Reklama

Reklama

Zámek

(festivalový název) (TV film)
  • Rakousko Das Schloß (více)

VOD (1)

Filmová adaptace stejnojmenného románu Franze Kafky popisuje marnou snahu zeměměřiče K. (Ulrich Mühe) proniknout do Zámku nedaleko vesnice. Nedaří se mu ale získat ani povolení pro svou práci ani navázat potřebné kontakty. K. naráží na byrokratické překážky a v nehostinném prostředí vesnice se cítí velmi osamocen. Čím víc se K. snaží situaci vysvětlit, tím víc se vše komplikuje. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (43)

topi 

všechny recenze uživatele

Měl jsem tu čest nejdříve zhlédnout Zámek z roku 1968 a potom až tento z roku 1997 a musím říct, že dřívější snímek byl mnohem lepší. Jak prostředím, špinavostí, lepšími herci, pochmurnou, temnou a beznadějnou atmosférou, zkrátka byl lepší celkovým zpracováním. Tenhle film určitě není špatnej, má však delší časový rozsah, což působí dost nudně. Chybí mu taková ta divná špinavá atmosféra a příběh působí, jakoby se odehrával v nedávné době, oproti staršímu Zámku z roku 1968, který působí, že se odehrává někdy před první světovou válkou. Jinak obsahuje skoro stejné scény, akorát s delšími dialogy. Konec taky není úplně jasnej. Ale jsem rád, že jsem mohl zkouknout oba filmy pár dnů po sobě a můžu tak srovnávat. Ještě bylo docela zvláštní, že je zde úplná absence hudby, což dodává tomuto filmu zvláštní ojedinělost. ()

Flakotaso 

všechny recenze uživatele

Kafka by se asi neměl vůbec adaptovat do filmové podoby. Vše už je obsaženo v původním díle, nelze nic dodat. Haneke to sice ví a respektuje to, což je chvályhodné. Na druhou stranu, "dodává" už jenom tím, že text převádí do obrazů, postavám dává tváře...má to smysl? Asi nemá, je to boj s větrnými mlýny. Ale pokud se pokusím oprostit od Kafky, svoje kouzlo i kvalitu to má, líp to asi ani nešlo a nedá se říci, že by mi něco vyloženě těžce vadilo. Snad pojetí a herecké ztvárnění Frídy (i když přiznávám, že jsem se docela často netrpělivě ošíval a kontroloval čas, což se mi u Hanekeho stalo poprvé). Pokud se neoprostím a budu srovnávat, chybí tomu hodně - od zlověstného pnutí v pozadí až po specifický kafkovský humor...ale to jsem zase na začátku, něco se prostě na plátno převést nedá, haneke nehaneke. Velice podobně dopadl o 30 let dřív Schlöndorff se Zmatky chovance Törlesse od Musila. ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Prečo je tu uvádzaná dráma a mystery? Pre mňa je Zámok predovšetkým komédiou. Byrokracia par excellence v Hanekeho podobenstve v strohom vizuálnom pojatí. Prvá polovica, uvádzajúca nás do problematiky je nesmierne zábavná, spoznávame množstvo nesympatických ľudí, kde je pán K. jednoznačne ten naj príjemnejší. Jeho poskok pán B. je prototypom čistého veď viete čo. Vývoj stavu hlavného hrdinu však odráža ten môj, divákov, keď už stráca prehľad čo sa deje a ku koncu zaspáva pri informáciách, pri ktorých počúvaní si síce uvedomuje, že sú dôležité, ale už ho nezaujímajú. Pokiaľ chcete niečo podobné a vizuálne opulentnejšie, pozrite si Brazil. Pokiaľ niečo menej náročné a zábavnejšie, tak jeden animák s Asterixom a Obelixom, kde sa rieši byrokracia a pokiaľ je na vás Zámok príliš light a komediálny, tak spoznajte Wellesov Proces. Hádajte, kto je autorom predlohy. ()

Cimr 

všechny recenze uživatele

Šedivý, vybledlý film - obrazně i doslova. Od slibného spojení Kafka - Haneke jsem čekal větší pecku. Tedy především jsem čekal, že režisér látku nějak pojme. Dávám přednost adaptacím Kafky, co mají svoji osobitou poetiku (Proces od Wellse či Pařízka, Proměna od Němce). Zde je vlastně všechno v pořádku, na svém místě. Jen to není moc ke koukání. Hudba chybí, kostýmy jsou šedé, kulisy jakbysmet, herci studení... Vlastně vše, co je v tomto snímku dobré, je Kafka. Jako by z něj Haneke skládal maturitu. ()

asLoeReed 

všechny recenze uživatele

Dobré, s přesnými citovanými pasážemi, hanekeovsky fragmentované. Příklad věrnosti (lze popřemýšlet, zda tomuto počinu ale zase na druhou stranu nechybí interpretace, inscenace je soustředěná přísně zase do sebe, jako Kafkův román, nevytváří vlastní autorský kosmos...). Svým pojetím film razantně dociluje efektu absolutní nejasnosti ve významu vyprávění, pocitu objektivity, neutrality, přesně podle znaků Kafkova textu. Za celý film neuvidíme jedinkrát kopec se zámeckým sídlem, ani jednou nepohlédneme vzhůru. Kamkoli před sebe, do prostoru. To je tíseň! Nelze nikam proniknout, kafkův fikční svět je zapečetěný a Haneke toto zvládá vytvořit. Uvěznění. Zámek. ()

Galerie (15)

Zajímavosti (4)

  • Snímek vznikl ve finančním zázemí televizní koprodukce Arte, ORF a BR. (hippyman)
  • Zámek byl původně televizní film, který byl nakonec uváděný v kinech. (Zdroj: Letní filmová škola)
  • Haneke se při natáčení inspiroval westerny z 50. let. (Zdroj: Letní filmová škola)

Reklama

Reklama