Režie:
James MangoldKamera:
Phedon PapamichaelHrají:
Matt Damon, Christian Bale, Jon Bernthal, Caitríona Balfe, Tracy Letts, Josh Lucas, Noah Jupe, Remo Girone, Ray McKinnon, JJ Feild, Corrado Invernizzi (více)VOD (5)
Obsahy(2)
V roce 1959 je Carroll Shelby (Matt Damon) na absolutním vrcholu, vyhrál nejtěžší motoristický závod na světě 24 hodin Le Mans. Po největší triumfu tohoto neohroženého Texasana přijde drtivá rána – lékaři odhalená srdeční vada mu znemožní pokračovat v závodění. Shelby tak začíná novou kariéru jako velmi vynalézavý konstruktér. Spolupracuje s týmem, do nějž patří i vynikající zkušební jezdec a britský šampión Ken Miles (Christian Bale). Miles je nejen špičkovým závodníkem oddaným své rodině, ale je také nesnesitelně arogantní a naprosto neschopný jakéhokoliv kompromisu. A právě tento tým automobilových šílenců si najme Henry Ford II, aby pro jeho automobilku navrhli a postavili dokonalé závodní auto. Ford se totiž rozhodně, že se pomstí Enzo Ferrarimu, za to, že nakonec odmítl domlouvané spojení své automobilky s Ford Motor Company. Vozy stáje Ferrari vítězí na okruhu v Le Mans nepřetržitě od roku 1960 až do roku 1965. Shelby, Miles a jejich malý tým jsou odhodláni tomu učinit s pomocí vozu Ford GT40 rázný konec. Proti nim stojí neporazitelné Ferrari, fyzikální zákony i jejich vlastní osobní démoni. Navzdory překážkám a omezením, které jim do cesty hází i samotný Ford, musí vyvinout revoluční vozidlo, které převálcuje každého konkurenta. Jejich úsilí si ale vybírá nemalou daň – těmto odvážným mužům to ale za vítězství stojí. (Cinemart)
(více)Videa (21)
Recenze (1 054)
James Mangold patří mezi moje oblíbení režiséry už jen proto jak dobře se pohybuje žánrovými vodami a pravidelně zkouší od všeho něco. Závodnická limonáda LE MANS 66 ovšem určitě nepůjde do moji mangoldovské topky (které vévodí COP LAND a 3:10 TO YUMA) minimálně protože je to naprosto standardizovaná a nepřesahová záležitost, zjevně natočená (kvalitním) servopohonem. Když v úvodu filmu (a později to ještě zopakuje ke konci) postava Carrolla Shelbyho medituje nad stavy jezdce, které se dostavují při jízdě vozu nad 7000 otáček, doufal jsem, že Mangold něco z onoho transcedentálního stavu, který prožívá jezdec na dlouhé rovince v Le Mans, přiblíží i divákovi. Místo toho se spíš soustředí na rozvíjení dost předvídatelné dramatické linky a všechno tu tak nějak funguje na první dobrou, ale chybí jakýsi emotivní nebo visuální vrchol, který se nedostaví ani ve scéně smrtící havárie Kena Milese, která tu působí dost mimoděk. V kostce je LE MANS 66 film, kde jsem hned se závěrečnými titulky začal přemítat nad tím, zdali si z něj budu za týden pamatovat alespoň jednu scénu. Pokud chcete vidět skutečně solidní a věcný snímek k tématu Le Mans, tak i po 50 letech je stále vítězem arthousová klasika Lee H. Katzina LE MANS se Stevem McQueenem. ()
