Režie:
Myroslav SlabošpyckyjScénář:
Myroslav SlabošpyckyjKamera:
Valentyn VasjanovyčHrají:
Grigoriy Fesenko, Jana Novikova, Rosa Babiy, Alexander Dsiadevich, Yaroslav Biletskiy, Ivan Tishko, Alexandr Osadčij, Sahin ApiliogullariObsahy(1)
Hluchoněmý teenager Sergey nastoupí do specializované internátní školy. Aby zde „přežil", stává se členem divoké organizace, tzv. kmene. Postupně se sžívá s místním prostředím a přizpůsobuje se jeho režimu. Náhodný sex s jednou z kmenových konkubín však přeroste v lásku a Sergey tak proti své vůli musí porušit všechna nepsaná pravidla společenské hierarchie kmene. (Film Europe)
(více)Videa (1)
Recenze (92)
Fascinující kamera, asi nejhustší steadicamy za celou sezónu, (oceňuji hlavně tracking shot z jídelny přes dvorek, žádost o pasy, obcházení kamioňáků), na druhou stranu se občas stane, že kompars vstupuje do záběru tak strojeně, že člověk skoro slyší režisérovo TEĎKA. Lokace, kostýmy neuvěřitelně hnusný, celej internát je k poblití, paní gynekoložka si utírá ruce do umolousanýho ručníku a pacientku posadí na zablácený prkýnko, když se holky oblíkaj "hezky" vypadaj o něco líp než splachovadlo, takže za to velký ocenění. Filmu je rozumět, je uplně jedno že to je ve znakový řeči. Sex, rvačky, potrat nevypadaj reálně, ale scény fungují, protože herci hrajou jak o život. Téma dospívání-je-těžký-kor-se-špatnou-partou je tisíckrát líp zpracovaný jinde, takže z toho neseru, "proč hezký holky končej na chodníku a proč dobrý kluci končej u hrobníků" je text od Chaozzu z devadesátejch let kámo, nevim, proč by mělo bejt tak šokující, že je to stejný u hluchoněmejch. A konečné rozbíjení hlaviček nočním stolečkem je dost na efekt. ()
Hodně syrové drama o smutné lásce v ukrajinském pasťáku má silný potenciál. Ten je jistě podržen i tím, že ve filmu hrají hluchoněmí a nikdo v něm tedy nepromluví ani slovo. Což je výborný nápad, ale hned v úvodu konstatovat, že film nebude s titulky, neb je srozumitelný i beze slov (což je fakt), mě poněkud dostalo. Ne, asi bych nebyla filmovou fanynkou v éře němého filmu. ()
Natočit film z prostředí poněkud vychýleného internátu pro hluchoněmé, který je hutným dramatem a zároveň se zde místo s dialogy pracuje jen se znakovou řečí? Ok, to zní jako skvělej nápad, škoda jen, že v žádném případě s perfektním provedením. Tempo obrovsky trpí nadměrným množstvím artově prázdných scén (někdo někam jde a je to nudné a nesmyslné a není tam ani jeden v Černobilu zmutovaj losos s laserovejma bulvama) a jednak tím, že tu nikdo nedokáže pořádně hrát. Ne že bych chtěl urazit tuhle partu ukrajinské, hluchoněmé omladiny, ale nikdo z nich nedokázal zahrát emoce, ani drama a mají v obličeji jen jeden, maximálně dva výrazy. Hlavní role prostě měli obsadit někým, kdo umí hrát a naučit ho znakovat, vyšlo by to definitivně lépe. A přitom to má náběh být výtečným a drsným dramatem o kmenu/gangu okolo poněkud brutálnějších bratránků Tóny Chluchoněmce. ()
Prečo podľa mňa nemá zmysel film vidieť: 1. Snáď som ešte nikdy nevidel nič, čo by bolo vzdialenejšie pojmu mainstream. 2. Dialógy mi tam naozaj zúfalo chýbali a dej zobrazoval hnus a marazmus v pre mňa neakceptovateľnej miere. 3. Po opustení kinosály som ešte 10 min vulgárne nadával, v snahe dostať zo seba negatívne emócie a sklamanie. 4. Je smutné, že kvalitné remeselné prevedenie sa tu dalo do služieb "fatalistickému negativizmu". ()
Podobný případ jako Křížová cesta: mladý tvůrce, radikálně jiný koncept, strhující provedení. Uhrančivá choreografie kamerových trajektorií i znaků neslyšících, ticho proměněné v ten nejintenzivnější zvuk ze všech, přesná práce s povědomým vyprávěním, které umožňuje rozumět znakům i tam, kde jejich přesný význam neznáme. Zdrcující finále, které balancuje na hranici exploatace, ale díky důslednosti režiséra zasazuje nekompromisní KO. ()
Galerie (191)
Photo © Film Europe
Zajímavosti (9)
- Film vznikal s podporou nizozemského producenta v době, kdy se na Ukrajině naplno rozběhly dramatické události. Někteří z tvůrců chodili ve volných chvílích mezi natáčením na demostrace a občas musely být práce na filmu kvůli blokádě ulic přerušeny. (Epistemolog)
- Záměrem režiséra Miroslava Slaboshpitskyho bylo natočit film jen ve znakové řečí, bez jakéhokoliv překladu nebo vysvětlujících titulků. (Terva)
- Casting probíhal hlavně přes sociální sítě. Do hlavní role byl obsazen neherec, devatenáctiletý Kyjevan Grigory Fesenko. Byl dítě ulice s četnými zkušenostmi s různými partami. Během natáčení byl izolován od svých pouličních kamarádů tři měsíce, žil v pronajatém bytě a dohlížel na něj asistent herců. (Epistemolog)
Reklama