i ta poslední, výrazně akčnější třetina filmu působí velmi reálně a věrohodně. Též je mi hodně sympatické vyobrazení policistů jako obyčejných lidí z masa a kostí, evidentně totiž nepatří k žádným neohroženým a důvtipným superhrdinům ve stylu Jamese Bonda. (80%) ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Je ohromná škoda závěrečný půlhodiny, protože v tu chvíli jsem si myslel, že si snad ze mě někdo dělá srandu, že policie nadokáže zajistit prostor a nechá civilisty běhat po chodníku, že nevyklidí ani dům ze kterýho vrah střílí a díky tomu tak můžeme vidět jak pán v bytě kouká na TV a nad ním na něj ze střechy čumí vrah, to fakt teda nevím. Úplnej vrchol přijde však v okamžiku, kdy se policii nabídne nějakej chlap z baráku s tím, že je instalatér a že má v bytě bambitku, a jestli může jít na střechu s nima, jen pro připomenutí, vrah na střeše před tím zabil či postřelil na chodníku několik policajtů a sestřelil vrtulník čili extrémně nebezpečnej parchant, a policie klidně řekne tomu instalatérovi, ať teda jde s nima, to do tý doby hodně výbornou kriminálku posílá někam k Bláznivý střele. Ovšem než se toto událo, sledoval jsem naprosto civilně vyprávěnou krimi soustředící se především na identifikaci vraha. Scéna, kdy je za závěsem záběr na vrahovo oko je docela nepříjemná. My tady máme teď na baráku lešení a jelikož po skončení bijáku byla tma jak v prdeli, nejednou jsem se kouknul směrem z okna na to lešení a hnout se tam něco, tak se asi na místě duálně poseru i pochčiju a můžu říct, že takovej pocit z nějaký scény jsem neměl už hodně let. ()

Galerie (31)

Zajímavosti (4)

  • Bo Widerberg vytvořil podle mnohých kritiků první skutečnou, plnokrevnou švédskou kriminálku. (Zdroj: Letní filmová škola)
  • Muž na střeše se stal nejúspěšnějším projektem Švédského filmového institutu na příštích šest let, paradoxně jej překonal až Bergmannův snímek Fanny a Alexandr (1982). (Zdroj: Letní filmová škola)

Reklama

Reklama