Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Tanec slovenskými dejinami dvadsiateho storočia. Na námet predstavenia divadla Theatre du Campagnol „Le Bal" režiséra Jeana-Clauda Penchenata napísali M. Huba a M. Porubjak. Tanečný lokál – miesto, kde sa schádzajú ľudia, ktorí hľadajú partnerov. Z osamelých jednotlivcov sa stávajú dvojice, z ľudí ešte nedávno cudzích partneri a milenci. Vonku sa menia pomery a striedajú režimy, krajinu valcujú veľké dejiny, preženie sa ňou smršť svetovej vojny, komunistický prevrat, nádejná jar roku 1968, bratská okupácia, husákovská normalizácia, november 1989 i rozpad Československa. Len tí osamelí tanečníci na parkete zostávajú stále rovnakí – so svojimi ľudskými túžbami, svojou smiešnosťou a s nesplnenými snami. Inscenácia získala cenu Dosky 2001 v kategórii Najlepšia inscenácia, Objav sezóny (Ivana Kuxová) a Najlepšia réžia sezóny 2000/2001. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (11)

Flego 

všechny recenze uživatele

Výborné predstavenie bez jediného slova s vynikajúcou tanečnou choreografiou prisposobené našim dejinám. Moj výnimočný zážitok umocnil aj fakt, že som ho videl aj naživo. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Koncept Tančírny Jean-Claude Penchenata je výborný materiál pro mnohé divadelní soubory. V českém prostředí patří mezi kasaštyky Divadla Radka Brzobohatého, jehož režie se v roce 2009 ujala Hana Gregorová. A později jako poctu uplynulému století Tančírnu 1918-2018 nazkoušili i v MDP na scéně ABC. V SND překlopili základní námět na slovenské dějiny a Martin Huba nechal vedle sebe působit všechny generace, Chudíka, Magálovou a Vášáryovou doplnil Kanócz, Latinákem nebo Sakálovou. Výsledkem je skvělé pocitové divadlo, kterému dialog rozhodně nechybí. Naopak dává hodně prostoru například šlágrům v podání F. K. Veselého, které jinde v dnešní době neuslyšíte. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Já mám tak rád tu kučeravou Káču, já pro ni ve dne v noci pláču, já se pro tu Káču upláču. 1) Tanec obětem židovského holokaustu, drobné pohyby levé ruky sovětského důstojníka (nezapomenutelný 53letý Milan Bahúl), zdánlivě nekonečný popěvek o kučeravé Káče či sovětský důstojník tancující v době normalizace jsou okamžiky, které mě dostaly a hned tak mi z paměti nevymizí. 2) Historická nevyrovnanost je hlavním problémem představení. Prvorepubliková etapa je špatně čitelná a působí jako celek dosti nudně, zvláště po rozvleklém asi 15minutovém úvodu. Naopak období Slovenského štátu, německá okupace i budovatelská padesátá léta jsou z hlediska časové dotace velmi podceněny, zvláště při porovnání s přebujelými léty šedesátými. 3) Až úsměvně nekorektní mi připadá zubožený národ stojící v jednom šiku proti sovětským okupantům. To možná platilo v prvních měsících po srpnu 1968, ale rozhodně to není typické pro normalizační období jako celek. 4) Klasika žánru - film Tančírna budiž zde uvedena jako ukázka, jak to může vypadat. ()

jezurka42 

všechny recenze uživatele

Představení bez jediného slova, a přesto bylo toho tolik řečeno. To nejen tanečními kroky, ale samotným pohybem těla, úst, očí. Pohybem srdečních svalů. Tohle byl tanec skrze dějiny slovenské, skrze všechny pády i vzlety, skrze davy ovcí, skrze hrstku vztyčených hlav. To byl tanec o život, za život. A nebylo jediného kroku vedle, ačkoli...Už cítim kožu zvláštne voní, v srdci praská ďalší kotol. My predsa nie sme ako oni rozhodení len tak vôkol. ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Dejiny zobrazené výlučne tancom a hudbou môžu byť pútavejšie ako hodiny dejepisu, ale v tomto prípade je kvalita trochu kolísavá. Niektoré scény na jednotku a iné možno na štvorku, rozumiem, že televízny záznam ukráti z atmosféry, naživo by sa všetko mohlo javiť lepšie. Možno občas som nebol celkom chápavý alebo sú moje znalosti dejín nedostatočné. ()

Marina111 

všechny recenze uživatele

Dejinami sa netreba prehrýzať; z dejín sa treba vytancovať... Muzikál bez jediného slova, ale aj tak výrečnejší než mnoné knihy či učebnice - ak má teda človek aspoň aké-také zdanie o národných deijinách a porozumie symbolike (mimochodom, veľmi krásnej; možno ešte krajšej než ten tanec). No a kto nepochopí, aspoň sa pokochá. ()

Mahoney. 

všechny recenze uživatele

Jedno slovo, úžasné. Udalosti a dejiny vyjadrené tancom. Činohra bez slova. Herci, ktorí sú známi iba svojím hraním a práve preto bolo príjemné vidieť ich tancovať. Pre mňa to bol naozaj divadelný zážitok a klobúk dole pre pánom Chudíkom že ešte aj v takomto úctyhodnom veku hrá na doskách ktoré znamenajú svet. 5* ()

wictoria 

všechny recenze uživatele

Úžasné. Mám moc ráda slovenské herce, slovenské divadlo... a od tohoto představení jsem se nedokázala odtrhnout. Chvilkama jsem se sice neorientovala v "době", ale ale jinak super. Skvělé herecké výkony a přitom beze slov :) ()

unclejack 

všechny recenze uživatele

Chápem, čo tým majster básnik myslel, ale ja osobne som sa na to nemohol dlho pozerať. Tancovalo sa a tancovalo, viackrát som nevedel vo co go , zrazu začnú mávať všetci červenými šatkami a je tu socializmus. Ako nápad je to zaujímavé, ale dokonale neúčinné ak sa vypravíte do divadla aj baviť. Najsilnejšia časť a jediná ktorá sa mi páčila bol fašistický štát. ()

TomDolly 

všechny recenze uživatele

Úchvatné dielo Martina Hubu v spolupráci s úžasnými slovenskými hercami. Pán Ladislav Chudík, Juraj Slezáček a pani Emília Vášáryová, neuveriteľné výkony. ()

Reklama

Reklama