Režie:
James MangoldKamera:
John MathiesonHudba:
Marco BeltramiHrají:
Hugh Jackman, Patrick Stewart, Boyd Holbrook, Dafne Keen, Stephen Merchant, Richard E. Grant, Eriq La Salle, Elise Neal, Elizabeth Rodriguez, Doris Morgado (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Wolverine (Hugh Jackman) se vrací. Jenže je na tom nyní trochu hůř. Jeho schopnost uzdravování pomalu vyprchává a elánem také zrovna nehýří. Navíc je na vše skoro sám. Z X-Menů přežívá ještě Charles Xavier známý také jako Profesor X (Patrick Stewart), který je ale vážně nemocný, ztrácí paměť a trpí nebezpečnými záchvaty ohrožujícími jeho okolí. Společně se ukrývají v opuštěné továrně na americko-mexické hranici. Jejich utajení ale skončí, když se objeví Laura (Dafne Keen), dívka, která má překvapivě stejné schopnosti jako Wolverine a v patách má navíc nelítostné pronásledovatele, kteří se jí snaží zmocnit. Ve chvíli, kdy Wolverine a Profesor X přijmou Lauru „do rodiny", stávají se z nich štvanci, kterým jde po krku velmi brutální a vytrvalý nepřítel. Hrdinové na útěku mají k dispozici jen zbytky sil starých X-menů a Lauřiny schopnosti, které však ona sama těžko zvládá. A tak přichází čas, aby Wolverine v sobě našel zbývající vůli a sílu nejen k boji, ale i k tomu, aby Lauře předal své zkušenosti. (Cinemart)
(více)Videa (8)
Recenze (1 587)
„There's no living with a killing. There's no going back from it.“ Deadpool (a před ním třeba Kick-Ass) využil Rkového ratingu k infantilnímu blbnutí. Logan je dospělé drama s oscarovými ambicemi (které jsou místy až příliš zjevné), v němž občas někdo někomu utrhne hlavu. Symbolicky je to právě Wolverine, který se před sedmnácti lety zasloužil o to, že komiksové filmy začaly být v Hollywoodu brány vážně, kdo nyní názorně dokládá, jakou evoluci žánr během uplynulých let prodělal. Teprve čas ukáže, nakolik game-changing filmem, uzavírajícím jednu a zahajujícím jinou etapu (podobně jako v případě westernů například Divoká banda), Logan bude. ___ Film se přes svou rozmáchlou stopáž drží mnohem víc při zemi než jiné superhrdinské bijáky. Diváky si snaží získat malým množstvím věrohodných postav se srozumitelnými motivacemi, ne epickou akcí (akční scény jsou nejen velmi syrové a „zemité“, k čemuž napomáhá nízko umístěná kamera, ale bohužel také poměrně nepřehledné). Vyprávění je oproti Nolanovým Batmanům velmi přímočaré – po celou dobu se drží hlediska hlavního hrdiny –, čehož ovšem dokáže využít ve svůj prospěch. ___ Logan je portrétem světa, který přestal věřit na hrdiny a šťastné konce. Lidé si nedůvěřují a za jediný validní argument považují nabitou zbraň. Moc mají v rukou korporace zapojené do vojensko-průmyslového komplexu, pro které jsou lidé (zejména chudí lidé) jen další odpočitatelné položky. Jackmanův vyhořelý renegát, kterému už na nikom a na ničem nezáleží, dává této společenské letargii (blbé náladě, chcete-li) konkrétní tvar. Podobně jako Clintu Eastwoodovi v nejedné roli mu přitom stačí tvářit se otráveně a cedit mezi zuby slova „shit“ a „fuck“. Film se sice drží hesla o dětech coby naší budoucnosti, ale těmito dětmi jsou příznačně potomci migrantů a navíc mutanti (tedy „jiní“), čili osoby v dnešní Americe dvojnásob nežádoucí. Zemí zaslíbenou je pak přirozeně Kanada. ___ James Mangold je zřejmě první režisér, který dokázal naplno využít potenciál superhrdinských narativů vypovědět nejen o univerzálním souboji dobra a zla, ale také o době, ve které žijeme (opět se zde nabízí paralela s westerny, které začaly být ke komentování přítomnosti využívány někdy v 50. letech, kdy vznikl mj. v Loganovi citovaný Shane). Na rozdíl od dřívějších filmů jako Temný rytíř povstal nebo Návrat prvního Avengera nejde o pár narážek na aktuální politickou situaci, Logan je společenskou nevolností prorostlý, projevuje se v melancholickém tónu i v rozjímavém tempu vyprávění (vždy ale včas nakopnutém další akční sekvencí). ___ Nevybavuji si, že bych kdy nějaký komiksový film prožíval takhle intenzivně, natož aby ve mně tak dlouho dozníval. Možná je to mou aktuální náladou, možná dobou, v níž přesně takové nepatetické příběhy o tom, že se si musíme pomáhat, mají smysl. Každopádně bych se nezlobil (a nedivil), kdyby se z tohohle nekompromisního zúčtování se žánrem stala podobná klasika, jakou jsou dnes třeba Nesmiřitelní. 90% ()
