Obsahy(1)
Snímek Zabít člověka je variací na žánr rape and revenge filmů. Jorge a jeho rodina je se stupňující se intenzitou terorizován svým sousedem Kalulem. Zprvu se Jorge pokouší bránit právní cestou, avšak přes veškerou snahu je to řešení byrokraticky pomalé a neúčinné. Introvertní Jorge je tak v otázce bezpečnosti své rodiny odkázán jen sám na sebe. (Febiofest)
(více)Recenze (12)
Obávám se, že ony palčivé otázky, které si tady mnohdy komentující kolegové pokládají asi pramení z toho, že moc (rape &) revenge filmů neviděli, protože já už jsem je měl na podesáté všechny zodpovězené. Filmu nejde upřít jistý formálně nový náhled na věc, který mj. ukazuje, že přerod z oukropečka, jemuž znásilnili dceru, na zabijáckou mašinu s brokárnou může být poněkud složitý, když zrovna nejste Charles Bronson. Lze si vážit i ztvárnění upachtěnosti jeho počínání naznačující, že naplnit v reálu název filmu není ani čistě technicky úplně snadné. Absence jakýchkoliv emocí, katarze, gradace či poselství dělá ale z filmu jen vyprázděný záznam situace, který při otřepanosti tématu vede k totální laxnosti diváka. Hoši, ty starý Řekové to s tou výstavbou dramatu nevymysleli špatně! Tvl to je dneska nějakej trend bezemoční kinematografie nebo co? V roce 2015 už stejně nikdo žádný zásadně nový formy nepřinese, takže jestli mám vítat bezemoční a bezkatarzní R&R drama, velmi se těším na nevtipné komedie, asexuální eroťáky či neděsivé horory. ()
Francúzsko Chilská koprodukcia Zabiť človeka(Matar a un hombre,2014), ktorá nakoniec dostala aj zvláštne ocenenie na Art Film Feste, bolo trpkou sondou do života skromného tichého človeka terorizovaného v jeho okolí pouličnými grázlami, ktorý je dohnaní k zúfalým činom, na škodu príbehu bolo dosť pomalé tempo prezentácie príbehu. /videl v kine na filmovom festivale Art Film Fest 2014: 55%/ ()
Jak se říká, tak dlouho se chodí s džbánem pro vodu až se ucho utrhne, tak se holt jeden tichej latinos utrhl a udělal přítrž terorizování svojí rodiny jedním nechutným magorem. Vyprávění je to ale dost umírněné, takové bezemoční vnitřní drámo, na latinos překvapivě bezkrevné, bezbarvé, ale asi to byl záměr a možná i proto že to byla pravda? Kdo ví, ale tohle prostě svou formou moc nezaujalo. LFŠ 2018 ()
Je ospravedlnitelné zabít člověka, který je kriminálník a šikanuje vaši rodinu? Jak ho zabijete? Co uděláte s mrtvolou? A dokážete se posléze podívat sami sobě do očí? Budete po "TOM" schopni klidně spát? Na tyhle a mnohé další otázky bude muset odpovědět také uťáplý lesník Jorge coby tragikomický hrdina tohohle pomalého a minimalistického thrilleru. Pomsta je to upocená, neokázalá a v některých momentech až směšná. A stejně jako se Jorge nedočká rozhřešení, ani divákovi se nedostane žádné katarze. Možná právě proto se "Matar a un Hombre" jeví tak znepokojivě a působivě. Me gusta... ()
Velice pomalý revenge film, který více než samotnou pomstu sleduje hlavního představitele a jeho reakce na postupně eskalující teror, namířený proti celé jeho rodině. Je smutné sledovat (nebo povznášející?), že "bezchybný" systém spravedlnosti funguje i jinde než u nás. Já osobně bych za podobných okolnosti zlegalizoval počínání hlavního hrdiny, ono by to tu za pár let vypadalo jinak. ()
Galerie (14)
Photo © Neue Pierrot Le Fou
Zajímavosti (2)
- Třetí celovečerní film Alejandra Fernándeze Almendrase byl pro režisérovu kariéru průlomový – světovou premiéru zažil na americkém festivalu Sundance, kde získal hlavní cenu v soutěžní sekci světových hraných filmů. Hned vzápětí byl promítán v Evropě na neméně prestižním festivalu v Rotterdamu. Tam vyhrál cenu místních filmových kritiků a uvedení na dalších festivalech jen přibývalo. Chile snímek dokonce vyslalo do bojů o Oscara za nejlepší cizojazyčný film. (Zdroj: Letní filmová škola)
- Zneklidňující, syrový psychologický thriller vychází z reálného případu muže, kterého okolnosti donutily k extrémnímu činu. Almendras uvedl, že se nechal inspirovat jednou z epizod populární chilské televizní série Mea Culpa (Moje vina), vysílané v letech 1993–2009, prezentující dokudramata o skutečných zločinech. Autenticity zbavené zpracování jinak zajímavých případů ho však podle vlastních slov iritovalo, proto se rozhodl jít opačnou cestou – až dokumentárně laděným distancovaným pozorováním jedinců a jejich jednání. (Zdroj: Letní filmová škola)
Reklama