Režie:
Ki-duk KimScénář:
Ki-duk KimObsahy(1)
Film o lásce na první pohled a instinktivní nenávisti, uvedený v soutěžní sekci letošního Berlinale. Gangster a pasák Han-gi spatří na lavičce v parku studentku Sun-hwa, do níž se okamžitě zamiluje. Přes přítomnost dívčina přítele neváhá a dlouze ji políbí. Vytrvale pak Sun-hwa sleduje, a když ji přistihne při krádeži v knihkupectví, využije situace: po dopadení majitelem obchodu se dívka musí vykoupit. Vysokou částku ale nemůže vydělat jinak než v Han-giově nevěstinci. Její vztah k nové profesi i místu nabývá po počátečním zhnusení nejisté a dvojznačné podoby... (oficiální text distributora)
(více)Recenze (70)
Ponurá a nepríjemne realistická dráma o láske a násilí. V hlavných úlohách drsný antihrdina, zmietaný vnútorným démonmi, nenávisťou k svojmu okoliu a neľahkým životom v prostredí bordelov a gangov, a mladé dievča z normálnej spoločnosti, ktoré je násilím vrhnuté medzi pouličnú špinu. Opäť vynikajúci herci (po štvrtý raz Jae-hyeon Jo a zasa inak), skvelý scenár a výborný záver. Kim ma ešte stále dokáže prekvapiť. 95% ()
Och bože, po zhlédnutí tohoto filmu už nikdy nejde mít ke střepům stejný vztah jako předtím. Jednou za čas mě popadne strašná chuť vidět nějaký asijský film, a výběr čehokoli od Kim Ki-duka je v takovém případě vždy sázkou na jistotu - DRSŇÁK mě i na druhé zhlédnutí bavil stejně jako poprvé. Film je to neobyčejně násilný, krutý, možná až šokující, ale skoro jistě ne bezútěšný - překvapivý závěr lze pojímat jako svérázný happy end podle Kim Ki-duka. Svět jeho filmů se mi sice jeví mimořádně nehostinný - brutálními fackami, mlácením a řezáním lidí se zde rozhodně nešetří, scény s agresivním naháněním sexuálních zákazníků jsou potom kapitola sama pro sebe a jeden velký neuvěřitelný bizar - ale přesto tam v pozadí (mj. díky nenápadné melancholické hudbě v mnoha scénách, kde zdánlivě kontrastuje s násilnou povahou obrazu) pořád cítím jistou něhu a křehkou krásu lásky. Ta je zde sice vylíčena na míle daleko od podoby, v níž je zobrazována v klasické euroamerické romantické produkci, ale osobně mě tenhle alternativní pohled hodně baví. Pokud jste už dávno otrávení z běžných romantických cajdáků, které jsou od sebe k nerozeznání, tenhle film by na vás mohl zapůsobit jako živá voda. Výtečné obsazení je pro mě dalším důvodem, proč se mi na tenhle film tak dobře kouká - oba herečtí představitelé hlavních postav jsou velice pohlední a zajímaví, a jejich herectví mě baví. Co na tom, že celý děj je tak šíleně nepravděpodobný - u asijských filmů mi to prostě tak nějak nevadí, možná i protože CHCI, aby to skutečně bylo nepravděpodobné. Protože nevím, jestli bych chtěl žít ve světě, kde se může stát něco takového... ()
Muži: agresivní a nadržená hovada. Ženy: agresivní a do krve se sexu bránící kravky. Po kolikáté už nám tohle náš hodný pan režisér nabídl? Po šesté? Po sedmé? A kolikátý že je tohle jeho film? Křik, křik, ještě větší křik, facka, facka z druhé strany, kopanec, větší kopanec, sex, poprvé však ztroskotá, následuje další hádka, ostří v briše, cihla na hlavě, rvačka, sex, který se uskuteční, ale přeruší ho třetí osoba, pak dlouho nic a všechno se zopakuje. A v dalších filmech znovu a znovu. Iracionální chování, prostitutky, které se brání své profesi, voda, pohledné dívky s evropskými rysy v hlavní roli...Geniální provázanost všech autorových filmů nebo naprostý nedostatek invence a originality? A co, my jsme vlastně pořád v červeném, takže jen tak dál. ()
