Režie:
Clint EastwoodScénář:
Jason HallKamera:
Tom SternHudba:
Joseph S. DeBeasiHrají:
Bradley Cooper, Sienna Miller, Luke Grimes, Jake McDorman, Cory Hardrict, Kevin Lacz, Navid Negahban, Keir O'Donnell, Brian Hallisay, Sammy Sheik, Ben Reed (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Odstřelovač jednotek SEAL amerického námořnictva Chris Kyle je vyslán do Iráku s jediným úkolem: chránit své bratry ve zbrani. Jeho neomylná přesnost zachrání na bojišti velký počet životů, a když se rozšíří pověsti o jeho odvážných husarských kouscích, vyslouží si přezdívku „Legenda". Avšak jeho pověst se donese až za nepřátelské linie a na jeho hlavu je vypsána odměna a stává se z něj hlavní terč povstalců. Navzdory nebezpečí i obětem ze strany jeho rodiny se Chris se zúčastní čtyř hrůzných misí v Iráku a stává se symbolem kréda jednotek SEAL „neopustit ani jednoho muže". Ale po návratu domů Chris zjišťuje, že na válku nedokáže zapomenout. (Warner Bros. CZ)
(více)Videa (10)
Recenze (1 306)
Síla Vlka z Wall Street spočívala v tom, že Scorsese divákovi ukázal kladné i záporné stránky hlavního hrdiny a pak mu dovolil, aby si na něj vytvořil názor sám. Problém Amerického snipera spočívá v tom, že kontroverznější momenty z života Chrise Kyla vynechává, a tak tuto kontrovezní postavu dějin vlastně glorifikuje. ()
Filmy o Američanoch v moderných konfliktoch moc nevyhľadávam, s ich typom zahraničnej politiky sa nestotožňujem, preto aj to delenie na tú relatívne kladnú a zápornú stranu, čo je pre mňa v tomto žánri dôležité nie je také, ako by som potreboval, ale na tento film som bol predsa len dosť zvedavý, keďže mám rád sniperskú tématiku a aj Clint Eastwood má u mňa dostatočný rešpekt a nielen, že nesklamal, ale dokonca som s výsledkom až prekvapivo spokojný. Hlavný hrdina síce nie je práve niekto, komu by som dokázal výraznejšie fandiť a obávať sa o neho, ale aspoň mi to jeho správanie počas rozmanitých situácií, či už bojových alebo civilných prišlo vzhľadom na pomery okolo neho pochopiteľné, rovnako aj ten tunajší americký patriotizmus mi prišiel podaný znesiteľne a tak som si k nemu aspoň nevytvoril odpor, čo bol pre mňa v tomto prípade asi základ a mohol som sa naplno venovať všetkému ostatnému. Veľkým plusom je, že dej sa až prekvapivo veľa času odohráva na bojisku, kde sa je stále na čo pozerať a nájde sa tu mnoho akčných sekvencií, z ktorých síce žiadna neberie dych, aby nútila pustiť si ju znovu, ale sú rozmanité, kvalitne natočené a jednoducho dostatočne zaujímavé, aby sa na ne pozeralo dobre. A najviac ma bavil hlavne ten dlhodobý súboj s nepriateľským sniperom, ktorý to nadmieru osviežuje. Ale rozhodne nesklamú ani sekvencie z civilu, ktoré sú síce presne také, ako sa aj dajú čakať, ale bavilo ma to a vôbec by mi nevadilo, keby sa civilnej časti venovali aj viac. Takže dejovo ma tu bavilo prakticky všetko, čo som teda pôvodne určite nečakal. S hereckým obsadením nie som úplne spokojný, tu som mal prakticky pri každej postave pocit, že by sa dala nahradiť niekým ideálnejším, čo platí aj o hlavnom hrdinovi, keďže Bradley Cooper mi až tak kvalitný herec nepríde, čo mi vlastne dokázal aj tu, ale zase nie je to nič, čo by mohlo výrazneišie vadiť. Takže od Amerického snipera som mal síce rozporuplné očakávania, ale Clint Eastwood to zvládol veľmi kvalitne, bavil som sa od začiatku až do konca a po Čiernom jastrabovi zostrelenom sa jedná asi o najlepší americký film z ich moderných konfliktov, aký som videl. 77% ()
Film mě mile překvapil. Obával jsem se přemíry některých neduhů typických pro tento žánr a danou zemi, všechno to vlastenecké smýšlení, texaská výchova spolu s americkými hodnotami, zelené mozky…v jiných filmech mi tyhle věci strašně vadí, ale sem tak nějak prostě patří, a vlastně ani tolik neruší. Do toho všeho se pak přidávají pochybnosti, falešné záminky („dělám to pro tebe, abych tě ochránil“), tlak rodiny, hrozící smrt, ztráta spolubojovníků a silných scén je tu také vcelku dost (jedna za všechny se „zahoď to!“). A stejně tak se mně líbila technická stránka, zvláště zpracování pasáže v písečné bouři mi přišlo bravurní. Snímek mi tak více vadil vlastně jen v několika detailech-klišoidním soubojem sniperů, silně nedořešenou dějovou linkou s bratrem a závěrečnými titulky (film jako takový mi přišel uzavřený dobře). Celkově to vidím na solidní 4* a zároveň opětovné potvrzení faktu, že Clint na režisérské stoličce mě (snad?) nedokáže zklamat. ()