Pro fanoušky motorismu se jedná o naprostou parádičku. Já osobně mám auta rád, ale že bych byl vyloženým fanouškem závodů a nějak zvlášť hltal každou automobilovou novinku a trendy, tak to ne, tudíž ani filmy z tohoto prostředí příliš nevyhledávám. Když už však na nějaký kouknu, namátkou např. Rivalové či Le Mans (Steve McQueen), jsem zpravidla spokojen. Upoutávky na Le Mans '66 mne však zaujaly okamžitě, pročež nebylo vůbec vyloučeno, že si na tento počin vyšlápnu do kina. Stalo se. Nelitoval jsem. Mangoldův film je skutečnou parádou, kde řev motoru, vůně benzínu a smrad spálených gum či rozžhavených brzd doslova prostupuje z plátna až k veškerému diváckému smyslovému vnímání. Veliký podíl na excelentním zážitku mají nejen prvotřídní herecké výkony Damona a Balea, ale také hudební složka a celkový vizuál a zpracování. To vše by bylo samo o sobě efektní až na půdu (jak se tak říká), ovšem to, že je děj snímku založen na reálném životním příběhu, vše ještě mnohonásobně umocňuje. Film dokáže pobavit, napnout (neznáte-li skutečné události) i dojmout. Le Mans '66 mohu rozhodně doporučit. ()
Nejsem žádný automobilový nadšenec a přesto tento film považuji za bezchybný a váhám proto zda dílo nepřidat do své desítky top filmů. Stejně jako dokonalé auto, je i tento film tvořen jen z těch nejkvalitnějších součástek. A to od těch, které zaregistrujete ihned jako je skvělá kamera a hvězdné obsazení, až po ty nenápadné jako je například hudba, kterou byste správně zaregistrovat neměli, pokud se na ni sami nezaměříte. Nejedná se proto jen o fantastický příběh za doprovodu hlasitého předení motorů, ale především o smyslné drama o souboji dvou značek a životním příběhu dvojice závodníků tělem i duší. K těm si při sledování vybudujete velice silný vztah a právě proto, je pak závěr natolik emotivní. Po shlédnutí jsem získal obrovský respekt chovaný ke Kenu Milesovi (postavu bezchybně ztvrárnil Christian Bale) a nechť tento dokument připomíná jeho slávu. PS: Říkám si, ať se jde nějaké Rychle a Zběsile rovnou zahrabat. 98% PSS: Nebylo to tak zamýšleno, ale jedná se o můj jubilejní tisící komentář! ()
This isn't the first time Ford Motor's gone to war in Europe. We know how to do more than push paper.... Go ahead, Carroll. Go to war. Přímočarý, vysokooktanový biopic o tom, co se stane, když do sebe narazí dva nepohnutelní giganti. Skvěle zahrané (nejen chameleón Bale, ale i věčný sympaťák Damon tu podali zcela sebejisté a přesné výkony), umně zrežírované a sestříhané. Jenom scénář mi přišel docela jednotvárný, bez dostatečného napětí a místy až trochu strojený. Příběh na úkor postav. Ovšem při snaze vměstnat do filmu vše důležité z tohoto legendárního souboje nic jiného asi dělat nešlo. Každopádně je Mangold jeden z těch tvůrců, kteří mě doopravdy ještě nikdy nezklamali a umí obyčejné i velkolepější příběhy vyprávět tak, že se divák jen málokdy začne nudit. 7,7/10 ()
Dokonalá reklama na slnečné okuliare. Scény z pretekov sú famózne (ten zvuk!), atmosféra šesťdesiatych podmanivá a Matt Damon strašný sympaťák. Akurát Christian Bale tu začína byť trochu paródiou sám na seba. Táto klasická americká limonáda ťaží hlavne z neuveriteľného príbehu o závode v Le Mans v roku 1966, po stránke réžie je však asi desaťročie pozadu. ()
Galerie (60)
Zajímavosti (51)
- Ve filmu je osudová nehoda Kena Milese (Christian Bale) způsobena selháním brzd. Ve skutečnosti není dodnes známá příčina nehody. (DBlitz)
- Nejstarší souvislý automobilový závod Le Mans se koná již od roku 1923. Jde o výdrž a přesnost. Během 24 hodin ujede zhruba 60 závodníků 5 000 km. V každém autě se střídají 2 závodníci po 2 hodinách, kvůli únavě. (CinemaRanger)
- Není přesně jasný počet vyrobených kusů závodního typu Ford GT40 Mark II, ale nejpravděpodobnější celkový počet kusů je sedm. (Sochorisko)
Reklama