Scénář: Ki-duk Kim .. I. Podivné milostné drama z Asijské uličky lásky a zároveň můj první Ki-Duk Kim. .. Jenže po širším věhlase jeho jména přišlo mé osobní zklamání. Syrový příběh nemluvného pasáka, nevinné školačky a jejich jednostranné „lásky“ na první pohled, střižený násilím a sexem jsem čekal, ovšem že bude podaný tak chladně a nevěrohodně už ne. Jednání postav a celkově příběh jsou tak nelogické a nepochopitelné, že nestačí na vyšší hodnocení. Zajímavých scén lze několik najít, ovšem jen po formální stránce a to hlavně co se kamery týče. To samé platí i pro hudební doprovod. Bohužel za scénář by si Kim zasloužil minimálně jednu facku – a to hezky po Korejku! ()
Filmová tvorba korejského režiséra Kim Ki-Duka se dělí na dvě části. První část zahrnují Kimova starší díla ( Krokodýl, Ostrov, ), ve kterých je hlavním tématem sex, násilí a jejich vzájemné propojení. Druhá část jeho tvorby je tvořena jeho posledními filmy ( 3-iron; Jaro, léto, podzim, zimaa jaro), které opouštějí od násilí, jsou o poznání lyričtější a laskavější, dalo by se říci až meditativní. Drsňák je ukázkovým příkladem filmů z první skupiny. Pokud tedy váháte, jestli strávit čas sledováním filmů tohoto uznávaného režiséra, je Drsňák pro začátek správnou volbou. Film vypráví o zvláštním vztahu nemluvného pasáka a mladé školačky, který po celý film prochází, tedy ze strany školačky, drastickým vývojem. Pasák Han-gi se jednoho dne zakouká právě do školačky Sun-hwa, a proti vůli její i jejího přítele ji na veřejnosti dlouze políbí. Znechucená dívka odchází a pasák je zmlácen skupinou vojáků. Následující dny dívku pronásleduje a rád by jí „vlastnil“. Dívka je dopadena při loupeži v knihkupectví a následně donucena upsat své tělo prostituci. Sun-hwa je zdrcená, odmítá prodávat své tělo na ulici a ani Han-gi zpočátku nechce, aby na jeho dívku šahali jiní muži. Postupem času se ale dívka podvoluje a pasák se smiřuje s tím, že ona tu není jen pro něho. Sun-hwa pasáka nesnáší za to, kam jí dostal, ale později se na něm stává závislou a jeho city začíná opětovat. Pasák ale není jediným, koho Sun-hwa okouzlila a mezi postavami vznikají konflikty.Titulním drsňákem je právě pasák Han-gi, který od začátku filmu až do závěru ani nepromluví. Je těžké sympatizovat s někým tak krutým a násilným, s někým, kdo se chová proti společenským normám a opravdu budete drsňáka zezačátku nenávidět. Postupem času se ale divákův vztah k tomuto člověku mění, stejně jako vztah dívky Sun-hwa. Největší změnou ale prochází samotná postava Sun-hwa. Na začátku se jedná o nezkušenou a bojácnou pannu, která se o sebe neumí sama postarat, ale ke konci si na prostituci zvyká, je o dost silnější a dokonce se svého nového života už ani nechce vzdát. Drsňák Han-gi naopak pod tíhou lásky slábne a ke konci dokonce i promluví a vy pochopíte, proč do té doby nevydal ani hlásku.Žánrově bych film nazval romantickým dramatem, i když se jedná o romantiku velmi nezvyklou a zvrhlou. Přes všechnu tu špínu a krutost zde ale naleznete opravdovou lásku na první pohled, která má bohužel vlivem prostředí, ve kterém se film odehrává, neskutečně hořkou pachuť. Většina filmu se odehrává v noci, v temné uličce osvícené neony, či v potemnělých pokojích prostitutek. Kim Ki-Duk se nebojí zobrazovat násilí, niky neodvrací kameru, naopak všechno pozoruje nezúčastněně , dalo by se říci, že až šmíruje, tak jako drsňák šmíruje Sun-hwa přes průhledné zrcadlo v jejím pokoji. Objevuje se zde i několik bizardních scén, které jsou pro Kim Ki-Duka typické ( háčky v pochvě v předchozím filmu Ostrov ), například scéna s plakátem použitým jako zbraň, či útok kusem skla.Drsňák není lehkou podívanou. Je to opravdu drsný ()
Galerie (16)
Photo © Prime Entertainment
Zajímavosti (1)
- Hlavní hrdina Han-gi skoro celý film nemluví - je to kvůli vadě řeči, která způsobuje, že může mluvit jen vysokým hláskem. (cubajz)
Reklama