Reklama

Reklama

Šťastné údolí

(seriál)
  • Velká Británie Happy Valley
Trailer
Velká Británie, (2014–2023), 17 h 52 min (Minutáž: 57–60 min)

Scénář:

Sally Wainwright

Hudba:

Ben Foster

Hrají:

Sarah Lancashire, Siobhan Finneran, Shane Zaza, Charlie Murphy, James Norton, Ishia Bennison, George Costigan, Joe Armstrong, Steve Pemberton, Adam Long (více)
(další profese)

Série(3) / Epizody(18)

Britský seriál s poněkud ironickým názvem Šťastné údolí, oceněný v roce 2015 prestižní cenou BAFTA, v sobě kombinuje žánr procedurálního krimithrilleru s vypjatým vztahovým dramatem. Děj se odehrává v malebném Calder Valley v Západním Yorkshiru, jehož neutěšená sociální realita je s krásou okolní krajiny v příkrém kontrastu. Tady slouží Catherine Cawoodová, sedmačtyřicetiletá policejní seržantka, která se stále vyrovnává se sebevraždou osmnáctileté dcery Becky. A když už se zdá, že trauma překonala a pomalu začíná opět žít svůj život, dozvídá se, že se z vězení vrátil Tommy Lee Royce – muž, odpovědný za Beckyinu tragickou smrt. Catherine má teď jediný cíl. Potrestat násilníka, který toho má však na svědomí mnohem víc, než policistka tuší. (Česká televize)

(více)

Videa (4)

Trailer

Recenze (99)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Britská odpověď na seriálové Fargo. Opravdu velmi působivý, civilní a v oné předlouhé britské tradici sociálně kritický detektivní seriál v hlavní roli s policistkou ženou, která je zatížena nejen svou prací, ale i rodinnými problémy, ovšem na rozdíl od seriálového Farga chybí jakákoliv nadsázka a humorný prvek, Happy Valley je míněno zcela vážně...i přes svůj zjevně ironický název... Sonda do ženského světa, respektive do světa silné ženy, v němž téměř všechny mužské postavy mají negativní konotace, nebo působí slabošsky...záměr přistoupit empaticky k zobrazení násilí páchaného na ženách byl zjevně naplněn, je to místy ovšem poněkud jednostranný pohled... Nikdy bych nevěřil, že mne někdy takhle chytne tak nepokrytě feministická detektivka! Série 1: 90%, série 2: 90% ()

kareen 

všechny recenze uživatele

Už je mi to pomalu blbý, vychvalovat každou druhou britskou krimi minisérii do nebes, ale co se dá dělat, zkrátka kdo umí, ten umí a na tomto televizním poli, se až na výjimky nic tak srovnatelně kvalitního nerodí. A přitom Britové jedou vždy podle stejné rovnice - dobré herecké obsazení, psychologicky velmi precizně propracované charaktery, uvěřitelný scénář, který bere v úvahu mimo jiné inteligenci diváka a když k tomu přihodí ještě nějaké to malebné městečko a zajímavou atmosféru, nemá to chybu. Tentokrát jsem ještě více než jindy sympatizovala s hlavní hrdinkou Catherine, chápala její frustraci, když jí pořád před nosem unikala příležitost vypořádat se s tím neřádem Tommym, kterému jsem já osobně přála velmi pomalou a bolestivou smrt a jak už tady píše emma53, měla jsem pocit, jako bych se sama stala obyvatelkou malého města a sžila se s místními postavičkami. Mimochodem, zdá se, že Angličani opravdu mají neodolatelné nutkání řešit všechny problémy šálkem čaje, alespoň tady, kam jen se Catherine vrtla, tam jí ho všichni okamžitě nabízeli. ()

