Reklama

Reklama

Zámek

(festivalový název) (TV film)
  • Rakousko Das Schloß (více)

VOD (1)

Filmová adaptace stejnojmenného románu Franze Kafky popisuje marnou snahu zeměměřiče K. (Ulrich Mühe) proniknout do Zámku nedaleko vesnice. Nedaří se mu ale získat ani povolení pro svou práci ani navázat potřebné kontakty. K. naráží na byrokratické překážky a v nehostinném prostředí vesnice se cítí velmi osamocen. Čím víc se K. snaží situaci vysvětlit, tím víc se vše komplikuje. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (43)

Anderton 

všechny recenze uživatele

Prečo je tu uvádzaná dráma a mystery? Pre mňa je Zámok predovšetkým komédiou. Byrokracia par excellence v Hanekeho podobenstve v strohom vizuálnom pojatí. Prvá polovica, uvádzajúca nás do problematiky je nesmierne zábavná, spoznávame množstvo nesympatických ľudí, kde je pán K. jednoznačne ten naj príjemnejší. Jeho poskok pán B. je prototypom čistého veď viete čo. Vývoj stavu hlavného hrdinu však odráža ten môj, divákov, keď už stráca prehľad čo sa deje a ku koncu zaspáva pri informáciách, pri ktorých počúvaní si síce uvedomuje, že sú dôležité, ale už ho nezaujímajú. Pokiaľ chcete niečo podobné a vizuálne opulentnejšie, pozrite si Brazil. Pokiaľ niečo menej náročné a zábavnejšie, tak jeden animák s Asterixom a Obelixom, kde sa rieši byrokracia a pokiaľ je na vás Zámok príliš light a komediálny, tak spoznajte Wellesov Proces. Hádajte, kto je autorom predlohy. ()

ad 

všechny recenze uživatele

Nemohu byt objektivni,protoze Kafkuv Zamek je podle me jednou z nejlepsich svetovych proz, co byly kdy napsany... Haneke nastesti nic nekazi a nenici, neexperimentuje, zcela pochopil ducha predlohy a se vsi zziravou a tragickou komicnosti ho prenesl do filmu (cili porad je film vice "Kafkuv", nez "Hanekeho" - zaplatpanbuh) - hostinsky, Frida, Barnabas, pomocnici, K., i cela vesnice vypadaji skoro presne tak, jak jsem si je predstavoval a dokonce i pro Hanekeho typicky odstup je zde utlumen...cili "jen" (jako by to bylo malo !!!!) nezkazeno, i když kniha je pořád jen jedna... ()

Reklama

honajz2 

všechny recenze uživatele

Nechcu si tu hrát na nějakého velkého znalce Kafky, tím nejsem ani náhodou, ale mám pocit, že takhle se ta jeho díla točit nedají. Tady to vypadá, že se o to Haneke pokusil, ale takhle z toho vypadlo jen jakési šedé mdlé cosi, co kromě začátku postrádá potřebnou atmosféru (natož ještě mysteriózní) a jestli si to později vůbec něčím drželo moji pozornost, tak jen kvůli několika absurdními scénám a postavám. Sice v tom bylo téma cizince, který přišel do cizí vesnice a místní ho tam mezi sebou moc neberou, ale ani to mi tam nepřišlo bůhvíjak dobře provedené. A taky tu bohužel nechybí ten "Bressnovský" voiceover, tz. říká to, co přímo vyplývá z obrazu, nebo je to úplně zbytečné dovysvětlení situace. Po dost dlouhé době mě od Hanekeho něco zklamalo, ale tak třeba mi to jen nesedlo a nedokážu to docenit, co já vím... Každopádně doufám, že příští jeho film mi od něj sedne o dost víc. 2* ()

Flakotaso 

všechny recenze uživatele

Kafka by se asi neměl vůbec adaptovat do filmové podoby. Vše už je obsaženo v původním díle, nelze nic dodat. Haneke to sice ví a respektuje to, což je chvályhodné. Na druhou stranu, "dodává" už jenom tím, že text převádí do obrazů, postavám dává tváře...má to smysl? Asi nemá, je to boj s větrnými mlýny. Ale pokud se pokusím oprostit od Kafky, svoje kouzlo i kvalitu to má, líp to asi ani nešlo a nedá se říci, že by mi něco vyloženě těžce vadilo. Snad pojetí a herecké ztvárnění Frídy (i když přiznávám, že jsem se docela často netrpělivě ošíval a kontroloval čas, což se mi u Hanekeho stalo poprvé). Pokud se neoprostím a budu srovnávat, chybí tomu hodně - od zlověstného pnutí v pozadí až po specifický kafkovský humor...ale to jsem zase na začátku, něco se prostě na plátno převést nedá, haneke nehaneke. Velice podobně dopadl o 30 let dřív Schlöndorff se Zmatky chovance Törlesse od Musila. ()

asLoeReed 

všechny recenze uživatele

Dobré, s přesnými citovanými pasážemi, hanekeovsky fragmentované. Příklad věrnosti (lze popřemýšlet, zda tomuto počinu ale zase na druhou stranu nechybí interpretace, inscenace je soustředěná přísně zase do sebe, jako Kafkův román, nevytváří vlastní autorský kosmos...). Svým pojetím film razantně dociluje efektu absolutní nejasnosti ve významu vyprávění, pocitu objektivity, neutrality, přesně podle znaků Kafkova textu. Za celý film neuvidíme jedinkrát kopec se zámeckým sídlem, ani jednou nepohlédneme vzhůru. Kamkoli před sebe, do prostoru. To je tíseň! Nelze nikam proniknout, kafkův fikční svět je zapečetěný a Haneke toto zvládá vytvořit. Uvěznění. Zámek. ()

Galerie (15)

Zajímavosti (4)

  • Snímek vznikl ve finančním zázemí televizní koprodukce Arte, ORF a BR. (hippyman)
  • Haneke se při natáčení inspiroval westerny z 50. let. (Zdroj: Letní filmová škola)
  • Zámek byl původně televizní film, který byl nakonec uváděný v kinech. (Zdroj: Letní filmová škola)

Reklama

Reklama