Clinte tohle si prosral. Měl jsem tě rád jako Drsnýho Harryho. V pohodě jsou i starší eposy, který sis režíroval, ale pokud bych měl zabrousit mezi novější filmy, jako je těžce přeceňovaný Gran Torino nebo i další kousky, tak je to dost bída. Ovšem tu největší slátaninu si Eastwood nechal na úplný závěr své kariéry?! (i když kdo ví) Samozřejmě, že stupidní patriotičtí Amíci budou plesat nadšením, možná to nedej bože obdrží i nějaký Oscary no a samozřejmě, že i pár oveček na slovutné CSFD se přidá. No pokud vám nevadí, že budete 2 hodiny sledovat náborovku do US Army, navíc absolutně nudnou a nezáživnou, která mě za celou stopáž nedokázala vtáhnout do děje, tak potom je to ok. Letošní kandidáti na Oscara (nebo jak se ta trapná cena jmenuje) jsou bezvýhradně sračky a tenhle zoufalej Émerikánskej patos tomu nasazuje korunu. Jo a tu otravnou manželku a její telefonáty bych z filmu úplně vystříhnul, nebo jí měl frajer říct něco ve stylu : teď tu mám důležitou práci ty pyzdo musím zabíjet Iráčany v zájmu světového míru a své vlasti! Nemám čas na tvoje kecy. Fuck off. 15% ()
Každý rok na oscary útočí nějaký válečný film, který přirozeně sází na patriotismus, přičemž slouží zároveň jako propaganda, což je pro americkou mentalitu vůbec nejlepší. To nás však v našich luzích a hájích zajímat nemusí. Alespoň mě tedy jde o něco jiného. Válečné filmy bych rozdělil do dvou skupin. Životopisné (Lone Survivor) a thrillery (Green Zone). Abych se přiznal, preferuji spíše ty životopisné, které bývají akčnější a víc se soustředí na atmosféru a dopad té kruté řežby na vojáka(y) samotného. A zjevně i akademie, jelikož právě loňský Lone Survivor se Americkému sniperovi dosti podobá a také útočil na nominace. Ten však neměl na režijní stoličce Clinta Eastwooda, kterému to v novém tisíciletí za kamerou obzvláště svědčí. A jelikož už není zrovna nejmladší, obdivuji ji ho i za to, že se vydal natáčet něco podobného i za oceán. A pak je tu samozřejmě samotný sniper Bradley Cooper, kterému jsem věřil naprosto vše...určitě nebylo lehké se do role vojáka Navy Seals naplno vžít, ale dle mého se povedlo na výbornou. Mě zkrátka tohle duo nezklamalo, nenudil jsem se a naplno si vychutnal další válečný film z Iráku. PS: Důležité upozornění : Nejsem naivní, abych si myslel, že události vykreslené ve filmu v maximálně idealizované podobě se skutečně takto staly. Průšvih u lidí, co si to myslí, to je ovšem problém jak umění, tak masmédií. Já se soustředím na film, který si chci maximálně užít a jestliže je stejně důležité oddělovat kariéru herce od jeho osobního života (ve valné většině značně zdiskreditovaného bulvárem), potom také cítím potřebu oddělit rádoby životopisný film od reálií. Je nemístné a naprosto zarážející, jakým způsobem film Clinta Eastwooda interpretuje příběh "hrdiny" jinak a v nejhorším významu proamericky (i když proti patriotismu rozhodně nic nemám), ale holt se stalo a nechci tím ubírat kvality samotného filmu, když mě bavil a pohltil mě. Bohužel za vysokou cenu, ale tak to ve filmovém průmyslu zjevně běžně chodí. ...90%...[4.3.2015_ČSFD projekce_Cinestar Černý most] ()
Galerie (61)
Zajímavosti (58)
- Během závěrečných titulků je použita hudba od Ennia Morriconeho z filmu Ringo se vrací (1965). Právě Morricone dělal hudbu k westernům, které režiséra Clinta Eastwooda proslavily v začátcích jeho herecké kariéry. (Mirokukii)
- Skutečný Chris Kyle (ve filmu Bradley Cooper) řekl, že kdyby snad někdo měl někdy natočit film o jeho životě, měl by to být jedině Clint Eastwood. (NIRO)
- Ve filmu můžeme vidět, že Chris Kyle (Bradley Cooper) narukoval do armády kvůli přepadení americké ambasády v roce 1998. Ve skutečnosti Kyle o vstup k SEAL žádal už v roce 1996, ale byl odmítnut. O rok bylo rozhodnutí změněno a narukoval. (Jimmy15)
Reklama