Reklama

castor 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Policejní seržantka Catherine Cawood se v poslední dekádě může srovnávat tak akorát se Sagou Norén, racionální inspektorkou ze švédského Malmö, která se s ničím moc nepárála a mnohé běžné společenské zvyklosti jí dělaly problém. V tom je ovšem životem otřískaná Catherine úplný opak. Na feťáky a násilníky z britských sídlišť je drsná, mezi nejbližšími a s oběťmi trestných činů ovšem citlivá a empatická. Její výborně napsaná postava si získává sympatie tím, že odmítá propadnout cynismu, ač tedy černohumorné hlášky solidně sype z rukávu. Sarah Lancashire ji hraje úsporně a naprosto věrohodně. Táhne jí na padesát, je rozvedená, bydlí se sestrou, bývalou alkoholičkou. Jedno dítě jí umřelo, s druhým to má komplikované, zároveň se stará o osmiletého vnuka. PRVNÍ SÉRIE se točí okolo únosu šéfovy dcery (naštvaný účetní holt chtěl přidat a neklaplo to), do kterého se zapojí i jistý Tommy Lee Royce, který podle Catherine zavinil dceřinu tragickou smrt. A který nakonec sehraje stěžejní roli ve všech třech sériích. Skvěle napsané a zahrané postavy, depresí nasáklé město v Yorkshiru, množství zápletek i postupně dávkujících indicií, vtahující atmosféra. Příliš vody mezi první a DRUHOU SÉRIÍ neproteklo. Vrací se staré známé tváře, spousta nových, tradičně zajímavých. Uvězněný Tommy je tu víceméně v roli manipulátora psychicky labilní přítelkyně. Hlavně se ale v západním Yorkshiru potuluje sériový vrah prostitutek s nákloností k rozbitým lahvím. A znovu je to místy jízlivá a značně depresivní sonda do opravdu nehezkých aspektů v mnoha případech neutěšené sociální realitě života. Před TŘETÍ SÉRIÍ nás sice čekala dlouhá tvůrčí pauza, ale kvalita zůstala. Catherine má před důchodem, vnukovy je šestnáct a k ústřednímu antagonistovi Tommymu má zatraceně blízko (James Norton dostal jednu z nejlépe napsaných záporných postav posledních let). I když je Catherine zase u řady stěžejních situací (náhodičky na druhou) a je před ostatními znovu o krok napřed, pořád je to výživná jízda. Těžké loučení. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Řada nešťastných příhod, kniha čtrnáctá. Na jedné straně je mi sympatická verva, s kterou se scenáristka Sally Wainwright pustila do obžaloby násilí páchaného muži na ženách. Na druhé straně mne téměř exploatační vytěžování fyzické i psychické ženské bolesti iritovalo (při zobrazování násilí páchaného na mužích jsou tvůrci podstatně méně názorní). Téměř jako v nějakém biblickém podobenství nebo v téměř libovolném filmu od Larse von Triera (ovšem bez jeho ironického pomrkávání) přijímá Catherine jednu ránu osudu za druhou. Sama víceméně bez poskvrny (za nevhodné chování se na rozdíl od ostatních dokáže omluvit), funguje jako hromosvod cizích hříchů. Skutečné vyšetřování zločinů přitom vedou muži, jí se pouze několikrát poštěstí být náhodou ve správnou chvíli na správném místě (šťastné náhody scénář dávkuje stejně štědře jako ta nejobehranější klišé policejních seriálů). Podřízené postavení žen je konstatováno jako nezměnitelný fakt. Protagonistka se zkorumpovanému systému může buď poddat, nebo vzdát. Aktivní vyjednávání, které ukazuje jiné temné britské krimi s feministickým podtextem The Fall, jí není umožněno. Zvýšený zájem o utrpení zlomených a nalomených žen se odráží také v postupné žánrové proměně z procedurálního krimithrilleru v drásavé, částečně mateřské, částečně „kitchen-sink“ melodrama s hysterickými postavami. Není to sice na škodu, neboť silné emocionální scény postavené na hereckých výkonech dokáže Wainwrightová napsat lépe než scény něčím napínavé či překvapující (napětí je zde vzhledem k vševědoucímu vyprávění vůbec poskrovnu), jenomže poslední dvě epizody (které neodhalují mnoho nových informací a hlavně rozmazávají starší i novější traumata a prohlubují smutek a depresi hlavní postavy) a vyústění celé série jsou kvůli tomu v kontextu předchozího dění poněkud neuspokojivé. Přepnutí žánru totiž působí jako snaha nastavit čas o další dvě hodiny, spíše než jako reakce na potřeby vyprávění. Přes zvýšený zájem o vnitřní svět postav jsou hrdinové pozoruhodně neměnní a předvídatelní. Máme jistotu, že nevystoupí ze svých stereotypních škatulek. Cokoli udělá Tommy, bude ve své podstatě úchylné a zlé, cokoli udělá Catherine, bude správné. Na podobnou jednostrannost doplácí také snaha vytvářet atmosféru světa, z něhož vymizely skoro všechny pozitivní hodnoty a láskyplné mezilidské vztahy. Autorka moc tlačí na pilu, všechno je jenom temné, a může být jedině temnějším. Humor se, na rozdíl od námětově blízkého Farga, nepřipouští. Příliš urputná snaha o ponurost má ve výsledku opačný efekt – stává se úsměvnou. Oproti jiným britským a skandinávským krimi alespoň nejsou směšné příběhové zvraty, které scénář po většinu času udržuje ve sféře uvěřitelného. Společně s vynikající Sarah Lancashire jde o jeden z mála plusů série příliš ploché, aby mohla stát na postavách a zároveň málo našlapané dějem, aby byla uspokojující jako detektivka. 65% ()

Morholt 

všechny recenze uživatele

Vzhledem k tomu, že Fargo ve mě nějakou výraznější stopu nezanechalo, neměl jsem potřebu porovnávat. Z mého pohledu to byla příjemně nepříjemná přehlídka obyvatel jednoho anglického maloměsta, kde se pod relativně poklidným povrchem skrývají osobní dramata, která pomalu vyplouvají na povrch ve chvíli, kdy je unesena dcera jednoho z místních podnikatelů. Není příliš co vytknout. Atmosféra klasicky televizně britská, postavy propracované, příběh výborně napsaný i dobře zrežírovaný. Problém jsem neměl ani s herci, přičemž Sarah Lancashire byla naprosto famózní. Na plný počet tomu něco chybělo, ale i tak u mě vládne velká spokojenost. 85% ()

Galerie (288)

Zajímavosti (2)

Reklama

Reklama