O co syrovější, o to vyzrálejší. Komiksový ekvivalent Nesmiřitelných/Gran Torina aneb díky Bohu, že se nejedná o adaptaci Old Man Logan, ale o nekompromisní vyspělou neo-westernovou road movie z ranku "lépe už bylo, teď zbývá jen dožít". Prostě eastwoodovka o podzimu života ikony sužované vnitřními démony jak vyšitá, jen stopáží neopodstatněně přestřelená. ()
Jakožto zdejší hororový expert dobře vím, že hodnocení laického publika nemá ve vztahu k objektivní kvalitě snímku téměř žádnou relevanci. Přesto jsem byl naprosto konsternován faktem, že se do žebříčku nejlepších filmů historie vetřel i zástupce marvelovské továrny na lobotomii. Ordinace v superhrdinské zahradě se nachází stranou mého odborného zájmu a kromě několika bolestných odpadových setkání nevěnuji oné záplavě jednotvárnosti žádnou pozornost. Závěr první řady této bezduché kinonovely o cca. tisíci epizodách jsem si však ujít nenechal. Ke snímku Logan: Wolverine náramně pasuje následující latinské rčení: blažení jednoocí v království slepých. Chválím snahu o vybudování bezútěšné atmosféry, jež je sympaticky podpořena o R rating, a v které není místo pro dosud tradiční přitroublé hlášky či odpudivý digitální bordel. Neskutečně plytký scénář však nedovolí vykročit ze stínu podprůměrnosti ani nadějně vypadajícímu Loganovi. Škoda. James Mangold by si mohl společně se svými kumpány otevřít profitující obuvnictví, jelikož scénáristickými botami se snímek doslova hemží. Motivace postav působí nevěrohodně a jejich chování je vyloženě hloupé a zcela nekonzistentní. Například postava Laury v úvodu zlikviduje přes dvacet elitních policistů, aby se před nimi spolu s dalšími deseti k zabíjení vycvičenými mutančaty v závěru dala na útěk? Stopáž snímku je navíc přestřelená o dobrou hodinu. Za daných okolností zkrátka nemohu udělit více jak jednu hvězdu ani tomuto nejkvalitnějšímu snímku celého marvelovského univerza ()
Poctivá a vyzretá filmová komixová dráma, nie pre teen diváka. Výborná, tvrdá a autentická rozlúčka s dvoma najikonickejšími postavami X-MEN. Akčná a krvavá, no napriek tomu dojímavá jazda, ktorá uspokojí každého pravého fanúšika Logana. Veľmi dôstojná bodka za skvelou dlhoročnou etudou jedného z najikonickejších komixových (anti)hrdinov vôbec. Nature made me a freak. Man made me a weapon. And God made it last too long. ()
Obavy, že očekávaná smršť erkových ratingů, kterou si Deadpool nejspíš připíše na svědomí, bude pro svou samoúčelnou rádoby drsnost dobrá tak maximálně k tomu, aby si Ztracení chlapci mohli samým nadšením z přítomnosti krve a koz utrhnout cool, se díkybohu prozatím nevyplnily. Naopak, ustavičný příval fakování, senilních vulgarit pro jednou zajímavého Profesora X, nepřikrášlovaného, ale taky nijak zdůrazňovaného násilí, deprese a okázalého nezájmu o bližního svého napravuje zásadní nedostatek, který mě na raných filmových X-Menech točil asi nejvíc: ačkoli komiksový důraz na týmovou rovnocennost z prvních adaptací vymizel a Wolverine stál od samého počátku ve středu dění jako určující prvek, dosavadní série se prostě odmítala vzdát rodinného ducha a předkládat cokoli kromě bezpečné, neurážející zábavy úplně pro každého, která se s de facto protagonistou prostě řeže. Dostat na plátno opravdového Wolverina, jehož určujícím rysem je vnitřní konflikt duševně mrtvého zvířete se samotářem, který chce udělat správnou věc, tedy umožnilo až to zrádně lákavé erko a já jsem za ně vděčná, protože jestli kdy platil ten omílaný banální postřeh o komiksárnách coby náhražce mýtů a jejich nedokonalých, přesto inspirativních hrdinech, tak je to i díky ratingu právě tady. ()
Galerie (60)
Zajímavosti (64)
- Než Laura (Dafne Keen) poprvé promluví, trvá to téměř dvě třetiny filmu. Do té doby pouze křičí a ječí. (ArsenalEagle)
- Ve scéně, kdy Logan (Hugh Jackman) nakládá Charlese (Patrick Stewart) do limuzíny a snaží se ujet, je na pravém boku vozu vidět, že střely od brokovnice jsou pouze nalepené. (LERw!g)
Reklama