Režie:
Jan HřebejkScénář:
Petr JarchovskýKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Aleš BřezinaHrají:
Klára Melíšková, Stanislav Majer, Miroslav Krobot, Tereza Ramba, Tomáš Dastlík, Jan Budař, Táňa Hlostová, Kryštof Hádek, Jiří Štrébl, Alena Mihulová (více)Epizody(3)
Obsahy(1)
Komisařka Výrová s kolegy vyšetřuje vraždu spojenou s rituálem vymítání ďábla... Série se pokouší o naplnění detektivního žánru inspirovaného britskou literární a filmovou tradicí. Režie první série se ujal Jan Hřebejk. Autoři přivádějí na televizní obrazovky neschematické a plastické postavy hlavních detektivů: majorky Výrové, nadporučíka Mráze a jejich kontroverzního šéfa plukovníka Vitouše... Případ pro exorcistu je nápaditě vyprávěný detektivní příběh se záhadou, rámovaný autentickým a realistickým vykreslením práce kriminalistů a okořeněný jemným humorem a ironií. „Případ pro Exorcistu mě zajímal hlavně proto, že jsem dosud žádnou detektivku nerežíroval. V současné době se jich točí opravdu hodně a laťka je nastavená vysoko, primárně zahraničními vzory. Jsem zvědavý, co se nám s tímto tématem podaří udělat, protože s výjimkou Nevinnosti jsme se s Petrem Jarchovským něčeho podobného ještě nedotkli," říká režisér Jan Hřebejk. (Česká televize)
(více)Recenze (290)
Dívat se na to dá, ale ten poslední díl (první trilogie) byl hroznej gulásh, že. Přešel jsem počáteční podivnosti a užíval si charaktery postav, ale holt rozuzlení zápletky a vyřešení vraždy se musí umět. Střelba na konci druhého dílu působí zpětně jako trapná vějička, která má za cíl navnadit diváka na závěr - a ten je, jak jsem se zmínil, nejslabším článkem trilogie. ()
Těžko se dohadovat, zda si Honza Hřebejk uvědomuje, že i hra s žánrovými vzorci, byť by se blížila ke zřejmé parodii, o čemž v tomto případě nemůže být ani řeči, musí zůstat v prvé řadě detektivkou, jíž se i tím úmorně líným vyprávěním, navíc plným nekonečně dlouhých leteckých záběrů na absolutní nic, poplatným tomu nesmyslnému triptychu hodně vzdaluje.. Ani většina akce tentokrát nevypadá příliš dobře, a tak velmi podivný projekt s křečovitým finále, díky němuž začínám mít už pomalu a jistě plné zuby Petra Jarchovského, zachraňují sebejisté herecké výkony především Jana Budaře s Miroslavem Krobotem, který jako by vypadl z nějaké zdařilé britské krimisérie.. Naopak tentokrát rozhodně nemůžu souhlasit s Argensonem - Promiň, Pavle, musel jsem si rejpnout !! ;) - a jeho uznáními směrem ke Kláře Melíškové, která se mi zdá se svojí nejasnou představou o vlastní postavě úplně zoufalá.. ()
Tuctová kriminálka, která má sice ucházející námět a ani to obsazení není nejhorší, ale režie a hlavně scénář tomu docela podkopávají nohy. Přesto se to dalo v pohodě zhlédnout, jelikož nám české televizní stanice v poslední servírují i o dost horší věci (Ordinace). Ale za toho "zmrtvýchvstalýho" policajta na konci jsem měl chuť to hodnocení ještě snížit. 50 % ()
3/3 Přepis stejnojmenné české detektivky Michala Sýkory z cyklu Detektivové od Nejsvětější trojice. Jednotlivé případy sleduju na přeskáčku a je mi jasné, že ty banální krimi situace odlišují prakticky jen dialogy mezi Melíškovou a Krobotem. Což je ale hodně málo, pokud je každý jeden případ rozpatlaný do třech epizod. ()
Buď točím Temný případ, nebo typickou českou fraškovitou bramboračku o neschopných policajtech, obojí zároveň je ale pro diváka smrtící koktejl. Nečetl jsem předlohu, ale zajímalo by mě, kde začíná Jarchovského scenáristický "vklad". Co se týče Březinovy hudby s odkazy na kdeco, je nejen otravná, ale i nevhodně nasazovaná a vyrábí drama tam, kde se vůbec nic neděje. Snaha dostat do toho podle zahraničních vzorů motiv nefunkční rodiny jednoho z kriminalistů zavání křečí. U prvního dílu jsem se permanentně smál, pak už jen sklesle seděl. Tak nic. ()
Galerie (100)
Photo © Česká televize / Zuzana Páchová
Zajímavosti (14)
- Ve 20. minutě je vidět několik velkých plakátovacích ploch, na kterých jsou ilustrované komiksové výjevy z filmu Kdo chce zabít Jessi? (1966) od ilustrátora Káji Saudka. (sator)
- Kavárna, ve které se ve druhém díle setká vyšetřovatel Mráz (Stanislav Majer) se svou exmanželkou a dcerou, je olomoucké Café 87. (Charlizee)
- I když podle literární předlohy se děj odehrává v Olomouci a nedaleké vesnici Štěpánov, především interiérové scény natáčeli filmaři z úsporných důvodů v Praze - například na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy nebo na patologii v pražském Karlíně. Vesnici Štěpánov nahradila obec Tursko dvacet kilometrů od Prahy. Městské exteriéry natáčeli přímo v Olomouci, aby vytvořili iluzi, že se celý příběh odehrává tam. Ve filmu se objeví Dolní a Horní náměstí, obchodní dům nebo silo v Polské ulici. (rakovnik)
Reklama